Buggar och fel i LDD - rapportera här

Startat av Superkalle, 28 april 2013 kl. 14:51

Föregående ämne - Nästa ämne

Superkalle

Ibland så är kollisionsytorna på vissa bitar väldigt förenklad, och det kan i vissa fall bara vara ett enda stort rätblock, och så är fallet för 88000, och då får man i vissa fall ett visst överlapp. Men eftersom 88000 är såpass ovanlig bit, tror jag att den hamnar ganska långt ner i prio-listan för att få förfinade kollisionsvolymer. Då är kaffekoppen helt klart ett snäpp mer relevant att fixa till eftersom den är så vanlig och i dessutom i vissa fall används som konstruktionselement (t ex i nya Maersk-båten ser man det i fören på ett ställe).

3614 är också intressant, eftersom den inte skall kunna sitta mellan fyra knoppar, och därmed skall den heller inte "fästa" på utsidan av en knopp. Det gör däremot andra 1x1-bitar av olika slag, och är en negativ sidoeffekt av hur "connectivity" funkar i LDD.
(Med 1x1 menar jag t ex 6141 1x1 Round Plate, men däremot inte 39138 1x1 Round tile)

marpe

Kanske är det kastrullen som strular till det och inte den röda koppen?

Lews

Det finns två osynliga bitar i senaste uppdateringen 1392, en brick 2x2 och en brick 2x6.

Superkalle

Citat från: Lews skrivet 12 maj 2014 kl. 17:41
Det finns två osynliga bitar i senaste uppdateringen 1392, en brick 2x2 och en brick 2x6.
Vad är det för färger? Och hur gör du för att få dem på skärmen som du visar i bilderna?

Lews

Citat från: Superkalle skrivet 12 maj 2014 kl. 20:19
Vad är det för färger? Och hur gör du för att få dem på skärmen som du visar i bilderna?

Enligt "color picker tool" i extended mode heter färgen "Tr. Bluish Violet (Glitter)". Skärmdumparna är tagna i standardläget och dessa två osynliga bitar finns upplagda bland alla andra.
Det är därför bara att välja bitarna och lägga ut dem som vanligt.

Superkalle

Konstigt - jag tycker mig leta min hittar dem inte. Någon annan som kan bekräfta Lews uppgifter?

o0ger

Citat från: Superkalle skrivet 12 maj 2014 kl. 21:32
Konstigt - jag tycker mig leta min hittar dem inte. Någon annan som kan bekräfta Lews uppgifter?

Jag har de bitarna i den färgen in min LDD. De är inte osynliga.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Illuwatar

Jag får samma fel som Lews - samma bitar, samma färgkod, samma programläge. Man ser bara "skuggan" av bitarna i editorn och i bitlistan är det tomma hål.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

o0ger

Hur kommer det sig att den här buggen är kvar i LDD:



Rapporterade inte du den för längesen Superkalle?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Superkalle

Jodå, den är rapporterad. Men ibland tar det tid, och ibland finns andra anledningar varför det inte kan/går att fixa en bugg. Om vi träffas på eventet i höst, kan jag förklara lite mer.

Här föresten två till (förutom den du nämnde) på samma tema - dvs som går att göra i LDD, men inte i verkligheten.  :)






andreaseldh

I verkligheten kan denna gubbe ta ett steg tillbaka och ställa sig med ryggen mot väggen, men i LDD går det tyvärr inte. Det tar stopp redan om man försöker ställa ett par byxor intill en ensam kloss.

Nextuz

Om man viker dem frammåt lite då?

andreaseldh

De gröna byxorna lutar framåt 22,5 grader och fungerar uppenbarligen. De röda, tagna direkt från lådan, går inte att sätta på plats. Det jag sa tidigare om en ensam kloss gällde förresten inte, det är först när väggen är två klossar hög som det blir problem.

andreaseldh

Den minsta höftvinkel som fungerar i LDD är 4,72 grader, vilket får sin förklaring om väggen görs högre. Faktum kvarstår dock att minifiguren i verkligheten kan stå helt rakryggad om väggen är 3 klossar eller lägre.

andreaseldh

Att placera gubben med bröstet mot väggen går hur bra som helst.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.