Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

När ska Lego förbättra printen?

Startat av Magnus den store, 27 april 2019 kl. 00:34

Föregående ämne - Nästa ämne

Magnus den store

Kvaliteten på Legos tryck är ibland undermåligt. Sedan tidigare har jag ett antal knektar från Castle Kingdoms (2010-2012), vars vita tryck på röda torsos ofta blev rosa. Nu har New Elementary jämfört Lego med Citizen Brick. Ur ett konsumentperspektiv tycker jag att det är tröttsamt, och pinsamt att Lego får smäll på fingrarna av en betydligt mindre aktör.


Foto: Bricklink


Foto: New Elementary, http://www.newelementary.com/2019/04/lego-overwatch-review-75975-watchpoint-gibraltar.html
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

DanielEss

Jo, det är skamligt hur länge det pågått. ETT eller två set med detta problem, visst, misstag händer. Men konsekvent på ALLA figurer med mörkare plast i flera år, och FÖRVÄRRAT under det senaste? Inte ok. Mercy's print från Overwatch är så dåligt att det troligtvis påverkat försäljningen av flaggskeppssettet från temat, eftersom hennes figur är en av huvud(:P)anledningarna till att köpa det.
Som minifigsamlare har jag följt utveckligen med skräckblandad frustration. Hur många ören skulle ett lite, lite tjockare färglager egentligen kosta?

Gideon

Kingdoms-torsos från schack respektive set är det stor skillnad på tycker jag, I schacken var trycket mycket sämre.

Detsamma gäller för pirat-schacket, har aldrig varit med om så kassa ansikten som jag fick i ett sånt. De var helt utsmetade och obrukbara, hade det inte varit för att det var ganska ointressanta huvuden hade jag orkat reklamera dem.

Kan det vara så att "gear" som schack kan ha tillverkats i outsourcade fabriker..?

andreaseldh

Citat från: DanielEss skrivet 27 april 2019 kl. 15:08
Som minifigsamlare har jag följt utveckligen med skräckblandad frustration. Hur många ören skulle ett lite, lite tjockare färglager egentligen kosta?

Och hur stämmer detta med historien när Ole skällde ut Godtfred för att bara måla två lager istället för tre. Spola fram till 6:00.


Magnus den store

Citat från: Gideon skrivet 27 april 2019 kl. 15:33
Kingdoms-torsos från schack respektive set är det stor skillnad på tycker jag, I schacken var trycket mycket sämre.
[...]
Kan det vara så att "gear" som schack kan ha tillverkats i outsourcade fabriker..?

Flera av mina dåliga torsos kom från vanliga set. Någon/några kan dock vara från battle packs och några har jag köpt från BL. Samtliga borde varit inköpta innan schacket kom. I mitt tycke har det förekommit så länge att det inte känns ett kvalitetsfel, utan snarare en medveten kvalitetssänkning.

Citat från: andreaseldh skrivet 27 april 2019 kl. 20:13
Och hur stämmer detta med historien när Ole skällde ut Godtfred för att bara måla två lager istället för tre. Spola fram till 6:00.

Inte alls!
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

DanielEss

Man kan ju tänka "cutting corners" när det gäller att kompensera för dyra licenser, men då tycker jag att de borde vara ÄNNU mer noggranna med kvallan för att motivera priserna...
Fast precis samma sak dyker upp i Ninjago, som så vitt jag vet de inte behöver betala något extra för... :P

(Jag hade gärna velat ha Lady Iron Dragon, tills jag såg ansiktstrycket...)

Gray

Tycker att hela AFOL-gemenskapen (vi vanliga konsumenter, fansajter som Brickset, Brothers Brick, etc. och YouTube-recensenter som Jangbricks (som alltid pekar ut hur dåligt tryck det är i varje recension där det finns)) ska gå ihop och åtminstone kräva att LEGO förklarar sig. Annars tycker jag att dom bör anmälas för felaktig reklam då bilderna på askarna alltid ser perfekta ut när varan i sig är undermålig och inte alls vad som utlovas på asken. Vill dom sälja en undermålig produkt så bör det i alla fall synas på askarna också.

Känns riktigt trist att helt enkelt skippa inköp för att man vet att produkten man får inte lever upp till förväntan. Själv var jag riktigt intresserad av de nya rymdseten från City, men nästan alla kommer med tryckta vindrutor som rent ut sagt ser förjävliga ut.

Anders67

Det här med dåligt tryck är uppe med jämna mellanrum på LANet och med samma svar - kontakta kundtjänst.

LEGOs Kundtjänst är bra och de hr regelbundna kvalitetsmöten med fakta från fältet.

Att försöka påpeka dåligt tryck i allmänhet via AFOL communityn har mycket liten påverkan.

Så, kontakta ALLTID kundtjänst om något upplevs som dåligt eller felaktigt!

BeardedNerd

Jo, men man kan väl inte kontakta kundtjänst om saker man inte har köpt?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.