Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

"Åtta av tio leksaksjättar tiger som en mur av lego."

Startat av AndersI, 04 december 2012 kl. 19:48

Föregående ämne - Nästa ämne

Pekblom

Vi är under "Allmänt LEGO" men kanske borde detta ligga under "Off topic" ?
Jag försöker leva ett sunt liv men jag köper möbler på IKEA, kläder på H&M och så vidare.
Jag tror inte en sekund att något av dessa företag är idealistiska företag som vill värna om rättvisor och fred på jorden. De vill liksom mitt favorithobbyföretag värna om att bli större och att ha en bra avkastning.
Jag tycker inte att det är bra men hur skall jag göra för att görra det bättre (rätt)?
Vad det gäller möbler och kläder är det enkelt. Bara öppna upp lädret och betala 4ggr så mycket för att få ett märke som "bevisar" att alla är glada hela vägen (Oj vad jag tror på det).  ::)
Men hur gör jag med mina plastbitar?
Jag skojar inte nu. Vi diskuterar detta hemma rätt ofta.
Det enda riktiga är att bara köpa beg LEGO det är redan "betalt" och rätt för miljön o.s.v... Jag behöver inte skriva mer. Alla vet ju skillnaden mellan krispiga bitar och vanliga. Och jag tror inte att jag är den enda som vill att LEGO skal bli billigare?
Kanske, kanske finns det dock en sak som TLG bör kolla upp, finns det en marknad för någon form av rättvisemärkta leksaker? Jag skulle gärna stolt visa minna barn till avdelningen för sådana leksaker (om det finns LEGO där)


AndersI

Det finns ett problem med 'rättvisemärkning' eftersom den i dagens läge inte kan fås på någonting som är 100% tillverkat i 'utvecklade länder' (EU, t.ex.), på råvaror från dito. Dvs. 'utvecklade länder' är per definition 'rättvisa'.

Om Lego lever upp till vad de skriver i sina policyer, så är de helt OK, t.o.m mycket bra. Det de inte ville hjälpa konsumentorganisationerna med var att skaffa bevis för att policyerna är något annat än text på ett papper.

Skafte

Det stora problemet med Lego är ju att det görs av olja. Visserligen bättre att den blir till plastbyggen än bränns upp i motorer, men själva raffinaderiprocessen kan inte vara särskilt miljövänlig. På plussidan ligger förstås att det blir så bra kvalitet att Lego ärvs mellan generationerna, så det är inte samma slit och släng som med annat plastbjäfs.

Har för mig att John från Lego Sverige på Göteborgsträffen sa att de experimenterar med alternativa material, men utan större resultat än så länge.

mechamike

#18
Angånde rättvisemärkning.. Jag har lite svårt för alla former av självutsedda godhets experter och godhets profitörer.

Ofta börjar det bra , man ser ett problem, och man vill uppmärksamma och få till en förändring.
Man börjar litet , på fritiden , ideellt.. man brinner för en sak och ser oftast bara ena sidan av myntet..
Men snart växer det man jobbar heltid och vips sitter man på en stor koncern som godkänner vad som är godhet av olika slag,med en massa anställda under sig.. Man säljer godhets ok till alla möjliga.

Plötslig börjar de som vill köpa godhet sina, de har ju fått sin godhet bekräftad, och helt plötsligt fins det fler som säljer godhet
Då måste man börja smutskasta de som inte köpt godhet av sin koncern så man kan behålla sina anställda och man måste hitta förgreningar av sin godhet, kanske börja sälja moral? och om det inte finns någon ondska kvar måste man hitta den, frisera lite siffror här, överdriva lite där, Ingen vågar ju granska de goda, Politiker, polisen journalister alla vänder ju sig till de goda de är ju experter på godhet , höjda över alla tvivel.


För några år sedan hade jag en bekant som jobbade på en firma, på firman brann man för godhet och införde själv en massa egna regler för godhet och låg långt fram tyckte man själva (och när man såg på sin omvärld), visst kostade det lite men det var det värt. Plötsligt började de bli hårt ansatta i media, de var dåliga och elaka, usch och fy.. här fanns det smuts berättade sakkunnng hos en godhetsfirma som radade upp exempel i tidningen som ingen på fiman riktigt kände igen sig i.

Firman såg sig omkring och såg att de gjorde bättre än sina konkurrenter men att de inte hade köpt godhetstämplen  av godhetsfirman. De gick till godhetsfirman och bad de komma och göra revison, man sa att man hade tagit till sig av kritiken och nu ville få allt rätt. (i själva verket sänkte man sin godhet på vissa punkter till konkurrenternas nivå för man var ju tvungen att ta pengaran någonstans det året till godhetsstämplen). Godhetfirman kom och smackade med läpparna jojo, nu var det minnsan bra. Man fick sin stämpel och allt tystnade man till och med fick ett litet omnämnade i pressen för hur goda man var.

Min bekant konstaterade att allt handlar om pengar..  varje gång jag snubblar över godhetsfirmans märke (som jag ser rätt ofta) kommer jag ihåg hans historia och varje gång får jag en lätt bitter eftersmak i munnen..

Är man liten måste man kanske köpa godhetsintyg innan man blir nerdragen till botten  är man stor som Lego så kan man kanske hålla sig undan ev änterhakar som skjuts ut mot en.
?

robban

Citat från: Skafte skrivet 29 januari 2013 kl. 09:50
Det stora problemet med Lego är ju att det görs av olja. Visserligen bättre att den blir till plastbyggen än bränns upp i motorer, men själva raffinaderiprocessen kan inte vara särskilt miljövänlig.

Är det Danskarnas krigsbyte från Afghanistan som vi sitter och modulerar med??  ::)
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

MartinAberg

National Geographic (stavning?), eller om det var Discovery, har en dokumentär serie som heter Megafabriker.
Där finns LEGO med bland urvalet så vill man se fabriken, som artikeln säger de vill "dölja", så kan man kolla där...

Nextuz

Citat från: MartinAberg skrivet 29 januari 2013 kl. 16:41
National Geographic (stavning?), eller om det var Discovery, har en dokumentär serie som heter Megafabriker.
Där finns LEGO med bland urvalet så vill man se fabriken, som artikeln säger de vill "dölja", så kan man kolla där...

Men nu är det så att lego har en drösvis med fabriker och.. även de som de inte äger själva, utan bara köper tjänster av...

marpe

Citat från: Nextuz skrivet 29 januari 2013 kl. 22:05
Men nu är det så att lego har en drösvis med fabriker och.. även de som de inte äger själva, utan bara köper tjänster av...
Hur menar du då? Om de har ett avtal om truck-leasing (tjänst) med Toyota...

Stigge72

Citat från: marpe skrivet 29 januari 2013 kl. 22:40
Citat från: Nextuz skrivet 29 januari 2013 kl. 22:05
Men nu är det så att lego har en drösvis med fabriker och.. även de som de inte äger själva, utan bara köper tjänster av...
Hur menar du då? Om de har ett avtal om truck-leasing (tjänst) med Toyota...
Jag tror snarare att Nextuz menar att TLG inte själva äger alla fabriker där det tillverkas legobitar, utan hyr in tillverkningen. (Är det inte det som kallas legotillverkning, för övrigt?)

marpe

Citat från: stigge72 skrivet 29 januari 2013 kl. 22:46
Jag tror snarare att Nextuz menar att TLG inte själva äger alla fabriker där det tillverkas legobitar, utan hyr in tillverkningen. (Är det inte det som kallas legotillverkning, för övrigt?)
Aha.

För övrigt. Så vitt jag vet så gjuter LEGO sina bitar själva. (Ingår i vald del av värdekedjan)
"Molding is done in Billund, Denmark; Nyíregyháza, Hungary; and Monterrey, Mexico." http://en.wikipedia.org/wiki/Lego

Nextuz

Citat från: stigge72 skrivet 29 januari 2013 kl. 22:46
Citat från: marpe skrivet 29 januari 2013 kl. 22:40
Citat från: Nextuz skrivet 29 januari 2013 kl. 22:05
Men nu är det så att lego har en drösvis med fabriker och.. även de som de inte äger själva, utan bara köper tjänster av...
Hur menar du då? Om de har ett avtal om truck-leasing (tjänst) med Toyota...
Jag tror snarare att Nextuz menar att TLG inte själva äger alla fabriker där det tillverkas legobitar, utan hyr in tillverkningen. (Är det inte det som kallas legotillverkning, för övrigt?)

Precis så ja...

Myko

De har/hyr ju även fabriker som tillverkar tryck, dekaler, gjutformar, kartonger, etc, så det är ju mer än bara legobitar.

SuperMario

Och alla (?) basplattor är (i alla fall nuförtiden) tillverkade i Österrike, men de är inte gjutna utan troligtvis varmpressade.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.