Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

"Åtta av tio leksaksjättar tiger som en mur av lego."

Startat av AndersI, 04 december 2012 kl. 19:48

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

Beklämmande läsning i senaste numret av Råd&Rön :(

Åtta av tio leksakstillverkare vill inte svara på frågor om deras tillverkning, arbetarvillkor, miljöarbete etc. Däribland Lego...

http://www.radron.se/granskningar/hemligt-i-tomtens-verkstad/

"Men trots flera ansträngningar under flera månader har bemötandet varit minst sagt ljumt. Svarsfrekvensen har varit usel. Endast två av de tio företagen – amerikanska Hasbro och tyska Playmobil – har visat samarbetsvilja fullt ut genom att svara på frågor och låtit oss besöka deras fabriker i Kina respektive Malta. Annars har det varit stängda dörrar."

bj-brick

Håller med. Tråkig inställning och det är bara att hoppas att de inte har för mycket att dölja. Vad som nu är för mycket...

martinator

Fast är det inte så att lego flyttat hem tillverkningen till Danmark och att man inte har en massa kinafabriker med barnarbetare?
Eller har man importerat indiska barnarbetare och låst in dem i fabriker i Danmark?
/m

Superkalle

Jag vet inte om det är så allvarligt. Artikeln är ganska vinklad, och genom att ta med bilder på utarmade arbetare från okänd källa, så insinuerar man ganska mycket. Sedan kan man alltid undra vad företagen tjänar på att vara med i artikeln i lilla svenska Råd o Rön. LEGO har såpass grundmurat gott rykte, dessutom med ganska liten manuell montering, så det spelar kanske ingen roll för dem. Jag vet inte.

AndersI

#4
'lilla' svenska Råd&Rön citeras i de flesta riktiga svenska dagstidningar (och Dagens Eko), så det som skrivs där tenderar att spridas över hela riket (den tidningsläsande/radiolyssnande delen i alla fall).

Dessutom var det inte bara lilla Sverige det handlade om: "Råd & Rön har i samarbete med andra europeiska konsumenttidskrifter..." - den formuleringen brukar betyda att tyska konsumentverket (som är ganska aktivt och aktat) har gjort en undersökning, och R&R har fått ta del av resultatet.

Det verkar alltid skumt när ett företag inte vill svara på frågor, speciellt som andra stora internationella tillverkare inte hade några problem med att svara. Oavsett om de har något att dölja eller ej, ger de det intrycket (att de har något att dölja) när de inte vill svara offentligt.

Som internationellt företag måste man vara pro-aktiv, hänga med i vad som ligger högt på agendan, inte bara sitta tyst och vänta på tvingande lagregleringar...

Superkalle

Du har rätt, jag missade att det var ett samarbete med andra tidskrifter. Men tror inte det spelar någon roll för mitt resonemang och hoppas det inte förtar det andra skrev.

Tekei

Det är verkligen tråkigt att Lego väljer att falla in i samma fack som de allra flesta andra i den här frågan. Vare sig de har något viktigt att dölja eller inte så tror jag att deras nuvarande rykte är såpass starkt positivt att det blir svårt att ändra på om man inte kan avslöja någonting riktigt skandalöst om deras tillverkning. Personligen skulle jag väl vilja att Lego var 100% transparenta i hur deras verksamhet fungerar men det är väl inte en helt realistisk önskning. :)

marpe

Det finns ju en hel del information om LEGOs produktionsanläggningar och policy på nätet. Jag föreslår att man tar del av detta innan man häver ur sig det ena och det andra.  :)

Ögna igenom ett par årsredovisningar t.ex. Det brukar jag göra.
http://aboutus.lego.com/en-us/news-room/media-assets-library/documents/

ByggareDan

Citat från: marpe skrivet 28 januari 2013 kl. 17:53


Ögna igenom ett par årsredovisningar t.ex. Det brukar jag göra.
http://aboutus.lego.com/en-us/news-room/media-assets-library/documents/

Då blir ju frågan kan/vill/förstår "vanliga"  människor det, när dom inte ens(/väldigt sällan) gör det när dom köper sig en lägenhet som ändå kostar 1/2 miljon och uppåt i en normal stad i Sverige och 1 miljon+ i storstad (2+ i S-holm).

Om man inte ens gör det när man gör sin största affär i livet så är det nog inte så många som tittar i årsredovisningen utan litar på vad media skriver/vill förmedla och köper det med hull&hår

/ByggareDan

marpe

Hej ByggareDan!

Strunta i siffrorna. Titta istället först här:
http://aboutus.lego.com/en-us/sustainability/the-topics-we-work-with/

Sustainable Play
Environment
Climate
Employees
Stakeholder dialogue
Human rights
Governance
The LEGO Foundation

AndersI

När de nu har alla dessa fina policyn blir det ju ännu mera konstigt att de väljer att inte svara konsumentorganisationer vid en direkt förfrågan...

lindyhep

Tänkte detsamma. Sen funderar jag över varför man anger antal skador på anställda per timmar. Eller... Det är väl ett entydigt mått men väldigt svårt att tolka bara så där. Räknat på arbete 50 veckor per år och 40 timmar per vecka motsvarade det 3 skador per 500 anställda och år.

Mycket mer har jag inte hunnit läsa där än.

marpe

Citat från: AndersI skrivet 28 januari 2013 kl. 18:36
När de nu har alla dessa fina policyn blir det ju ännu mera konstigt att de väljer att inte svara konsumentorganisationer vid en direkt förfrågan...
Det är inte bara policyn som är fin, statistiken är fin också. 3 skador/miljon arbetstimmar är mycket bra. Det här är ett företag som bryr sig om sin personal. Kontrasten mot reportaget är stor.

@Lindyhep. Man anger mätetalet så för att det ska vara överskådligt när företaget anställer fler.

mechamike

Kan ju vara så att upplägget fick Lego att backa. Ibland fattar man att slutresultatet redan är bestämmt o så vill man bara ha en bild och nån kommentar ryckt ur sitt sammanhang för att bekräfta den förutbeställda sanningen. Om 8 av 10 backat kanske anledning ligger där.. för vi får nog inte hela sanningen inte ens i råd o rön..
?

Tommy_la

Citat från: mechamike skrivet 28 januari 2013 kl. 19:46
Kan ju vara så att upplägget fick Lego att backa. Ibland fattar man att slutresultatet redan är bestämmt o så vill man bara ha en bild och nån kommentar ryckt ur sitt sammanhang för att bekräfta den förutbeställda sanningen. Om 8 av 10 backat kanske anledning ligger där.. för vi får nog inte hela sanningen inte ens i råd o rön..

Sånt där är vanligt inom journalistik, så det är en klar möjlighet.

Sen tror jag att det för någon slags mellanchef i en stor byråkratisk organisation ofta är enklare att avstå från att kommentera något i den här typen av sammanhang än att lämna ut information. Gör man ingenting så är det mindre risk att man gör bort sig.
Min bricklinkbutik "Tommy's Store":
http://www.bricklink.com/store.asp?p=tommy_la

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.