Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

LEGO-utställning i Värmlands Museum

Startat av Torax, 30 augusti 2010 kl. 18:59

Föregående ämne - Nästa ämne

Torax

Såg nyss på TV4 Värmland-nyheterna att det kommer att byggas upp en stor LEGOstad i Värmlands Museum, och en utställning som visar denna stad kommer öppna någon gång i slutet av oktober.
Tydligen någon som jobbar heltid med att bygga ihop en massa officiella CITY set -- drömjobb!

De sa även att man kan ge dem minifigurer som kan bo i staden. Förstod inte riktigt om det menades att man donerar minifigurerna till dem eller om man får tillbaka dem när utställningen är över...

Var det någon annan som såg detta inslag?
Är det någon som kommer gå på utställningen?
Jag kommer iallfall!


Nextuz


Erik

Wow! Som Karlstadsbo kommer man ju hänga desto mer på muséet i höst  :)

Robban: vet du vem som fått uppdraget att bygga ihop de där ohemult många seten?

robban

Citat från: Erik skrivet 31 augusti 2010 kl. 14:04
Wow! Som Karlstadsbo kommer man ju hänga desto mer på muséet i höst  :)

Robban: vet du vem som fått uppdraget att bygga ihop de där ohemult många seten?

Det var väll snubben i klippet tror jag..

Kul att det händer lite här i karlstad och att det blir fler medlemar här i stan. Karnse dax för en lokal träff snart?? hehe
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

Larry Lars

#5
Jag har viss insyn i projektet och jag kan säga att det ser ut att bli riktigt häftigt.

Temat för utställningen är förnyelsebar energi och legostaden kommer att vara riggad med belysning och motoriserade delar som startas med hjälp av interaktiva moment som representerar olika energislag.

Museets personal bygger det mesta av de officiella set som utgör huvuddelen utav staden.
Sedan har de även anlitat en LEGO-entusiast som arbetar med att komplettera staden med några kända Karlstad-byggnader och annat som inte finns i det ordinarie sortimentet.

Utställningen startar den 30:e Oktober och du kan läsa mer här.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Erik

Riktigt häftigt!

Synd att man är borta på höstlov med familjen den 30:e. Lita på att vi åker dit så fort vi kommit hem...  ;D

shutter

"Så lovar vi att skriva ner på en liten lapp var någonstans i staden dina gubbar bor". ang uppropet att flyttanmäla sina minifigs.

Blir väl en liten utfykt på sådär 2x20 mil vad det lider.
Någon som vill samåka?. kör Mora, Vansbro väg 26 och Filipstad väg 63!
;D

AndersI

Har ni sett Larry Lars bygge av Värmlands tingsrätt till den här utställningen?
http://www.flickr.com/photos/28192677@N06/5143814291/
(Rulla på i Larry Lars photostream så finns det flera olika byggnader att beundra!)

Jag hittade den via Legobloggen  - http://blogg.aftonbladet.se/14506/

Det vore kul att se bilder från hela utställningen, men det kanske kommer så småningom...

robban

Citat från: AndersI skrivet 04 november 2010 kl. 18:08
Har ni sett Larry Lars bygge av Värmlands tingsrätt till den här utställningen?

Helt fantastiskt!! Helt i verdensklasse!!
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

Larry Lars

#10
Tack! Roligt att ni gillar rådhusmodellen. Den var en utmaning minst sagt. Det begränsade utbudet i LDD ställer ju till en del problem när man bygger något ur verkligheten. Här var den största nöten att knäcka hur jag skulle få tre olika storlekar på samma sorts fönster med något så när samma proportioner som i verkligheten. Kollar ni noga så ser ni vilken lösning jag valde.

Sedan hade jag att rätta mej efter en redan given storlek. Två gröna 32x32 plattor vilket gjorde att jag fick lov att skippa en rad med fönster på varje sida om mittpartiet. Originalet har även tre fönster på djupet, men allt detta faller ju under friheten med en tolkning i Lego. Sedan skulle alla byggnader jag gör ha en lite lekfull look och passa bra ihop med en stad full av minifigs och officiella set. Staden är 9x9 gröna plattor stor och är del i en bestående utställning om hållbar utveckling ch förnyelsebar energi. Staden är tänkt att förändras då och då och den första uppdateringen blir att vi ställer dit en skola, en till industrimodell, Domkyrka och så detta rådhus.

Hela projektet har varit väldigt roligt och mer att göra för mej än vad jag trodde från början.
Det var lite trist att inte alla mina LDD-skapade modeller var med från start, men samtidigt har jag nu möjlighet att bygga dem i lugn och ro.

Det dröjer nog några dagar innan jag får tid, men jag skall lägga upp lite bilder på hela staden.
Länk kommer här i tråden.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

sweMezza

Riktigt häftig. Många snygga lösningar!

Ras 74

Ser verkligen intressant ut och kräver definitivt ett besök framöver.
Lite roligt är att det inte är länge sedan jag insåg att du är svensk Larry.
Har sett dina saker massor av gånger på Flickr och diverse forum.

Ditt Rådhus är verkligen riktigt bra! Har suttit ett bra tag nu och studerat detaljer.
Även om du fick offra en fönsterrad, så spelar det föga roll för modellen.
Är väldigt nyfiken på att se mer av denna stad (länk ovan fungerar inte).
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

sweMezza

När man ser vad som visas upp på Tekniska i Stockholm, vad robban bygger runtom i (delar av) landet, det som visades på träffen och det som Larry fixar på Värmlands museum vågar man knappt drömma om hur stort evenemang det skulle bli om vi samlades runt ett jippo hela Swebrick...!

Gigantprojekt som antagligen ingen orkar dra i men kul att föreställa sig ;)

Ras 74

Det är ganska svårt att samordna bara skulle jag gissa på grund av avstånden.
Vi har ju ett projekt på gång nu. Se hur det går först.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.