Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Hickory Street Gallery

Startat av Nybohov Creation Ltd., 30 november 2018 kl. 21:45

Föregående ämne - Nästa ämne

Nybohov Creation Ltd.

Jag lägger upp en arbetstråd  över ett bygge jag har tänkt länge på att göra.

Jag hittade detta foto på Flickr:

Lafayette Square Neighborhood, in Saint Louis, Missouri, USA - shop by Mark Scott Abeln, on Flickr

Jag tycker att det ser lite Lego-aktigt ut, men samtidigt en utmaning att få till detaljerna. Jag har ingen aning om hur det kommer att gå.

Efter lite letande på Google Maps hittade jag rätt:
https://www.google.com/search?q=38°37'09.1"N+90°12'45.9"W

Ni som vet att jag gillar att bygga "skräpigt" förstår att jag blev grymt nöjd när jag fick se baksidan av huset.

Jag har ägnat hela sommaren och hösten åt att ljuga ihop en bakgrundshistoria, om hur jag som utbytesstudent blev kär i en klasskamrat som hängde mycket på detta galleri och hur jag lärde känna de som drev stället, om alla milkshakes vi drack på dinern och allt hångel i baksäten på bilar, men det har ju aldrig hänt. Jag ska nog försöka börja bygga istället.

Tillägg 24 december:
Nu är det klart, se denna post: https://www.swebrick.se/index.php?topic=13513.msg260586#msg260586
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Nybohov Creation Ltd.

Jag ser redan att det skulle vara snyggare med tre rutor under fönstren. Jag hade hoppats kunna använda de jag har, men det lär bli svårt att undvika en BrickLink-beställning ändå.

Jag är lite osäker på de stora fönstren. Jag ska nog testa att bitbygga dem istället. Det ska inte vara någon insyn. De grå pelarna ska förstås bytas ut.

Minifiguren visar vilken skum skala Legos människor har. Tjocka och korta.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Nybohov Creation Ltd.

Bitbyggt fönster med röd ram blir snyggare. Jag har vänt övre rutan i dörren upp och ned för att få bättre proportioner när dropplisten sitter nertill. Redan nu ser jag att jag måste skaffa röda fönsterramar. Det blir mycket snyggare som det är till vänster om dörren, särskilt om de är röda. Att få till ränder längs med stolparna har jag gett upp. Det får bli några ränder på tvären istället.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Nybohov Creation Ltd.

Hörnet så gott som färdigt i väntan på röda fönsterramar.

Kanske måste jag tona ned randigheten i stolparna. Fönsterrutorna sitter endast fast med en plutt, i en 3700.

Jag har vita och röda, men inte sandgröna (galet dyra nya).
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Nybohov Creation Ltd.

Har redan fått hem de mindre röda fönstren. Tack ColA_30! Det blir ju väldigt mycket snyggare. Har gjort stolparna mindre randiga nertill och mer upptill (jag tror att det kan bli bra när de stora fönstren byts till röda.

Har också börjat på övervåningen. Tyvärr har jag inga valv i samma färg som väggen, så jag kör med mörkgrå.

Entrédörren har också flyttats in två pluppar. Det ser ut att vara så på fotona. Egentligen borde även den högra, lilla dörren flyttas in också, men det skiter jag i tills vidare.

För att krångla till det och göra bygget mer intressant har jag dragit in den mörkgrå "fönsterbrädan" ungefär en halv plattas djup.

Insidan av bygget har, som vanligt, vad som i mediekretsar brukar kallas "radioutseende".
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Odidoma

Kul projekt och de nya fönstren blev mycket bättre.

Nybohov Creation Ltd.

Skissar på resten av huset. Röda markeringar är fönster och dörrar på nedervåningen, blå är fönster på den övre. Det "borde" vara ett fönsterpar till, men då blir byggnaden alltför lång. Den kommer att bli 2 x 2 plattor, men jag måste kunna dela upp den i två 1 x 2, annars blir det för otympligt att transportera. Tanken är att dela byggnader på denna ledd, så som skarven mellan plattorna är nu.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

General Brick

Gillar't skarpt! Spännande byggnad och spännande i legoform. Gillar övervåningen också, men är nyfiken på hur den hade sett ut med röda masonry bricks. Har 30 vita fönster, får använda dem till något liknande i framtiden. Tack för att du delar med dig!  :D

mortil

Väntar med spänning på slutresultatet :P

Btw. har du fått tillbaka lite av bygglädjen nu ?  tyckte du skrev du hade lite downtime ?

ser fram emot yttligare ett Nybohov mästerverk :P
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

Nybohov Creation Ltd.

Det lär väl bli en logistisk mardröm, men det förtränger jag nu. Det räcker inte med 2 x 2 plattor, utan det får bli 3 x 2 istället, delbart i tre delar.

Jag såg att jag hade fuskat lite i hörnet och gjort det vänstra fönstret lika brett som det högra. Det var svårt att få till valven vid den vänstraste dörren, så jag dödad den idén. Fönstren där är kanske i bredaste laget, men jag vill ha något bredare än de vanliga fönstren som sitter mitt på längan. Andra våningens fönster kommer att sitta ganska direkt ovan sista lagret.

Citat från: General Brick skrivet 02 december 2018 kl. 15:34
Gillar't skarpt! Spännande byggnad och spännande i legoform. Gillar övervåningen också, men är nyfiken på hur den hade sett ut med röda masonry bricks. Har 30 vita fönster, får använda dem till något liknande i framtiden. Tack för att du delar med dig!  :D

Skoj att du gillar det. Du menar mörkrött tegel? Det skulle säkert se bra ut, men har jag använt tidigare och prova annan färg. Vita fönster passar fint till mörkrött.

Citat från: mortil skrivet 02 december 2018 kl. 15:50
Väntar med spänning på slutresultatet :P

Btw. har du fått tillbaka lite av bygglädjen nu ?  tyckte du skrev du hade lite downtime ?

ser fram emot yttligare ett Nybohov mästerverk :P

Tackar! Jo, en viss bygglädje har kommit tillbaka efter en ganska lång tid med brist på dålig motivation.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Nybohov Creation Ltd.

Skam den som inte ger sig och det är aldrig för sent för att ge upp brukar jag säga, men ibland har jag fel.

Nu finns det valv över dörren och fönstren längst till vänster.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Magnus den store

Spännande förlaga. De vita fönsterrutorna kommer till sin rätt här.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Nybohov Creation Ltd.

Baksidan har jag inga bilder på, men jag killgissar att den ser ut så här.

Dörrarna till skjulet är fästa på ett sätt som andreaseldh tipsade om för flera år sedan och som jag fått användning för först nu. De felvända är inte fästa i överkant, så de siter lite på snidskan, men det är ju sådant jag gillar.

Citat från: Magnus den store skrivet 04 december 2018 kl. 21:54
Spännande förlaga. De vita fönsterrutorna kommer till sin rätt här.

Tackar! Jo, det lyser ju nästan Lego om denna fasad.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Nybohov Creation Ltd.

På något sätt ska jag få med en halvsunkig studsmatta på gården.


Jump around by Nybohov Creation Ltd., on Flickr
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Nybohov Creation Ltd.

De röda fönstren har kommit och framsidan är färdig.

Jag kommer att frångå orginalet och låta det vara enbart en våning i bakre änden av huset, dels för att det mest kommer att bli en stor klump och mina mörkorangea bitar börjar ta slut men också för att det är roligare att ha en terass där saker kan hända.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.