Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Så vågade jag äntligen börja...

Startat av jemakrol, 01 december 2018 kl. 17:39

Föregående ämne - Nästa ämne

jemakrol

Eller vågade och vågade. När jag "kom ut" som AFOL för ett par tre år sen hade jag egentligen bara intresset att samla. Ta igen sånt jag missat under Dark Age och med en vuxen pojkes bättre ekonomiska förutsättningar skaffa sånt jag tidigare bara kunde drömma om. Ett gäng UCS:er och ReBrickable-projekt senare (varför köpa färdigt när man kan bricklinka?! :) ) så började det klia i fingrarna efter mer.

Startskottet blev föreläsningen av o0ger om SNOT. Har haft ett gäng idéer tidigare men de är aning för ambitiösa för att börja med. Så med o0gers helgutmaning "sträckläst" kunde jag inte hålla mig längre. Digitalt blev det, egentligen enbart för att det kostar inget och antalet bitar är obegränsat - samt att jag har ingen riktig byggplats hemma och katter och stor familj som skulle sprida bitarna om jag lämnade framme. Riktiga byggen blir det bara när det finns ett tydligt mål, inte fritt byggande. Tyvärr.

Först ut blev det en liten lekfull hyllning till Eurovision, inspirerad av Stefan Holms bok om sportögonblick. Ville ta nåt som inte var sport men på samma tema - är inte särdeles begeistrad i sport. Sen lekte jag fram en liten Gripen som jag förvisso är rätt missnöjd med (tänker mig egentligen mer åt Stej123's håll men ville värma upp med lite simplare approach). Sen kunde jag bara inte låta bli att göra nåt säsongsbetonat och försökte få in lite mer SNOT. Gick sådär, men likväl blev det nåt.

Synd bara att man inte har fysik i Stud.io. Hade velat kunna "hälla ut" en massa plate 1 x 1 round eller motsvarande i grönt för att simulera mossa enkelt men det var bara för drygt. Nån som har tips om hur man kan göra sånt digitalt på nåt rimligt vis?

1984-2 by Jens Bråkenhielm

MOC-004-Vattenfestivalen by Jens Bråkenhielm

Skärmavbild 2018-12-01 kl. 16.53.38 by Jens Bråkenhielm


Oh well, ville egentligen bara tacka för inspiration. Och inte minst en fantastisk helg i Halmstad. Ser fram emot Borlänge!


o0ger

Så kul att ha varit med och inspirerat dig! Jag började också digitalt och bygger fortfarande mycket digitalt. Det är en bra början!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Betweenbrickwalls

Heja, heja! Och bra MOCs också!
Instagram: @betweenbrickwalls

Flickr: https://www.flickr.com/photos/149907857@N08/

mortil

riktigt bra MOCs.  :P

Den där JAS modellen fick mig bygga helikoptern :D
Så det inspirerade en aning kan man säga :D
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

Emma

Härligt att du delar med dig! Gillar eurovision-bygget!

Sollan


Teabox


Stigge72

Kul att du kommit igång. Snygga byggen som det vore kul att se de med riktiga bitar också. ;)

jemakrol

Tack för glada tillrop! I och med julklappsbytet har jag tagit steget från att MOCa digitalt till att beställa bitarna och testa på riktigt. Riktigt kul! Vare sig Herreys eller jusstake lär bli verklighet, den första pga bitar som inte finns i "rätt" färg och den andra för att den är på tok för bitintensiv. Gripen däremot, hmmm...

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.