Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vad byggde du med LEGO idag? (ej officiella set)

Startat av sweMezza, 19 augusti 2010 kl. 01:28

Föregående ämne - Nästa ämne

Tobbe Arnesson

Lunnare är kul saker, skulle lätt kunna tänka mig en som lekfordon. Lite roligare än en flygplansdragare som också är mäktiga maskiner.

Blogg: Robotkampen

Woodpicker

Citat från: Illuwatar skrivet 11 januari 2012 kl. 10:11
Mer av en Lunnare (fick idén när jag såg Swamp Loggers på Discovery Channel). Men mest för att testa drivlinan och få till midjestyrningen i så pass kompakt skala. Jag använder bland annat den nya, lilla vändskivan i bygget. Styrningen som sådan är tänkt att ske med de små linjära ställdonen (har dock inte kommit dit ännu). Måste få till drivningen först - med realistisk hastighet...

Låter klurigt med drivningen, men jag har ett tips på mellan diff. Den finns en del som jag inte har numret på tyvärr.
Men den är i storlek som 2klossar 2x4 med ingånde axel är ett spiralformat drev till en mellan drev.
Om du förstår min luddiga beskrivning så får man iaf en bra hastighet på utgående axlar som du bara omväxlar rikning framåt & bakåt!

Har använt detta sätt till en dumper som fick en bra och STARK hastighat  :D
Technic-freak, Samt City & 6-wide ;)

Illuwatar

Är det 4716 Worm Gear du tänker på? Är en möjlighet för att växla hastighet till styrka, men det skapar även en 90-graders vinkel i transmissionen som jag inte har plats för...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Woodpicker

Citat från: Illuwatar skrivet 11 januari 2012 kl. 10:29
Är det 4716 Worm Gear du tänker på? Är en möjlighet för att växla hastighet till styrka, men det skapar även en 90-graders vinkel i transmissionen som jag inte har plats för...

Exakt! Nej det är klart det bygger ju lite på breden.
Hur bred får platsen vara för mellandiffen då?
Technic-freak, Samt City & 6-wide ;)

Illuwatar

Fordonskroppen är lika bred vid centraldiffen som en 7-håls liftarm är lång, vilket ger mig 5 hål att sätta upp växellådan på (två hålbredder går till väggarna). Jag tänker använda en flerstegs linjär nedväxling från en M-motor (XL-motorn tar för mycket plats).
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Woodpicker

Citat från: Illuwatar skrivet 11 januari 2012 kl. 10:45
Fordonskroppen är lika bred vid centraldiffen som en 7-håls liftarm är lång, vilket ger mig 5 hål att sätta upp växellådan på (två hålbredder går till väggarna). Jag tänker använda en flerstegs linjär nedväxling från en M-motor (XL-motorn tar för mycket plats).

För att citera dig själv: Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
Eller citera mig kära hustru: Sluta stånka och stöna, du säger ju att det är problemen som är det roliga  ;)
...eller: Det finns inga problem, bara olika sätt att lösa dom på  :)
Lycka till, ska bli intressant att se din lösning  :D
Technic-freak, Samt City & 6-wide ;)

Tobbe Arnesson

x186 kanske? Ingen aning hur den är i verkligheten.
Blogg: Robotkampen

Illuwatar

Det kommer lösa sig på något sätt med de delar jag har till förfogande. Nedväxlingen kommer ske med vanliga drev i ett par steg. Sedan kan man ju "fuska" med den (inte så) steglösa PF-fjärrkontrollen.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Tobbe Arnesson

Lite beroende på hjul kan du kanske växla ned i fälgarna? Truck Trialarna gör mycket sådant för att slippa ha sönder drev och kardaner.
Blogg: Robotkampen

Illuwatar

Gör jag en större version är det en möjlighet. Men nu är allt väldigt kompakt, så det blir inte så snyggt med denna lösning. Hjulen jag använder är 2996c01. Får nog fixa en bild i kväll så ni får se vad jag håller på med.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Woodpicker

Citat från: Illuwatar skrivet 11 januari 2012 kl. 12:43
Gör jag en större version är det en möjlighet. Men nu är allt väldigt kompakt, så det blir inte så snyggt med denna lösning. Hjulen jag använder är 2996c01. Får nog fixa en bild i kväll så ni får se vad jag håller på med.

Jaa! Bild tack, gärna TECHNIC-BYGGEN tråden  ;) :D
Technic-freak, Samt City & 6-wide ;)

Illuwatar

I kväll blev det Ninjago-byggande för hela slanten. En och en . Det stora templet och draken var riktigt snygga - det lär nog bli en MOC baserat på detta tema då jag har köpt ett par av dessa set på rean.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Jesperallen

Verkar som att det är en hel del rejäla technicbyggen på gång, kul!

Satt i natt och filade på en spiraltrappa, fick till det ganska bra tror jag. Dock är den ganska bitintensiv, ca 100 bitar per 5cm stigning och det är höga torn på gång nu :-\
Har på tidiga delar i borgbygget använt legos färdiga men det blir fladddrigt och har dom vissa begränsningar. Sen är det ju också roligare när man byggt allt själv.

bj-brick

Har byggt två hus till en stad inspirerad av tommy_la och sollan. Ett lite äldre hus "Fenix-huset" och en brandstation. Bilder och berättelser kommer.

de Gothia

Citat från: Jesperallen skrivet 12 januari 2012 kl. 06:41
Verkar som att det är en hel del rejäla technicbyggen på gång, kul!

Satt i natt och filade på en spiraltrappa, fick till det ganska bra tror jag. Dock är den ganska bitintensiv, ca 100 bitar per 5cm stigning och det är höga torn på gång nu :-\
Har på tidiga delar i borgbygget använt legos färdiga men det blir fladddrigt och har dom vissa begränsningar. Sen är det ju också roligare när man byggt allt själv.

Hur är de uppbyggda, låter som väääldigt mycket bitar!! Hur stor får trappan vara i basen då?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.