Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Info kring att lägga upp bilder LÄS MIG!!

Startat av mechamike, 15 februari 2011 kl. 20:41

Föregående ämne - Nästa ämne

MicroByggare

Tänkte bara fråga hur gör ni när ni skriver en text lägger in bild och sedan skriver igen?
Jag vet ej om jag gjort nåt fel men när jag försöker lägga in en bild funkar det att trycka på bild ikonen men sedan vet jag inte vad jag ska skriva mellan "[img]" och då lägger jag in bilden i bifoga filer men då kan jag inte bestämma var bilderna ska vara.
Minderårig LEGObyggare! Min Flickr: www.flickr.com/photos/92996446@N08/

Tekei

Jag vet inte om det finns något annat sätt, men jag har gjort så att jag lagt upp bilderna på egen webplats (i mitt fall en öppen del av mitt dropboxkonto). Då länkar jag helt enkelt till bilden inom IMG-taggar.
[img]www.egenbild.se/bilden.jpg[/img]
Då hamnar bilden på samma plats i texten som IMG-taggen befinner sig på.

Du kan testa att "citera" ett inlägg som lagt upp bilderna på det vis du beskriver så bör du också se hur koden ser ut.

lindyhep

Mellan img-taggarna läggs en bildlänk till en bild som huserar någon annanstans på internet. Laddar du upp bilden direkt till Swebrick hamnar den sist i inlägget. Vill du absolut också få in den i inlägget så gissar jag att du kan publicera inlägget med den bilagda bilden, högerklicka på bilden i inlägget och välja spara bildens url (eller vad det nu är det står) och sen redigera inlägget och lägga denna sparade url mellan inom img-taggar.

Hm...gick det att förstå?

MicroByggare

#18
Öhm  ??? Inte riktigt men nu har jag iaf en punkt varför jag ska skaffa flickr jo nu fatta jag ;) :D
Minderårig LEGObyggare! Min Flickr: www.flickr.com/photos/92996446@N08/

lingonfil

Eftersom denna tråd är sticky så tycker jag att man även kunde ge lite hjälp hur man lägger upp ett youtubeklipp.

Gör så här:
Klistra in webadressen till youtubeklippet i inlägget.

http://www.youtube.com/watch?v=bak83CHClGY

Markera texten och klicka på youtubeknappen.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=bak83CHClGY[/youtube]

Skala bort allting förutom den sista snutten.
[youtube]bak83CHClGY[/youtube]

... och voila!



MicroByggare

Flickr har haft några uppdateringar på sistone och jag har inte lagt upp en bild sedan dess. Min fråga är hur lägger jag upp en bild nu?? För om jag klickar på share knappen står det: share via Facebook, share via tumblr, share via Twitter, share via email och save photo

Vad ska jag göra??
Minderårig LEGObyggare! Min Flickr: www.flickr.com/photos/92996446@N08/

Carl T

Citat från: MicroByggare skrivet 09 oktober 2013 kl. 11:40
Flickr har haft några uppdateringar på sistone och jag har inte lagt upp en bild sedan dess. Min fråga är hur lägger jag upp en bild nu?? För om jag klickar på share knappen står det: share via Facebook, share via tumblr, share via Twitter, share via email och save photo

Flickr har en FAQ som bland annat tar upp detta: här.

Jag tittar på en bild där nu och trycker jag på share-knappen får jag upp en ruta med alternativet "Grab the HTML/BBCode" och lämplig storlek och väljer jag BBCode så får jag något som fungerar här.
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

MicroByggare

#22
Konstig för jag kan göra så om det är en person alltså gran the  HTML code men inte på en bild hmm får se om det funkar på datorn istället för just nu använder jag mobilen IPhone 4S.

EDIT: Det funkar på datorn men inte på mobilen  :( tack så mycket.
Minderårig LEGObyggare! Min Flickr: www.flickr.com/photos/92996446@N08/

lindyhep

Jag hade lyckats välja "the new photo experience" och där ser det ut som MicroByggare beskriver. Ner i vänstehörnet fanns en knapp "opt out of the new...." och efter jag klickat där fick jag upp "grab"-alternativet igen. Inte innan.

MicroByggare

Jag kollade om det funka i Flickr appen men det gjorde det inte  :( jag har dock funnit hur jag går bort från mobilversionen (m.flickr.com) av flickr som man automatiskt kommer till om man går in på mobilen.
Det är enkelt men det är kanske inte alla som vet, om du går längst ner på Flickr finns det en liten bar med olika länkar till service och liknande. En av dem kallas  flickr.com och om man trycker på den kommer allt se ut som på datorn och man kommer åt HTML koden  :)
Det som är fördelen med det är att man inte skickas till mobilversionen igen när man går in på flickr en annan gång.

Jag hoppas att det var förståeligt
Minderårig LEGObyggare! Min Flickr: www.flickr.com/photos/92996446@N08/

davidkmn

Ny på forumet och tänkte fråga om de finns någon spoiler-tagg som man kan lägga in en hel radda med bilder i?

Jättebra sätt att ha stora fina bilder utan att sega ner hela forumet! :)

andreaseldh

Denna fråga diskuteras även på denna tråd: http://www.swebrick.se/index.php?topic=7217.0

Ska de flyttas ihop till samma tråd?

Manne

Kan man lägga upp bilder direkt från sin iPhone/iPad till forumet ?

Med vänlig hälsning, Manne
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

Magnus den store

Citat från: Manne skrivet 19 augusti 2014 kl. 18:39
Kan man lägga upp bilder direkt från sin iPhone/iPad till forumet ?

Om din Iphone/Ipad funkar som en vanlig dator/webbläsare kan du bifoga bilder och andra bilagor med ditt inlägg, men jag vill istället rekommendera någon passande webbtjänst för ändamålet, såsom Flickr.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Anders67

Citat från: Manne skrivet 19 augusti 2014 kl. 18:39
Kan man lägga upp bilder direkt från sin iPhone/iPad till forumet ?

Med vänlig hälsning, Manne
Bilder direkt från kameran är oftast för högupplösta för att passera 700kb spärren, då måsye man ladda hem en app som kan skala om bilderna, det finns flera bra att välja på, själv användr jag resize.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.