Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[WIP] Hoth display 8x2 moduverse

Startat av Lordflintstone, 02 augusti 2018 kl. 13:34

Föregående ämne - Nästa ämne

Lordflintstone

Citat från: Peter S skrivet 02 augusti 2018 kl. 22:52
Nice! Köpte på mig vita plattor för att kunna Hoth:a lite själv, men upptäckte att jag bara har 2 snow troopers... däremot har jag bricklinkat ihop en gående AT-AT, men fortfarande i delar... ska vi inte göra ett CB av detta?
Humm. Jag har nog funderat för mycket på detta för att "släppa" ifrån mig kontrollen på detta nu.
Men jag tycker det vore colt med ett jätte diarama i micro skala för att få med allt eller ett cb med ATAT i cravgods skala men det senare är nog orealistiskt

Joacim

Åh intressant bygge! Ska följa det!

Boathill

Citat från: Lordflintstone skrivet 03 augusti 2018 kl. 09:43
Citat från: Peter S skrivet 02 augusti 2018 kl. 22:52
Nice! Köpte på mig vita plattor för att kunna Hoth:a lite själv, men upptäckte att jag bara har 2 snow troopers... däremot har jag bricklinkat ihop en gående AT-AT, men fortfarande i delar... ska vi inte göra ett CB av detta?
Humm. Jag har nog funderat för mycket på detta för att "släppa" ifrån mig kontrollen på detta nu.
Men jag tycker det vore colt med ett jätte diarama i micro skala för att få med allt eller ett cb med ATAT i cravgods skala men det senare är nog orealistiskt

Går ju att köra med Raskolnikovs plus-size AT-AT också som jag tycker är riktigt snygg. Osäker dock på om den eller Cavegods är mest minifig skala?
https://rebrickable.com/mocs/MOC-6006/raskolnikov/plus-size-at_at/#info

Lordflintstone

Citat från: Boathill skrivet 03 augusti 2018 kl. 10:33
Citat från: Lordflintstone skrivet 03 augusti 2018 kl. 09:43
Citat från: Peter S skrivet 02 augusti 2018 kl. 22:52
Nice! Köpte på mig vita plattor för att kunna Hoth:a lite själv, men upptäckte att jag bara har 2 snow troopers... däremot har jag bricklinkat ihop en gående AT-AT, men fortfarande i delar... ska vi inte göra ett CB av detta?
Humm. Jag har nog funderat för mycket på detta för att "släppa" ifrån mig kontrollen på detta nu.
Men jag tycker det vore colt med ett jätte diarama i micro skala för att få med allt eller ett cb med ATAT i cravgods skala men det senare är nog orealistiskt

Går ju att köra med Raskolnikovs plus-size AT-AT också som jag tycker är riktigt snygg. Osäker dock på om den eller Cavegods är mest minifig skala?
https://rebrickable.com/mocs/MOC-6006/raskolnikov/plus-size-at_at/#info
Det finns egentligen ingen riktig orginal mått eftersom det varierar mycket i filmen, men dice satte ett medel mått i SW battelfield, kom dock ej ihåg vad det var

Boathill

Sorry föt OT men 22,5 m verkar vara en höjd som många nämner. Minifigs skala läste jag förslag på 1:47 vilket borde ge en Lego-höjd på ca 48 cm på walkern. Cavegods är väl runt 90 cm?

Claude76

Citat från: Boathill skrivet 03 augusti 2018 kl. 17:29
Sorry föt OT men 22,5 m verkar vara en höjd som många nämner. Minifigs skala läste jag förslag på 1:47 vilket borde ge en Lego-höjd på ca 48 cm på walkern. Cavegods är väl runt 90 cm?

Enligt Tom Alphins (författaren av The LEGO Architect) beräkningar så är minifig skalan 1:42, vilket kan stämma ganska bra om man tar Millennium Falcon som exempel. 75192 är 84 cm lång och "verklighetens" skepp är 34,75 m långt. 34,75/42 = 0,82738 vilket är skapligt nära.

Enligt mina beräkningar är Cavegods AT-AT ca 96 studs hög vilket ger ca 76,5 cm.
Tar man då 22,5/42 = landar man på ca 53,5cm och då ser man att Cavegods fantastiska skapelse är lite för stor (finns det uttrycket ens i den här världen ;D), men jag personligen tycker att han helt klart slipper undan med det med tanke på den helt makalösa detaljrikedomen.
Personligen är, och har alltid, AT-AT:en varit en klar favorit för mig och jag håller på att skrapa ihop bitarna till ett eget exemplar av Cavegods AT-AT (ca 89% klart just nu).
Ska skapa en wip-tråd här inne om det snart, lite mycket annat just nu bara.

Sorry för ett långt utsvävande OT.

/Claude76
Lego is my drug of choice

Peter S

Nu får nog någon snart ta och länka till cavegods istället för att bara prata om den... Det finns oskulder överallt!

Lordflintstone


Claude76

Ber om ursäkt till dig Lordflintstone för att jag hoppade in och babblade i tråden utan att berömma dig för ditt arbete.

Snyggt jobbat!  :) Ser fram emot att få se slutresultatet.

Mvh / Claude76
Lego is my drug of choice

Lordflintstone

Citat från: Claude76 skrivet 06 augusti 2018 kl. 22:03
Ber om ursäkt till dig Lordflintstone för att jag hoppade in och babblade i tråden utan att berömma dig för ditt arbete.

Snyggt jobbat!  :) Ser fram emot att få se slutresultatet.

Mvh / Claude76
Jag gillar att babbla o spåra ut i nya spår.
Har inventerat lite tror nog jag har för lite paneler, vi får se.
Ångrar att jag inte köpte mer 1x2 vita plate när jag var i Frankrike.
Har inte räknat figsen än, tack Gideon för att du lagt undan snow troopers till mig.

lingonfil

Tjohoo! Kul att du tar dig an denna!

Jag har 10-20 snowfigs och två eller tre taun-tauns om du skulle behöva låna till utställning.

Lordflintstone

Tog en paus i målandet hemma o gjorde en snabbräkning på figsen:
220 snowtroopers +10 på väg från gideon.
20+ imperet figs av olika slag.
100+ rebbeler i en michmach kommer moda många det flesta skall ligga döda.
13 taun-tauns
5 rebel kanoner.
6 snowspeders.
7 at-st
Inga Sergio siffror men för mig är det rätt bra och på 2x8 moduvers kommer det se mycket ut.
Börjar fundera på göra 2x9 eller 2x10 vi får se hur trångt det blir.

Gideon

Citat från: Lordflintstone skrivet 10 augusti 2018 kl. 22:18
Börjar fundera på göra 2x9 eller 2x10 vi får se hur trångt det blir.
Gillar konceptet med en lång display, då får du nog in fler delar av striden utan att det kräver orimliga mängder yta eller figs :)

Lordflintstone

Börjat lite lätt att bygga offisella set jag tänkt integrera i bygget.
Jag konstaterar att jag inte "kan" använda något utan att kraftigt modda förutom fordonen som bara kommer få lite skönhets lyft.
Varför då använda officiellt överhuvudtaget?
Jo jag vill hylla det set som var enhörningar i början av mitt samlande.
Fordonen har ok form överlag så varför uppfinna hjulet en gång till?
Portarna kommer bli inneportar till andra delar av hangaren en kanske skall rymma en hiss till nederplan.

BerraBZ

Hoth! Hoth! Hoth! Spännande att följa. Storleken är ju i alla fall respektabel.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.