Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Hickory Street Gallery

Startat av Nybohov Creation Ltd., 30 november 2018 kl. 21:45

Föregående ämne - Nästa ämne

Magnus den store

Snyggt med de klassiska fönsterna mot trädgården.

Hur stor förskjutning har du valt på den trasiga väggen?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Magnus den store skrivet 15 december 2018 kl. 18:14
Snyggt med de klassiska fönsterna mot trädgården.

Hur stor förskjutning har du valt på den trasiga väggen?

Tack! Jag har samlat på mig ett gäng gamla fönster som nu kommer till användning.

Jag tycker att det är knepigt att räkna ut en lagom förskjutning, så i detta bygge kör jag med clips och bars. Då går det att frifräsa lite.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Magnus den store

Ja, det funkar ju det också.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Magnus den store skrivet 15 december 2018 kl. 18:29
Ja, det funkar ju det också.

Jag skulle vilja få till ett slitet hörn, men det vete katten hur det skulle lösas med en halv plates förskjutning i två dimensioner. Det krävs nog en hel del snottande och då ser nog väggarna ut att vara uppdelade i olika sjok.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Magnus den store

Jag har en lösning för försänkta hörn, men den är ganska regelbunden och rak. Två delar som pusslas ihop löst och hålls ihop av dess former.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Magnus den store

Den var knappt synbar efter rendering.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Nybohov Creation Ltd.

Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 15 december 2018 kl. 21:55
Citat från: Magnus den store skrivet 15 december 2018 kl. 21:43
Den var knappt synbar efter rendering.

Tack! Det är värt att testa.

Tack igen, Magnus den store!

Det funkar bra, även om jag inte har utrymme i just detta hörn att få till låsningen på båda sidorna. Den sitter löst, liksom den mörkorangea platen och tilen mot fönsterkarmen. Det är nog inten fara, för det ska inte vara några barn som leker med huset.

Skylten ska förstås ändras. Kanske gör jag en kopia på orignalet.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Magnus den store

Det där bör ju funka. Det är inte säkert man tänker på att det trasiga ser ut att vara gjort med linjal.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Nybohov Creation Ltd.

Byggnaden är, i princip, klar. Det ska till något ventilationsaktigt på taket, så att det inte ser så tomt ut, och på terassen ska det bli någon sorts myshörna med några sköna lirare och någon konstnär som skapar någon olidligt högtravande målning (svårt i denna skala, men känslan ska finnas där).

På gården kommer det bli en massa skräp och en uppställningsplats för husbilen. Studsmattan är högst provisorisk i nuläget, men den ska också se ut att ha haft sina bästa dagar. En och annan sopcontainer hoppas jag också kunna klämma dit.

Kanske ser staketet på baksidan väl helt och oförstört ut? Det är nog svårt att göra just detta lite fult, så det får bli en annan lösning i så fall. Jag tänker mig att det ska till lite klängande växter på det.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

byStfn

Wow! Väldigt annorlunda men skitsnyggt! Den passar perfekt in i din stad ju!

Storm_666

Intressant att du bygger hus med slitna fasader gång på gång men ändå lyckas hitta nya sätt, färgsättningar och tekniker så det blir lika spännande att följa varje bygge. Riktigt bra jobbat :)

mortil

Jäklar det där blir riktigt shysst.

Blir husbilen också av slitet skick ?
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: byStfn skrivet 16 december 2018 kl. 18:53
Wow! Väldigt annorlunda men skitsnyggt! Den passar perfekt in i din stad ju!

Tack! Stilmässigt passar den i staden, men huset är bra mycket större än de andra. Egentligen är väl de flesta byggnader i CC-klassen för små, särskilt på djupet, för att vara verklighetstrogna.

Citat från: Storm_666 skrivet 16 december 2018 kl. 19:34
Intressant att du bygger hus med slitna fasader gång på gång men ändå lyckas hitta nya sätt, färgsättningar och tekniker så det blir lika spännande att följa varje bygge. Riktigt bra jobbat :)

Tackar! Jag tänkte först att jag inte skulle göra en sliten fasad, men jag tycker att det är så otroligt enahanda att stapla likadana klossar efter varandra. Jag har helt slutat att bygga hus efter ritning just av den anledningen. Jag bygger en sjok av fasaden först, typ en sektion med fönster, och fyller sedan på runt om. När jag bygger efter Legos ritningar, Assembly Square var nog den sista, blir jag knäpp av att bygga först ett varv runt hela bottenplattan, och så ett varv till, och ett till ...

Citat från: mortil skrivet 16 december 2018 kl. 21:43
Jäklar det där blir riktigt shysst.

Blir husbilen också av slitet skick ?

Tack! Husbilen har kollektivet (det måste vara ett kollektiv som bor där, eller hur?) i nyskick. Jag såg dock att den är lite låg i sovdelen ovanför hytten, så jag ska göra om den lite. Ett bygge, trots att det är några år gammalt, blir liksom aldrig färdigt.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Storm_666

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 17 december 2018 kl. 09:29

Tackar! Jag tänkte först att jag inte skulle göra en sliten fasad, men jag tycker att det är så otroligt enahanda att stapla likadana klossar efter varandra. Jag har helt slutat att bygga hus efter ritning just av den anledningen. Jag bygger en sjok av fasaden först, typ en sektion med fönster, och fyller sedan på runt om. När jag bygger efter Legos ritningar, Assembly Square var nog den sista, blir jag knäpp av att bygga först ett varv runt hela bottenplattan, och så ett varv till, och ett till ...

Haha ;D Då skulle du bli totalt nedbruten av mitt sista påhitt. Där är det bara ett upprepande hela tiden ;)
Ser fram emot att se fler av dina byggen. Please keep it coming 8)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.