Behöver tips om att köpa Lego bitar till eget bygge

Startat av Legqvist, 26 april 2019 kl. 19:43

Föregående ämne - Nästa ämne

Legqvist

Tack så mycket Ozp, ursäkta att svaret dröjt.

Nå, campingbussen har kommit hem och det finns ju en lista på utsidan av boxen som berättar vilka delar som ingår. tror ändå det blir svårt att skaffa alla röda delar i mörk grönt. Så kanske överger jag planen och bygger något annat.

I fallet med glassbilen så går det lika trögt. Köpte på mig en del set från en säljare på Blocket men hittade bara en handfull delar. Kanske låter jag seten gå vidare.  Fick ett tips och via en kollega som är reggad på eBay inköptes https://www.ebay.co.uk/itm/Genuine-Lego-Bundle-1kg-1000g-Mixed-Bricks-Parts-Pieces-Starter-Set-Bulk-JobLot/182850926741 och https://www.ebay.co.uk/itm/Genuine-LEGO-Friends-500g-Mixed-Bricks-Bundle-Job-Lot-Pieces-Pink-Purple-Girls/182828595473 vilka nu är på väg. Får sortera dem men hittar jag inget så överger jag projektet. Har varken plats eller intresse av att fylla upp villan med random bitar bara för att kanske hitta något användbart. Men vi får se hur det blir.

andli

Bricklink kan vara lite förvirrande i början, men där kan du köpa LEGO precis som i lösgodis hyllan. Du plockar bara de bitar du behöver!
Det finns säljare över hela världen, så du kan även köpa av Svenskar vilket kan kännas tryggare första gångerna...
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Legqvist

Kikade på det lite snabbt men det verkar vara mer än förvirrat  :P Och för att göra det hela ännu mer förvirrat så lägger de till långa rader av nummer och annan info så till slut ser man inte skogen för bara trän. Det finns som sagt E-handlare som säljer lösa delar men de får dela på set själva för att kunna göra det och de vill inte ens se listor på delar så leta får man göra själv. Nä, jag får se vad som finns i paketet från UK. Hittar jag inget så lägger jag ner projektet. Jag vill inte vara otrevlig men varför ska det vara så komplicerat att få tag i bitar? Jämförelsen med godis haltar då de flesta sorter finns både i förpackning och i lös vikt. Godis i lös vikt kan man dock inte köpa på nätet - ungefär som Lego tydligen...  ???

Magnus den store

Det är en tröskel och en uppstartssträcka innan man kommit in i det. Det är svårt att göra det enkelt när det handlar om 55 000 olika delar på Bricklink.

Om du ska byta färgen på ett befintligt set skulle jag börja med bitlistan:
https://www.bricklink.com/catalogItemInv.asp?S=10220-1

Därifrån kan man klicka på respektive bit och och lägga till önskad färg på en inköpslista. Antagligen är det lättare sagt än gjort för alla bitar finns kanske inte i mörkgrönt.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

andli

Det går utmärkt att köpa LEGO i lösvikt via nätet. Det är det i princip alla gör som behöver specefika bitar till sina bygge!

De lär sig bricklink och är sen fast i ett beroende av att köpa mer och mer bitar.  En bricklink beställning kommer sällan ensam! 

Vore ju tråkigt om du lägger ner bygget redan  innan start!
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Peter S

Fast jag håller med om att Bricklink är onödigt svårt. Jag kan inte handla utan att gå tillbaka till classic mode. Fattar helt enkelt inte hur jag söker upp enskilda bitar och jämför mellan butiker i det nya gränssnittet.

Legqvist

OK, jag ska titta på det igen. Ska se vad som kommer från  Storbritannien och hur mycket jag kan få tag i på lite andra ställen.  :) Går det bra att jag återkommer i denna tråd om jag har speciella förfrågningar eller behöver hjälp att hitta rätt benämningar på specifika delar? Eller är det bättre att starta en ny tråd? Det är närmast mitt ena bygge jag tänker på. Där har jag "rätt" delar men i fel skala. Är inte säkert att alla bitar finns som riktigt Lego men jag ska försöka så långt det är möjligt.

Joacim

Det går bra att återkomma, som alla andra sagt, det är lite knöligt att komma in i bricklink men ge det en tid. Håller med om att det blir svårt att bara köpa lots med randombitar i det kan vara bra om man ska bygga hus eller landskap där man kan gömma regnbågsbyggande men inte alltid så bra när man letar specifika bitar.
Det tråkiga svaret på om det finns några genvägar är: nej, lär dig bricklink och att kunna beställa från legos hemsida, bor man nöta Stockholm eller Köpenhamn åk till legoshopen där och besök deras vägg.

BeardedNerd

Kan påpeka att de där lotterna från England inte kommer att innehålla en enda mörkgrön bit eftersom det verkar vara bitar från nittiotalet.

Vill du få ett startskott med mörkgröna bitar, köp Mini Coopern som finns i butik fortfarande. Annars är det en ganska ovanlig färg som bara finns med sporadiskt.

Enklaste sättet att färgswappa Campern bör vara att lägga in den i Part Out-funktionen som finns på Bricklink.

https://www.bricklink.com/v2/wanted/partout.page?utm_content=subnav

Där letar du fram Campern och väljer att lägga till alla bitarna från den. Om du redan har den, ta bort alla bitar som inte är röda från listan du får upp (kryssa i Exclude). När du sedan har skapat en önskelista med alla röda bitar kan du gå in på varje bit och byta vilken färg du söker efter.

Jag slängde ihop en lista åt dig, men det märks redan där att vissa bitar inte existerar i mörkgrönt, så du skulle behöva designa om en del hur som helst. Du kan zippa upp filen och sedan importera listan i Bricklink.

Legqvist

#24
BeardedNerd: Hade tänkt att skriva dig ett PM men jag tar det här i tråden istället.  :)

Tack för listan. Reggade om mig på BrickLink (var medlem för så länge sedan att min inloggning hade upphört att gälla) och tittade på listan. Får fundera över fortsättningen. Kanske bygger jag en pickup istället om jag inte får tag i delar. Det fanns ju sådana på denna VW modell.

Började sätta ihop en lista till min glassbil också men det verkar svårare. Min tanke var ju att göra en äkta Lego kopia av denna mindre LOZ modell men vissa bitar verkar vara unika. Att vissa bitar som ska vara silver bara finns i grått kan jag acceptera men vissa delar ska vara i röd/mörkt rosa transclear och det finns inte hos Lego. Kanske fungerar det med solid rödbrunt istället? Det är en dekoration så det syns väldigt bra. Hittade heller inte "dubbel" brick modified i mörkt rosa. Ska kika igen men tror inte det finns. Några delar hittade jag hos Klossbutiken men långtifrån alla (kikade in på sidan i förmiddags innan jag tog mig an BL).

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.