o0gers Helgutmaning

Startat av o0ger, 13 November 2015 kl. 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Citat från: Myko skrivet 22 December 2017 kl. 15:03
Beror det svarta glappen mellan tilesen på avfasningen på undersidan, eller ska de sitta nån halv-plate isär som det ser ut?
Det beror på tilens fasade kant. En sida på bygget är alltså 4 studs och två plates.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Förtydligande: ni får alltså gärna göra en lösning med SNOT Bricks, men det blir nog en roligare utmaning om ni löser den utan.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Glöm inte bort utmaningen! Bara två dagar kvar!

o0ger

Nu kommer svaret!

Det går som sagt att bygga med SNOT-bricks ganska lätt. Ni kan se en variant nedan. Det är de röda bitarna tillsammans med kärnan bredvid som håller ihop bygget.

Jag gjorde istället en modell av sex stycken av de undre delarna på bilden. Tillsammans låser de fast varandra i en kubform. Myko kom på exakt denna lösning också.

Visa era egna lösningar nu! Myko hade en annan snygg lösning med annan variant av trapping.

andreaseldh

Min lösning bygger på tre likadana sektioner som låser fast varandra. Stud-vändning sker med 20482 och 4085. En stapel 1x1 bricks går genom centrum och sitter på olika bitar i ändarna för att slippa stud-vända en gång till.

o0ger

Citat från: andreaseldh skrivet 29 December 2017 kl. 17:13
Min lösning bygger på tre likadana sektioner som låser fast varandra. Stud-vändning sker med 20482 och 4085. En stapel 1x1 bricks går genom centrum och sitter på olika bitar i ändarna för att slippa stud-vända en gång till.
Grymt avancerad trapping där!

o0ger

Grattis! Det blir en utmaning till, men sen får det räcka för i år :)

o0gers helgutmaning nr 45!

de vita 1x2 tilesen på sidorna är infällda en halv plate. Det är 1x3 tiles på översidan och undersidan. Bygget ser likadant ut från alla håll. Inga restriktioner den här gången. Ni får hela nästa vecka på er (fram till lördag).

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning.

Lycka till och Gott Nytt ÅR!!

De som klarat det:

- Edde
- Godtfred
- andreaseldh

o0ger

Här kommer nu svaret, lite sent, men den som väntar på något gott...

Här ska ni få lära er en fin teknik:

Kan vara bra att kunna ibland.

Här är tre möjliga lösningar med denna teknik:

andreaseldh

Jag gjorde en annan lösning, utan skruvmejsel men med trapping istället. Man kan vrida lite på 92690 för att justera eventuellt glapp som kan uppstå.

o0ger

Hallå hallå. Jag fortsätter väl lite till sålänge någon tycker att det är kul. 

Dags för o0gers Helgutmaning nr 46!

Över och underdel är 2x2 studs. Sidorna sticker ut lite. Ungefär en halv plate ;)

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning. Svaret kommer på måndag.

Lycka till och trevlig helg!

De som klarat det:

- Godtfred

o0ger

Min bild kanske inte är helt tydlig. Här kommer en till, med en annan färg och en annan vinkel.

o0ger

Behöver ni mer hjälp? Ni får en bild till.

Edde

Det är ett intressant bygge, men det verkar som om det kanske bara finns en lösning. I så fall tar det lite längre tid än vanligt. Får man fråga om det är möjligt att bygga i LDD? Använder bygget tekniker som är möjliga att få ihop i programmet så att säga.

o0ger

Citat från: Edde skrivet 14 Januari 2018 kl. 00:47
Det är ett intressant bygge, men det verkar som om det kanske bara finns en lösning. I så fall tar det lite längre tid än vanligt. Får man fråga om det är möjligt att bygga i LDD? Använder bygget tekniker som är möjliga att få ihop i programmet så att säga.
Det beror på vilken lösning man använder (det finns flera lösningar tror jag). Min lösning går inte att bygga i LDD, det beror på att bitarna kolliderar i LDD, men det funkar att bygga IRL.

Jag har byggt den i Stud.io med kollision avstängd.

o0ger

Ni får använda "illegala" metoder om ni vill. Men inga klippta bitar, klistermärken eller gummiband.

Och det är oket att bygga med tiles på sidorna, även om det inte alltså är tiles ;)