Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

o0gers Helgutmaning

Startat av o0ger, 13 november 2015 kl. 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Whatever :) kör när du vill Andreas.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andreaseldh

#541
Ja, jag kan nog inte vänta!

Över långhelgen får ni alltså denna kluring. Över- och undersidorna är släta, alltså inga hål eller antistuds, men bitskarvar får förekomma. Skicka som vanligt en bild som visar innanmätet, men till den ovanliga adressen andreaseldh@yahoo.com Dit skickar ni även frågor, så skriver jag i så fall förtydliganden här i tråden. På måndag 29 maj visas facit!

De som klarat det:
o0ger
MattiasKr

andreaseldh

Var det för svår helgutmaning eller för bra väder? Här kommer facit! Jag använde bracket 99781 och kloss 87087 (vänster), o0ger använde förstås sin favoritkloss 4070 (mitten) och MattiasKr använde båda klossarna (höger).

o0ger

#543
Bra jobbat andreaseld! Tack för att du täckte upp för mig. Ni andra, kom igen! Ni får inte låta lite vackert väder stoppa er!

Nästa helg måste ni vara med och lösa utmaningen för då kommer en riktigt fin igen!

(OBS, alltså jag menar inte att andreaseldhs utmaning inte var fin, utan att den var det, och nästa vecka kommer en till. Äh, ni fattar)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Lews

Citat från: andreaseldh skrivet 29 maj 2017 kl. 19:03
Var det för svår helgutmaning eller för bra väder? Här kommer facit! Jag använde bracket 99781 och kloss 87087 (vänster), o0ger använde förstås sin favoritkloss 4070 (mitten) och MattiasKr använde båda klossarna (höger).

Jag började men glömde bort att fortsätta efter Formel 1-sändningarna.  :-[

lingonfil

Citat från: o0ger skrivet 29 maj 2017 kl. 21:31
Bra jobbat andreaseld! Tack för att du täckte upp för mig. Ni andra, kom igen! Ni får inte låta lite vackert väder stoppa er!

Nästa helg måste ni vara med och lösa utmaningen för då kommer en riktigt fin igen!

(OBS, alltså jag menar inte att andreaseldhs utmaning inte var fin, utan att den var det, och nästa vecka kommer en till. Äh, ni fattar)

Jag såg bilden på jobbet och tänkte att "hmm den där ser ut som man borde man nog kunna lösa med ehrling bricks". Men jag missade att faktiskt lösa den! Jag skyller på vädret i kombination med att det inte var någon aktivitet i tråden (som för tillbaka tråden på radarn).

jemakrol

Kul att utmaningarna är igång igen. Synd att jag missat. Nåväl, ser fram emot nästa, även om jag känner att jag inte riktigt kvalar in. ;)

Lordflintstone

#547
Som sagt jag låter alltid någon lösa uppgiften så att jag slipper huvudvärk. ;)
Men jag uppskatar värkligen att kolla in svaren och lära mig något.

Stigge72

Jag glömde helt att jag skulle in här och titta på utmaningen. Vädret får en del av skulden även här.

o0ger

#549
Nu vill jag inte höra nåt mer snack om fint väder! Det är dags för Helgutmaning nr 38!

Jag gjorde två varianter. Men jag kunde inte bestämma mig för vilken jag skulle använda i utmaningen, så ni får båda. Ni får lösa den ena, eller den andra, eller båda. Jag tror den högra är lite svårare.


Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning.

Som vanligt så vill jag inte att ni ställer frågor om bygget i tråden, utan maila eller PMa mig istället så gör jag förtydliganden om det behövs.

På måndag kommer avslöjandet.

Lycka till och trevlig helg!

De som klarat det:

- Myko
- pareriksson
- Janho
- Lews
- Godtfred
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

pareriksson

Kan man få en tydligare bild på korset ovanifrån? Det svårt att se proportionerna nu.

o0ger

Citat från: pareriksson skrivet 02 juni 2017 kl. 15:32
Kan man få en tydligare bild på korset ovanifrån? Det svårt att se proportionerna nu.
Nope. Figuren är kvadratisk ovanifrån. Måtten är som du ser på bilden, 4 pluppar och två plates x 4 pluppar och två plates.

Höjden är 4 pluppar.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

pareriksson

Citat från: o0ger skrivet 02 juni 2017 kl. 15:36
Citat från: pareriksson skrivet 02 juni 2017 kl. 15:32
Kan man få en tydligare bild på korset ovanifrån? Det svårt att se proportionerna nu.
Nope. Figuren är kvadratisk ovanifrån. Måtten är som du ser på bilden, 4 pluppar och två plates x 4 pluppar och två plates.

Höjden är 4 pluppar.
Ok. Symmetrisk och fin, så klart. :)

Lordflintstone

Vafan, myko och pareriksson skulle inte detta vara en HELGutmaning? ;) 

Myko

Ja, har klarat utmaningen så jag kan njuta av helgen!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.