Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

o0gers Helgutmaning

Startat av o0ger, 13 november 2015 kl. 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Stigge72

Jag visste inte ens att den 1x2-varianten fanns i icke-trans. Smart lösning när man vet.

Jag som inte har LDD här och nu undrar hur glasstruten sitter fast i den andra delen

o0ger

Citat från: Stigge72 skrivet 30 maj 2016 kl. 09:29
Jag visste inte ens att den 1x2-varianten fanns i icke-trans. Smart lösning när man vet.

Jag som inte har LDD här och nu undrar hur glasstruten sitter fast i den andra delen

Glass-struten sitter fast i en 4085. Svart på bilden. Det går inte att bygga i LDD, eftersom en del av struten trycks upp i undersidan av en bracket. Det går att göra i verkligheten, men inte i LDD.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

janho

Citat från: o0ger skrivet 30 maj 2016 kl. 09:40
Citat från: Stigge72 skrivet 30 maj 2016 kl. 09:29
Jag som inte har LDD här och nu undrar hur glasstruten sitter fast i den andra delen

Glass-struten sitter fast i en 4085. Svart på bilden. Det går inte att bygga i LDD, eftersom en del av struten trycks upp i undersidan av en bracket. Det går att göra i verkligheten, men inte i LDD.

Det funkar också om man sätter en inverterad 85861("Plate, Round 1 x 1 with Open Stud") på glass-struten i stället för att använda en 4085.

Men jag tror att det inte ska funka i LDD heller. :-(




Stigge72

Jag hade lite svårt att urskilja vad det svarta var först, men nu när jag vet vad jag letar efter, så syns det ju hur tydligt som helst. :)

Trist att inte LDD tycker att det är riktigt. :(

o0ger

#469
Hej på er!

Den här fredagen ska jag resa bort så jag slänger upp utmaningen nu. Hinner inte greja med det senare.

Dags för Helgutmaning nr 28!


Den mörkgrå delen är alltså förskjuten en halv plate ut från två av kanterna. Det är inget glapp mellan mörkgrå och ljusgrå. Det är 4x4 plates på sidorna, med plupparna utåt. De ska inte gå att rotera enkelt, alltså förslagsvis bör de sitta fast med mer än en stud. Alla kanter är släta runt om.

(om ni händelsevis redan vet lösningen på den här så får ni försöka tänka ut en annan lösning ;) ok?)

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning.

Som vanligt så vill jag inte att ni ställer frågor om bygget i tråden, utan maila eller PMa mig istället så gör jag förtydliganden om det behövs.

Lycka till och trevlig helg!

De som klarat det:

- Janho
- andreaseldh
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

#470
Måndag igen! Grattis Sverige och till er som bor i världens bästa land!

Var denna verkligen så svår? Eller har ni tröttnat på mina utmaningar? Ge mig gärna lite feedback. Jag har funderat på att ge mig in i "illegala" byggen framöver. Är det intressant? Säg vad ni tycker.

Helgens utmaning föddes när jag såg den här bilden av Joe Miller:


Corner Facade by Joe Miller, on Flickr

Ni kan se hur han har gjort på bilden. Det blir ett ganska trevligt hörn som kan användas till hus.

Så här ser min lösning ut:



Nu får andreaseldh och Janho lägga upp sina lösningar också.

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Nybohov Creation Ltd.

Jag lockas inte av att knäcka tankenötter men följer tråden för att lära mig nya tekniker, men ofta har jag svårt att se någon praktisk användning av dem i mina byggen. Denna är dock ett undantag. Kanske borde vi skapa en egen tråd som visar upp exempel där lösningar, eller varianter av dem, använts i byggen?
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Stigge72

Jag brukar, till skillnad från Nybohov, försöka lösa utmaningarna, när jag hinner. Dock är det ganska sällan jag lyckas, ibland hinner jag inte klura s mycket jag skulle vilja, och ibland fastnar jag i någon felaktig tankegång.

I likhet med Nybohov, däremot, har jag flera gånger funderat över om det skulle gå att använda de olika lösningarna som en del i något större bygge, men jag brukar gå bet.

Det där med att bygga "illegalt" är lite av en definitionsfråga. Jag blir gärna uppmärksammad på bitar som passar ihop trots att de kanske inte riktigt var tänkta att göra det från början, däremot vill jag såklart inte att mina bitar går sönder för att jag sätter ihop de på fel sätt.

andreaseldh

Min lösning. De gula 4x4 sitter visserligen bara med en knopp, men kan inte röra sig eftersom kantbitarna kopplas omväxlande uppifrån respektive nerifrån.

Förra veckan hade jag fullt upp med Kista-utställningen, annars försöker jag alltid att klara utmaningarna. Eftersom jag har ont om bitar för att pröva "på riktigt" är jag emot illegala metoder, alltså sådana som inte går att göra i LDD. Men det finns ju alltid undantag. Trapping brukar vara svårt i LDD, men det anser jag vara en legal metod. Det finns även en del buggar i LDD, men jag litar på att o0ger har koll och inte lägger upp något som inte går att bygga i plast.

janho

Mina bilder är för fulla för att visa dem. Om jag har lite tid ska jag försöka bygga min lösning i LDD eller LDraw. För övrig föredrar jag mycket de andra lösningar. Även om originalet från Joe Miller kräver ganska ovanliga bitar.


Jag älskar pusslar. Så jag försöker lösa utmaningarna varje gång jag har tid. Jag har inge stark åsikt om illegala eller inte, för jag vet inte vad "illegala" innebär generellt (även om vi redan diskuterat lite om några tekniker som var på gränsen)... Om du kör några illegala byggen kan det sparka intressant discussioner... :-)


o0ger

#475
Fredag! Dags för Helgutmaning nr 29!

Denna helg kommer utmaningen från andreaseldh. Tack för förslaget! Jag tar tacksamt emot fler förslag!



De röda 2x4 platen har alltså knopparna inåt, de grå har knopparna utåt. Baksidan ser likadan ut som framsidan.

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning.

Som vanligt så vill jag inte att ni ställer frågor om bygget i tråden, utan maila eller PMa mig istället så gör jag förtydliganden om det behövs.

Lycka till och trevlig helg!

De som klarat det:

- o0ger ;)
- andreaseldh ;)
- Myko
- Janho
- MattiasKr
- Stigge72
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

#476
Nu kommer lösningen:



Den vänstra visar hur de flesta har löst den, och det var också så jag och andreaseldh hade tänkt. Nu är frågan, är det okej att bygga så med headlightbricks? Vad säger LEGO guidelines om olika bitar som sitter fastklämda mellan pluppar?

Den högra varianten kom Myko på. Den är helt "legal" :)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

#477
God kväll! Efter en sån här tung förlust behöver man väl en liten tankenöt?

Här är o0gers Helgutmaning nr 30!



2x2-rutorna är infällda en halv plate på alla sidor, även undersidan!

Den gula (vänstra) varianten har antistuds neråt. Den blå (högra) varianten är slät på undersidan. Testa gärna om ni klarar av att bygga den blå varianten på nåt sätt. Men det räcker med att klara den gula för att klara utmaningen. Ni får inte använda blasters ;)

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning.

Som vanligt så vill jag inte att ni ställer frågor om bygget i tråden, utan maila eller PMa mig istället så gör jag förtydliganden om det behövs.

Lycka till och trevlig helg!

De som klarat det:

- andreaseldh (+ blå)
- MattiasKr
- Janho
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Kan väl säga att min lösning på den blå utforskar gränslandet för vad som är tillåtet och inte ;)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

#479
Måndag! Här är min lösning:



Men det finns många olika varianter.

Den blå varianten är gjord av två halvor som sitter ihop med en 2L technic-axlar intryckta i 1x1 bricks. Stämmer dimensionerna? Jag vet att det inte är en "laglig" lösning. Men funkar eller? Vad tycker ni?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.