o0gers Helgutmaning

Startat av o0ger, 13 November 2015 kl. 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Citat från: Myko skrivet 05 Januari 2016 kl. 11:16
Det vänstra läget är dock som biten fungerar i verkligheten, och är det som gör builden lite "olaglig". Det går dock alldeles utmärkt att bygga den med riktiga bitar. (När jag först satte ihop den så exploderade hela bygget och spred bitar över hela rummet, så det finns ju en viss poäng med att inte bygga så, i alla fall om man är set designer...)
Det måste varit innan du satte på alla tiles ;)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Myko

Det exploderade när man hade byggt som på din bild ovan, och man skulle trycka in studs i alla fyra technic bricks samtidigt. Om man istället delade i två halvor på andra ledden så gick det bättre.

o0ger

Aha, okej. Jag byggde lite mer "blandat" i min första version. Den ligger hemma på mitt skrivbord. Den exploderade inte.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Detta är den versionen jag renderade. Den är nog lite mer stabil.

Roger Brickjet

Citat från: o0ger skrivet 05 Januari 2016 kl. 11:56
Detta är den versionen jag renderade. Den är nog lite mer stabil.
Japp, där ser man fusket tydligt! :)

AndersI

Det har väl Superkalle redan berättat om i annan tråd? Hålet i Technic-biten ligger inte exakt på samma höjd som en sido-stud.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

o0ger

Jo, det stämmer. Men stud-i-technic-brick är en väldigt vanlig SNOT-teknik, trots eventuell olaglighet.

AndersI

Javisst! Men i olämpliga kombinationer kan det skapa stora spänningar - OK om bygget bara "exploderar", sämre om man spräcker bitar. Lego-legal sträcker sig väl bara till att sätta en 1x1 i ett Technic-hål och inte bygga vidare på den biten? Och det grundar sig givetvis inte på illvilja, utan på fakta...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

lingonfil

Citat från: AndersI skrivet 05 Januari 2016 kl. 15:15
Javisst! Men i olämpliga kombinationer kan det skapa stora spänningar - OK om bygget bara "exploderar", sämre om man spräcker bitar. Lego-legal sträcker sig väl bara till att sätta en 1x1 i ett Technic-hål och inte bygga vidare på den biten? Och det grundar sig givetvis inte på illvilja, utan på fakta...

Om det är något som borde vara olagligt så är det att sätta en 1x1 round plate i ett technichål - grymt svårt att ta isär. =P

lingonfil

Man kan få ruggigt starka kopplingar med stud-i-technic-hål-tekniken. Särskilt om man klämmer in en bar. Så här:

Bild lånad av: Brian Kescenovitz

Gideon

Citat från: lingonfil skrivet 05 Januari 2016 kl. 15:50
Man kan få ruggigt starka kopplingar med stud-i-technic-hål-tekniken. Särskilt om man klämmer in en bar.
Stackars, stackars ihålig stud...den har ingenstans att ta vägen!
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

o0ger

Nytt år nya utmaningar! Dags för helgutmaning nr 8!

Denna helg får vi ett gästspel av andreaseldh som skickade en liten klurighet till mig. Vi förfinade den tillsammans. Så hur hänger det här ihop egentligen?:

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forum-alias om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder.

Undersidan ser likadan ut som ovansidan, fast omvända färger. Det ska alltså vara en 2x4 tile och en 2x4 plate både på över och undersidan. Bygget ska sitta ihop. Det ska inte falla isär om man lyfter upp det och skakar lite på det (eller drar i ändarna). Jag tror det ska vara helt legalt den här gången ;)

De som har klarar det:

- andreaseldh
- Myko
- Roger Brickjet
- MattiasKr
- Wineyard
- Janho
- eon
- Dark_Link
- EpsilonEta
- pareriksson
- Emma
- Anders67
- Nilseman

lingonfil

Jag gillar att andreaseldh står med på listan över personer som klarat utmaningen. =)

o0ger

Citat från: lingonfil skrivet 08 Januari 2016 kl. 13:08
Jag gillar att andreaseldh står med på listan över personer som klarat utmaningen. =)
Ja, han var först ;)

Nextuz

Citat från: o0ger skrivet 08 Januari 2016 kl. 11:39
Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder.

Med bara bilder från ex LDD så är det ju lätt fixat :P

Eller vill du se när de två är isär? ;)