Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

MOC/MOD Retro-legostad

Startat av Mikael Sol, 30 Oktober 2015 kl. 20:51

Föregående ämne - Nästa ämne

Mikael Sol

Hola,

Jag är igång med en ny stad. Den här gången så ska den ha en rätt så retroaktig känsla över sig,typ början av 80-talet. Främst egna byggen, men också moddade befintliga Lego-sets (när det gäller husen. Bilarna kommer främst vara Legos officiella sets).

Staden kommer att byggas i sektioner där varje sektion motsvarar en standard-baseplate. Detta för att den ska bli lättare att frakta, och för att den ska få plats på de tre meter utrymme jag har på mina IKEA-förvaringshyllor.

Siktar på att kunna ta med mig staden till Halmstad i slutet av februari och kanske ta med den så långt jag hunnit till Ängelholm 14 november.

Hittills har jag hunnit bygga sjukhuset, brandstationen och den moddade grönsakshandlaren. Gatorna är lite preliminära i nuläget. Ska nog beställa ca 1000 tiles för att bygga en snygg bilväg.

Ozp

Ska bli kul att se den i Ängelholm

Mikael Sol

Roger Brickjet

Ser bra ut! Ska bli spännande att se fortsättningen, gillar att du gör dem ordentligt kompakta. Saknar dock en landningsplats för polishelikopter :)

Mikael Sol

Det kanske blir en landningsplatta.

Har en replika av denna helikopter

Här är kvällens bygge. En gammal pub där arbetarna hänger. En stad ska ju ha hus från olika epoker, tycker jag.
(är det inte kul hur man först när man ska lägga upp bilder ser att bitarna inte satt ihop helt 100 %  ;D )

Magnus den store

Smart lösning ovanpå på lampan.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Mikael Sol

Juciebaren och ett litet grönt hus för boende har tillkommit. Börjar kanske tappa retro-känslan nu, men jag har en trevlig stund med byggandet i alla fall. Överlag har staden än så länge stora problem med bostadsbrist, men bostadshus är ju inte de roligaste att bygga, tycker jag ...

AndersI

Du får slänga in ett tio-vånings miljonprogramhus i ett hörn, så har du bostäder så det räcker :-)

För övrigt gillar jag den där korsvirkespuben skarpt! Fick direkt lust att bygga korsvirkeshus med mina gamla fönster - husen i CC-stil blir lite enformiga fönstermässigt. Lego gör för få olika fönster!

Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

shutter

Retrostil när LEGO var LEGO, dvs innan allt SNOTande och one-purpose-pieces tog över.

AndersI

Citat från: shutter skrivet 06 November 2015 kl. 21:00
one-purpose-pieces tog över.
Det där är nästan värt en utmaning - kom med en "one-purpose-piece" som tillverkas nu,  och vi ska nog kunna hitta lite fler purpose för den ☺
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Mikael Sol

Jag tror inte heller på att det finns one-purpose-bitar. Man får bara klura lite extra länge för att komma på vad mer biten kan vara för något.

I alla fall!

Håller på att skissa lite på en synagoga. Färgerna något inspirerade av synagogan i Malmö. Nån slags morisk stil med tankarna tillbaka till medeltiden.

(det röda huset till höger är bara platshållare)

Ozp

Din stad växer så det knakar. Har nog inte sett någon synagoga i lego förut.

Risgrynsgrot

Gillar det regnbågsfärgade övergångstället.  :D

Silence101

Citat från: Risgrynsgrot skrivet 10 November 2015 kl. 09:50
Gillar det regnbågsfärgade övergångstället.  :D
Finns ett sådant på riktigt i Kalmar.

On topic: Gillar din stil. Blandningen av gammal och ny stil tilltalar mig.
Peter Karlsson, Region Syd
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

BeardedNerd

Citat från: Mikael Sol skrivet 06 November 2015 kl. 18:10
Juciebaren och ett litet grönt hus för boende har tillkommit. Börjar kanske tappa retro-känslan nu, men jag har en trevlig stund med byggandet i alla fall. Överlag har staden än så länge stora problem med bostadsbrist, men bostadshus är ju inte de roligaste att bygga, tycker jag ...

Är de printade 1x2x5-bitarna från Ninja eller något senare? Jag kan inte avgöra om det är gammalt grått.

Jag har också problem med boendet. Jag skulle gärna göra något riktigt högt bostadshus men det är svårt att få det att passa med modulhusstilen.