Swebrick Awards - Jultävling

Startat av Anders67, 12 Oktober 2015 kl. 19:14

Föregående ämne - Nästa ämne

Anders67

Swebrick Awards - Jultävling

_>Det är dags för nästa kvartalstävling och nu är det dags för ett julinspirerat tema.
Lego släppte ju för ett tag sedan en re-make av ett jul set, många var besvikna på lego att de inte släppte ett nytt set.
Några av oss som var i Skaerbaek fick träffa Jamie och han svarde på frågan varför. Jo två huvudanledningar; ett för att många villa ha julgranen i settet och två, de hann helt enkel inte med att få fram ett nytt set.

Tävlingen blir därmed lite som att du jobbade på TLG och hade begräsningar:
- Ta fram ett eget förslag innan jul (senast uppladdat 2015-12-25 kl 23.59)
- Tänk på att det inte får bli för dyrt, så ca 500-800 bitar dvs. ett tänkt utpris på 500-800 SEK
- Inga nya bitar, bara bitar i produktion (ja men jag kommer inte lusläsa brickling efter årtal etc.) - bara inte gamla bitar från något obskyrt set från 70-talet. Utmana er själva.
- Både digitala byggen såväl som riktiga legobitar får användas
- Försök designa det i samma stil som legos egna modeller, dvs. baksida på eventuella hus är "lekbara" eller de är liksom "halva". dvs Legal build.

- Ladda upp max tre bilder (max 1200x1200)

Tävlingen avgörs i en omröstning på forumet med start den 26e december 2015 fram till fredagen den 8e Januari 2016.

Så ja nu har ni 73 dagar på er!

... och priser till vinnarna - tre stycken priser!!!!
1st Pirates Soldiers Fort 209 Parts - till vinnaren med flest röster
1st Pirates Treasure Island 163 Parts - till andrapriset
1st Pirates Shipwreck Defense 74 Parts - till tredje priset

dalle

Hur är det, ska det vara ett nytt icke tidigare publicerat bygge?

Anders67

Citat från: dalle skrivet 12 Oktober 2015 kl. 19:55
Hur är det, ska det vara ett nytt icke tidigare publicerat bygge?
nää, jag tycker vi kör lite cracy, gör som TLG; det är OK att damma av ett bygge, det blir omröstningen som avgör oavsett, nytt och fräsht mot gammalt och dammigt - ni som röstar avgör!

Ozp

Jag tycker iallafall att du bör uppdatera det lite, det kan ju ha kommit nya bitar  ;)

Anders67

... och nu är priserna klara
Tre stycken priser!!!!
1st Pirates Soldiers Fort 209 Parts - till vinnaren med flest röster
1st Pirates Treasure Island 163 Parts - till andrapriset
1st Pirates Shipwreck Defense 74 Parts - till tredje priset

andreaseldh

Ska man lägga upp sitt bidrag på denna tråd? Det blir ju inte särskild anonymt...

Anders67

Citat från: andreaseldh skrivet 24 Oktober 2015 kl. 23:42
Ska man lägga upp sitt bidrag på denna tråd? Det blir ju inte särskild anonymt...
Den här tävlingen är inte anonym - utan ladda upp era bilder och njut av kommentarerna  (det är med andra ord OK att berömma bidragen) och sedan när tidsfristen går ut ordnar jag en omröstningstråd.

Tunguska

Citat från: Anders67 skrivet 12 Oktober 2015 kl. 19:14
- Inga nya bitar, bara bitar i produktion (ja men jag kommer inte lusläsa brickling efter årtal etc.) - bara inte gamla bitar från något obskyrt set från 70-talet. Utmana er själva.

Vad menas med "inga nya bitar"?
Mina LEGO-byggen på flickr.

Anders67

Citat från: Tunguska skrivet 06 November 2015 kl. 12:43

bra fråga - kanske en tankevurpa. Jag menar att man inte ska använda LDD i advaced mode och välja bitar i färger som inte tillverkats/finns ännu dvs. Nya bitar.
Använd bitar som går att få tag på - bitar från set ur 2014 och framåt helst. Återigen jag kommer inte att kolla upp om det stämmer det lämnar jag till de som röstar att avgöra.

Tunguska

Citat från: Anders67 skrivet 06 November 2015 kl. 15:26
Citat från: Tunguska skrivet 06 November 2015 kl. 12:43

bra fråga - kanske en tankevurpa. Jag menar att man inte ska använda LDD i advaced mode och välja bitar i färger som inte tillverkats/finns ännu dvs. Nya bitar.
Använd bitar som går att få tag på - bitar från set ur 2014 och framåt helst. Återigen jag kommer inte att kolla upp om det stämmer det lämnar jag till de som röstar att avgöra.

Nu är jag med på banan igen. Tack! :)

o0ger

Här är mitt bidrag i jultävlingen. Passar väl bra just när vi fick vår första snö här i Västerås idag!

Winter Flower Shop

Thomas äger en liten blomsterbutik. Han har precis börjat sälja julblommor. Utanför butiken står Hyacinter och Julstjärnor till försäljning. I ståndet kan man köpa lite julpynt. Där står Billy och beundrar de små lusse-figurerna. Thomas har precis satt upp belysningen i busken bredvid butiken. Han ropar till Billy:

- Se upp Billy! Molly har en snöboll!

Precis då kommer Fru Äppelkvist framspringande. Hon gömde sig säkert bakom ståndet och väntade på att Thomas skulle ställa sig under misteln som hänger ovanför dörren. Nåväl, nu finns ingen utväg.

Inne i butiken finns fler blommor korgar och kransar. Allt är förberett för julen!

(klicka på bilderna för större versioner)

Antal bitar: 742
Renderat med BlueRender
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Tunguska

Hur ser reglerna ut gällande dekaler och liknande?

Anders67

Citat från: Tunguska skrivet 14 December 2015 kl. 13:26
helst inga custom, men precis som för TLG så kan ju dekaler eller printade bitar förhöja alla byggen. Lek med tanken att ni bara har budget för en printad bit/tile a max 2x4 eller ett dekalark på max 6x8 studs!

Tunguska

Citat från: Anders67 skrivet 14 December 2015 kl. 16:26
Citat från: Tunguska skrivet 14 December 2015 kl. 13:26
helst inga custom, men precis som för TLG så kan ju dekaler eller printade bitar förhöja alla byggen. Lek med tanken att ni bara har budget för en printad bit/tile a max 2x4 eller ett dekalark på max 6x8 studs!

Jag tackar för informationen. Blir nog inga dekaler för min del.

Skafte

Kommer bidrag som strider mot LEGOs vanliga policies diskvalificeras, eller bara riskera att få färre röster? Exempelvis Winter Village Brothel eller Santa's Gun Shop.  ;)