Modular Houses, Vilket hus i CC-serien är er favorit?

Startat av Måns.S, 23 Juni 2010 kl. 22:33

Föregående ämne - Nästa ämne

Vilket är det bästa CC-huset?

Town Hall
Pet Shop
Palace Cinema
Green Grocer
Market Street
Grand Emporium
Fire Brigade
Café Corner

Record

Citat från: MicroByggare skrivet 10 April 2013 kl. 14:02
har nu lite lust på ett CC-hus och vet inte vilket jag ska skaffa.  :D

Lämpligt att köpa nått av dom som finns kvar i lager hos handlare nu, tex , , ,, och Place cinema. man får ta en funderare på vad man vill ha, vad gillar jag, ett hus som fått oförtjänt mycket skit är fire brigade, som är ett hus som jag tycker är trevligt, fin inredning och en cool brandbil med. Pet shopen är tex delbar då den är byggd på 2 st 16X32, vilket gör den mer flexibel i en stadsmiljö. Town hall är ganska tråkigt faktist, stort och otympligt, passar dåligt in på gatan, är nog mer lämpat som 1 fristående hus. annars funkar både GE och PC, lika bra som hörn hus, men sanningen att säga, är PC snyggast av dom 2.

Rent ekonomiskt rör det sig kring 1200-1600, beroende på vilket av dessa du väljer, så smaken avgör :)  det som förmodligen ligger på tur att utgå är Fire brigade.

Är det nått specielt du undrar över kring CC-husen, så fråga gärna, har alla uppbyggda
Friskt satsat, hälften vunnet..

Anders67

Min favorit blir Town Hall moddat till fristånde!
Men frågan är svår att ge ett enkelt svar på!
Vilket cc-hus är roligast att bygga ihop? PC
Vilket cc-hus är snyggast? GE
Vilket cc-hus är bäst partspack? GE
Vilket cc-hus har bäst minifigs? TH
Vilket cc-hus har de bästa byggtekniken och snot lösningarna? PS
Vilket cc-hus har den roligaste inredningen? Inte CC
Vilket cc-hus önskar du att du ägde? GG

Erik

Jag har länge sneglat på modulhusen och nu har det till slut blivit dags att skaffa mitt första... De verkar schyssta allihop men det skulle vara intressant att höra vilket som är er favorit och varför? Är något roligare att bygga än något annat?

Den enda reflektionen jag gjort hittills är att Grand Emporium har en fantastisk utsida men är i princip helt tom på insidan. Tråkigt att den bara är ett tomt skal (eller kanske bra så man får fylla ut det själv :) )?

tobiasax

Jag började bygga LEGO ganska nyligen och det var just modulhusen som fick upp intresset. Samlarmanin satte igång rejält och jag "panikköpte" allt jag kom över under ganska kort tid eftersom jag sett hur dyrt det kan bli när det går ur produktion. Så om din ambition är att samla alla (som går att få tag i till rimligt pris åtminstone) så kan du ju börja med Town Hall eller Fire Brigade som går ur produktion vid årsskiftet.

Även om jag tyckt alla var roliga att bygga och pryder sin plats i hyllan så är nog Pet Shop min favorit. Det har en hel del trevliga detaljer och eftersom det är två mindre hus i stället för ett stort blir det färre enformiga byggmoment. Jag tror det var det första setet jag byggde ihop så det kan ju också spela in (samt att jag har en fäbless för stadsradhus).

Slutligen så gör sig inte modulhus så bra för sig själva så räkna med att du kommer behöva köpa fler ;)

boba johan

Håller med om Petshop. Grand emporium är inte fel heller. Kolla på http://brickset.com/buy/amazon/ så får du mer för pengarna. De flesta har gått att få för runt 1100, men nu verkar vissa vara lite dyrare.

BeardedNerd

Fire Brigade är mäktig och en av de som ser bra ut på egen hand, men den var bitvis trist att bygga. Grand Emporium fyllde jag med annat, men fasaden var väldigt enformig.

Om jag hade obegränsat med pengar skulle jag skaffa Cafe Corner och Green Grocer. Jag ser fram emot Parisian Restaurant. I övrigt klarar jag mig som det är.

Carl T

Green Grocer har en särskild plats i mitt hjärta eftersom det var min första. Bland de senare tycker jag Grand Emporium är maffigast (och insidan är inte *så* tokig, med byxprovande man och annat), Pet Shop är mest omväxlande och Fire Brigade har roligast insida. Inget är dåligt. Parisian Restaurant verkar vara en ny höjdpunkt i serien men det återstår att se om jag tycker det om ett år eller två.
När jag plockade isär bitar lärde jag mig att reddish brown tar allting bokstavligt.

Erik

Tack för alla synpunkter! Det blev Town Hall som första, mest på grund av en bra deal. Men ni har rätt i att alla är charmiga  :)

Jag lyssnade på Jacobsson och Wester när Andreas satt och byggde i studion. Han hade köpt en ritning på ett hus som jag förstod var CC-standard - var köper man dessa?

När börjar Parisian Restaurant att säljas förresten? Håller med om att den ser kanonfin ut!

boba johan

Det finns en del här: http://www.brickcitydepot.com/city-building-instructions.html
Har inte köpt nån själv men annars får du skicka ett meddelande till Kwagge och fråga

Duperhasse

Vilken hemsk sida du länkade till! Hade man inte komplex innan för att man är så kass så har man det nu :-P
Duperhasse aka Markus "Hasse" Hansson
markus-hansson@hotmail.com

o0ger

Jag äger bara tre modulhus än. Jag rangordnar dem så här:

1. Pet Shop. Det var roligt att bygga och har många olika färger och byggtekniker.
2. Grand Emporium. Snyggt, men lite repetitivt bygge.
3. Fire Brigade. En brandstation. Hur kul är det?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

erik_b

Har inte köpt någon men ser verkligen fram mot Parisian restaurant så den kanske blir min första, men konceptet med modular houses är riktigt coolt.