Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[Utmaning: Rymdskepp] SS Aurelius

Startat av lingonfil, 28 juli 2015 kl. 13:16

Föregående ämne - Nästa ämne

lingonfil


flickr

Namn:
SS Aurelius
Tillhörighet: Samfundet
Kapten: Kommendör L
Skeppstyp: Cruiser (Markovskrov)
Längd: 126 Meter (ca 42 studs)
Framdrift: 4 st plasmaraketer Klass IV. 1 st Lorentz Jondriftsmotor Klass II.
Bestyckning: Dubbla Mark 88 artillerikanoner. 2 st Pila 18 Laserkanoner.

SS Aurelius var en av Samfundets hundratals kryssare som byggts på det mångsidiga Markovskrovet. SS Aurelius byggdes före Det stora kriget under kolonisationsåldern. Då användes det till att utforska mindre kända asteroider och asteroidfält. SS Aurelius saknar nästan helt styrrakteter vilket begränsar manövrering i asteoridfälten avsevärt. Istället förstärkte man skrovet och monterades en artillerikanon för att kunna röja en väg genom asteroidfälten. Utanför asteroidfälten förlitar sig skeppet på sin flotta av arbetsfordon för precisionsmanövrering. SS Aurelius huserade åtta st lättare skepp. Tre st drönare, två skyttlar och tre kortdistans attackplan.

De fyra plasmaraketerna för upp skeppet i mycket höga hastigheter men klarar bara av att tändas ett fåtal gånger innan de är förbrukade. Det duger för att ta sig till ett par asteroidfält och tillbaka, men inte så mycket mer.

I Samfundets tjänst kom SS Aurelius att användas mer i militära sammanhang. Man utrustade skeppet med två defensiva laserkanoner för att kunna skydda den känsliga öppningen i fören och uppgraderades huvudmotorn till en modernare Jondriftsmotor (klass II) för att öka skeppets navigationsförmåga. I skydd av en större flotta skulle skeppet kunna göra nytta genom att slå ut satelliter och agera stödtrupp åt de mer skräckinjagande skeppen. Men på egen hand skulle inte SS Aurelius kunna åstadkomma mycket.

Det var troligen därför Samfundet valt detta skepp till Kommendör L. Man litade inte helt och hållet på hans lojalitet mot Samfundet.

humlan

Trevlig design, motorerna ser enorma ut mot skrovet :P
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

lingonfil

Citat från: humlan skrivet 28 juli 2015 kl. 13:37
Trevlig design, motorerna ser enorma ut mot skrovet :P

De är enorma. =)

lingonfil

#3


Stödskeppen som var stationerade på SS Aurelius var alla byggda från samma plattform, RAK.

RAK var liksom Markovskrovet på SS Aurelius en mångsidig plattform som kunde utrustas för att klara av en mängd olika uppgifter. RAK var en-manna farkost med en effektiv men enkel fusionsmotor, mycket begränsade lastutrymmen men med generöst tilltagna livsuppehållande system som gjorde att de trots sin ringa storlek kunde operera relativt självständigt.

RAK-X3 var ett dugligt kortdistans jaktplan. De användes huvudsakligen defensivt för att skydda moderskeppet eller eskortera de övriga serviceskeppen.
RAK-A1 var en skyttel för transport till ytan.
RAK-C7 var ett drönare som byggts för att frakta containrar, men som kunde användas till det mesta.

humlan

*nyfiken*

Vad har du för centerbit/bitar i de små skeppen?  8)
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

lingonfil


lingonfil


humlan

Citat från: lingonfil skrivet 28 juli 2015 kl. 14:34
Citat från: humlan skrivet 28 juli 2015 kl. 13:54
Vad har du för centerbit/bitar i de små skeppen?  8)

4595
Misstänkte det, men frågade ifall det fanns nån byggteknik jag borde känna till :P

Trevligt med mera bilder!
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

Tim Pettersson

Awesome overkill på motorerna :D fighterserna är ju ur söta!
Let the Wookiee win.

Peter S

Härlig retrolook överlag, men särskilt färgerna och "styrhytten". ;D

lingonfil


Kvarnbacka

Snyggt! Ett välkommet tillskott i Samfundets flotta :)

EpsilonEta

Snyggt skepp!
Gillar borrmaskinen högst upp på antennen och motorerna när jag fick se backsidan.

När jag läste om skeppet lät det inte särskilt smart konstruerat (dålig styrning och begränsad livslängd på motorerna). Det låter som man under kriget monterade stora motorer på asteroidutforskare för att använda för "hit and run" manövrar eller snabbanländande förstärkning.

Sedan kom förklaringen varför din karaktär fick ett sådant begränsat skepp.
Citat från: lingonfil skrivet 28 juli 2015 kl. 13:16
Man litade inte helt och hållet på hans lojalitet mot Samfundet.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

humlan

Citat från: lingonfil skrivet 28 juli 2015 kl. 22:11
Citat från: Peter S skrivet 28 juli 2015 kl. 18:01
"styrhytten". ;D

Kommandobrygga om jag får be. =)

Just kommandobryggan är en av de delar jag har svårast att själv bygga i mina microskala-skepp. Tyvärr kan jag inte stjäla den där, då jag bygger i annan skala :P
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

EpsilonEta

Citat från: humlan skrivet 29 juli 2015 kl. 13:52
Citat från: lingonfil skrivet 28 juli 2015 kl. 22:11
Citat från: Peter S skrivet 28 juli 2015 kl. 18:01
"styrhytten". ;D

Kommandobrygga om jag får be. =)

Just kommandobryggan är en av de delar jag har svårast att själv bygga i mina microskala-skepp. Tyvärr kan jag inte stjäla den där, då jag bygger i annan skala :P

Vill man vara riktigt petig är en kommandobrygga ganska onödig på ett rymdskepp ;) men det blir inte riktigt samma sak utan :)
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.