Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vinklar

Startat av humlan, 17 maj 2015 kl. 20:11

Föregående ämne - Nästa ämne

humlan

Okej, jag ger upp   ???

Jag försöker bygga ett rymdskepp, tittar på antingen en i minifigskala eller i microskala, men ungefär samma form och storlek. Just nu mest testat bygga minifigskala.



Jag försöker få en mycket platt, låg profil, vinkeln på delen med rutan är låg, ungefär 4 klossar hög i bakkant. Jag behöver få en triangelform på sidorna, där bakkanten är i rak linje med bakkanten på rutbiten... Har försökt massa olika varianter, men ingen känns bra.



Denna, som jag hittat på internetz, landar rätt i bakkant, men har annan vinkel på mittsektionen. Ev får jag kopiera den där rakt av, men jag vill inte.  :P

Helst vill jag dessutom bygga utan synliga studs.. Vilket gör det svårt att få till det schnyggt med plates.

Alla tips mottages tacksamt  8)
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

Etzel

Kan du inte ha slopes så att den sluttande delen är utåt framåt? Då får du ju räta vinkeln mot bakkanten + mot centerbiten. Känns onödigt att använda slopes på två sidor av triangeln när den ändå ska vara rätvinklig.

humlan

DOH!

Fattade det inte själv förenn Etzel slog det i skallen på mig, jag SKREV LÖSNINGEN I MIN fråga och ändå så fattar jag ingenting :P Klassiskt exempel på att övertänka ett enkelt problem.

Nu är den stora frågan, vilken vinkel vill jag ha? Som det vita, eller som de gråa? 8)
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

EpsilonEta

Problemet är bara att det inte blir någon rät vinkel på "vingen". Inte om bakkanten ska vara parallellt med golvet.
Även i bygget du hittade syns det att det glappar lite i toppen och överlappar lite där nere. Det här är ett ganska komplicerar problem

Jag har själv brotats med liknande problem när jag designade rymdskepp med trekantig form (innan jag började med Lego igen).
Jag gjorde en avancerad trigonometrisk ekvation för olika vinklar. Problemet med Lego är att det bara finns vissa vinklar.

Den lättaste lösningen är nog "trial and error" eller att välja en enklare design.
Förövrigt kan jag rekommendera 85970 Den är böjd men har en mycket brant vinkel.

Edit: Den vita vinkeln (45 grader) tycker jag är snyggast. Annars blir den så bred.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Lews

Citat från: humlan skrivet 17 maj 2015 kl. 22:04
DOH!

Fattade det inte själv förenn Etzel slog det i skallen på mig, jag SKREV LÖSNINGEN I MIN fråga och ändå så fattar jag ingenting :P Klassiskt exempel på att övertänka ett enkelt problem.

Nu är den stora frågan, vilken vinkel vill jag ha? Som det vita, eller som de gråa? 8)

Det beror på hur aggressivt du vill att rymdskeppet ska se ut. Om du bygger åt andra hållet kan du få en ännu skarpare vinkel.

Magnus den store

Det är ju bra att kunna tänka utanför boxen men ibland är det som finns innanför boxen mycket enklare.  En trubbig vinkel är inte lika fint som en spetsig eller rät.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

humlan

Citat från: Lews skrivet 17 maj 2015 kl. 22:26
Det beror på hur aggressivt du vill att rymdskeppet ska se ut. Om du bygger åt andra hållet kan du få en ännu skarpare vinkel.

Skeppet ska bli lågt, platt och brett... Så jag kommer gå med de gråa, eller ännu vidare vinkel :P
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

EpsilonEta

#7
Citat från: humlan skrivet 17 maj 2015 kl. 22:31
Citat från: Lews skrivet 17 maj 2015 kl. 22:26
Det beror på hur aggressivt du vill att rymdskeppet ska se ut. Om du bygger åt andra hållet kan du få en ännu skarpare vinkel.

Skeppet ska bli lågt, platt och brett... Så jag kommer gå med de gråa, eller ännu vidare vinkel :P

Ja, då blir ju vinkeln baktill näst intill 90 grader.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

o0ger

#8
Okej, nu bygger ju alla på olika sätt, men jag tycker så här. Jag gillar inte slopes. Det blir inte tillräckligt raka linjer. Det blir taggigt. Inte snyggt tycker jag. Jag försöker undvika det så mycket som möjligt. Jag använder stora bitar eller så bygger jag med gångjärn och försöker gömma skarvar med paneler eller andra bitar.

Exempel (byggde ihop det i LDD på 5 minuter:



Ett bättre exempel (inte byggt av mig):


II_WIP0 by Cagerrin, on Flickr
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

humlan

Vinkeln bak blir inte helt perfekt så här, men överlag är jag nöjd med formen....  8)
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

humlan

Finns risk för massiv ombyggnad imorgon,tror jag. Men grundformen blir kvar.  8)
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

SvanteOlof

#11
Citat från: Magnus den store skrivet 17 maj 2015 kl. 22:28
Det är ju bra att kunna tänka utanför boxen men ibland är det som finns innanför boxen mycket enklare.  En trubbig vinkel är inte lika fint som en spetsig eller rät.

Men snyggast är runda trubbiga.

ordvits: studsmatta = 4186

o0ger

Citat från: humlan skrivet 18 maj 2015 kl. 00:51
Vinkeln bak blir inte helt perfekt så här, men överlag är jag nöjd med formen....  8)

Det ser bra ut, men det är nån stackare som har hamnat lite i kläm under konstruktionen :)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

humlan

Citat från: o0ger skrivet 17 maj 2015 kl. 23:10
Jag gillar inte slopes. Det blir inte tillräckligt raka linjer. Det blir taggigt. Inte snyggt tycker jag.

Blir taggigt ja, men då skulle jag inte få rät vinkel bak. Men framförallt så har jag inte paneler och dyl nog i min samling för att bygga så :( Ännu :P



Grundformen blev kvar, men det finns typ ingen bit under huven som är lika mot för förra bilden. Nu är den nästan klar, ser några småtweaks nu när jag sitter och beundrar mitt verk. Jag kommer introducera den i Bortom Sol i nästa kapitel om inbördes.. *host* oroligheterna i Riglusbältet.
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

SvanteOlof

Det blev snyggt.
ordvits: studsmatta = 4186

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.