Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[GBC] Kardanlyft

Startat av torso, 06 Mars 2015 kl. 23:45

Föregående ämne - Nästa ämne

torso

Nu har även jag lyckats bygga klart en modul.

o0ger

:o Jäsiken! Vilken maskin!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andreaseldh

Jag är stum av beundran! Bara runda kugghjul, men ändå rör den sig som om de var ovala. Är det fjädern på baksidan som gör det tungt eller lätt för motorn?

Magnus den store

Den här skulle jag kunna titta/pilla på i timmar. Orsaken till pausen verkar vara kugghjulet som flyttar sin rotationsaxel. Har du beskrivning till bygget?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Odidoma

Peter S

Otroligt snygg! Både estetiskt och funktionellt. Men tror du inte att man måste låsa kugghjulen med liftarms på båda sidorna så de inte börjar driva i sidled? Risken är väl att maskinen inte pallar full driftstid? Tyvärr blir det kanske inte lika snyggt...

Anders67

Mycket häftigt, och inget jag sett innan, den kommer dra till sig folk!

AndersI

Underbar! Och jag har nog aldrig sett något liknande - hur i hela friden kommer man på något sådant där?
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

torso

Citat från: andreaseldh skrivet 07 Mars 2015 kl. 01:26
Jag är stum av beundran! Bara runda kugghjul, men ändå rör den sig som om de var ovala. Är det fjädern på baksidan som gör det tungt eller lätt för motorn?

Fjädern används istället för motvikt och gör att maskinen går jämnare. Kopplar man bort motorn kan armen stå still i vilken vinkel som helst.

Citat från: Magnus den store skrivet 07 Mars 2015 kl. 01:45
Den här skulle jag kunna titta/pilla på i timmar. Orsaken till pausen verkar vara kugghjulet som flyttar sin rotationsaxel. Har du beskrivning till bygget?

Alldeles riktigt. Ett hjul roterar kring en icke-centrerad axel (32269). Avståndsskillnaden till nästa fasta kugghjul tas upp av det flyttbara hjulet, som då får variabel hastighet. Mycket finurligt, men ingenting jag hittade på själv. Det är bara en legokopia av denna: https://www.youtube.com/watch?v=qlfaafvqHlk.

Instruktion har jag inte. En 3D-modell är det bästa jag kan erbjuda. Många saker är inte roterade korrekt och jag var tvungen att ersätta 14719 och 18677 med andra bitar.

Citat från: Peter S skrivet 07 Mars 2015 kl. 03:39
Otroligt snygg! Både estetiskt och funktionellt. Men tror du inte att man måste låsa kugghjulen med liftarms på båda sidorna så de inte börjar driva i sidled? Risken är väl att maskinen inte pallar full driftstid? Tyvärr blir det kanske inte lika snyggt...

Jag är mest rädd för axeln som armen hänger på. Har ingen större koll på vad som händer vid långvarig drift, så det här får bli den erfarenheten. Maskinen går dock ganska lätt.

Tufs

Jag får citera Darth Vader: "Impressive, most impressive!"

robban

Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

Teabox

Snyggt och häftig mekanik.

Uppskattar att du valde en keramikskål istället för en plastlåda. Gav ett mycket trevligare ljud att lyssna på :)

Majkel

Sockerbit

Eigenbrötler

herrejösses! riktigt snyggt, och otroligt komplext.

är du den svenska akiyuki?  ;)

Kommer du att dela med dig av en ldd?  ;D

men det vita "clutch gear" du har där. ingen risk att det slits ut i koppingen?

Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀