Motorvagn från 70-talet typ Y6 - Nya bilder i post 23

Startat av Selander, 26 Januari 2015 kl. 14:16

Föregående ämne - Nästa ämne

Peter

Citat från: Nextuz skrivet 27 Januari 2015 kl. 11:30
Citat från: Peter skrivet 27 Januari 2015 kl. 10:45
Mycket mycket snygg!

Men om man talar om typbeteckning så har den ju det typiska Yp-stuket med frontens bullighet. (Jag ägnade några 100 timmar åt att renovera en sådan när jag var ung och dum...)
Men om man ser till att Lego ännu inte har något smalspår så kommer den nog att gå väldigt bra som en Y6/Y7/Y8.
Apropå 7-wide etc så var ju Y6:orna riktigt breda, klart bredare än senare Y1 (men jag orkar inte slå upp måtten nu). Y6 är ju lika breda som en Rc på ett ungefär, men Y1 så fick man alltid ett rejält glapp till plattformen.

Ja jädra mig, har inte tänkt alls på att Yp har en mycket tvärare rundning :D

Nej, men ser man på Selanders fina modell så är den ju typisk normalspårig. Det syns på utsidorna av nedre frontlyktorna de typiska bucklorna från att man växlat in en godsvagn lite för hårt i frontplåten. Fina avtryck från buffertarna, snyggt återskapade i Lego. Så allt har sin verklighetstrogna förklaring.

Gångjärnen i tan som sitter under frontfönstren, finns de i orange? Då skulle jag prova orange faktisk, för på en riktig Y6 går orange färgfältet upp i fronterna. Kanske blir det snyggt i Lego, svårt att avgöra innan man testat.

Selander

Oj vilka trevliga kommentarer, och ytterst påhittiga och välformulerade förklaringar..."godsvagnar som bucklat fronten..etc...", det var ju precis så jag också tänkte ::)
Vilken tur att det finns folk med verklig erfarenhet som täpper till kunskapsluckorna på oss som "bara" tittar på bilder.

Gångjärnen finns inte i orange i alla fall.

Tanken är att nu bygga ganska enkla boggi med legos minsta tåghjul, så får vi se hur det artar sig.

Modellen som sådan är tänkt som omotorisersad "utsmyckning" på ett sidospår i Klossboda stationsområde.

Peter

Får jag rekommendera en tvålkopp (UFV/UF6) också? Jag misstänker att de inte är så svårbyggda med hänsyn till den snygga rälsbussen du gjort här.

Jag har bilder på sådana, men det är så knöligt att behöva skala ned bilder för att ladda upp här.

andreaseldh

Jag åkte en smalspårig sådan mellan Uppsala och Almunge i somras. Tyvärr blev det ingen bättre bild än den här.

mssm

Citat från: andreaseldh skrivet 28 Januari 2015 kl. 17:05
Jag åkte en smalspårig sådan mellan Uppsala och Almunge i somras. Tyvärr blev det ingen bättre bild än den här.

Haha kul! Jag bor cirka 100 meter från spåret, och får in både bom-pling, svart rök från ångloken och badadunk från skarvarna halva året. :)
Jag har hur mycket bilder som helst från bangården i Faringe.

Selander

Citat från: Peter skrivet 27 Januari 2015 kl. 12:54
Får jag rekommendera en tvålkopp (UFV/UF6) också? Jag misstänker att de inte är så svårbyggda med hänsyn till den snygga rälsbussen du gjort här.

Jag har bilder på sådana, men det är så knöligt att behöva skala ned bilder för att ladda upp här.
Tack för förslaget, jag kollade in tvålkoppen, som ju är väldigt karaktärsfull, men jag tror ändå jag stannar vid att färdigställa bara rälsbussen  ;)

andreaseldh

Citat från: Peter skrivet 27 Januari 2015 kl. 12:54

Menar du mittenvagnen i detta set?

Selander

Ja den är det. Som sagt, full av karaktär men ganska ful i mitt tycke...

Selander

Ett par uppdaterade bilder :
Lite detaljer på taket, fasta snöplogar, "vagnkoppling" och enkelt utformade boggi med legos minsta hjul.

LarsC

åter igen ett stort mästerverk, ruggigt snyggt

AndersI

Det blir bara bättre...

Ett förslag för dörrarna - sätt de transparenta två och två med en plate emellan, så blir det mera likt den riktiga dörren med två fönster. Nu ser det ut som tre väldigt smala fönster.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Selander

Citat från: AndersI skrivet 01 Februari 2015 kl. 00:38
Det blir bara bättre...

Ett förslag för dörrarna - sätt de transparenta två och två med en plate emellan, så blir det mera likt den riktiga dörren med två fönster. Nu ser det ut som tre väldigt smala fönster.

Tack för förslaget.
Jag kom på en "work-around" för att försänka dörrarna 0,8mm (1/4 plate) inåt.
Det kommer bli bättre.
Från början var tanken att ha övre delen av dörren som 5plates:
Tan-TrClear-tan-trclear-tan. Men det såg mesigt ut så jag inverterade det till nuv utseende.
Med försänkta dörrar kanske ursprungliga idén blir bra, annars testar jag ditt förslag.

andreaseldh

Verkligen snyggt! Jag kräver inte att den motoriseras om det förstör utseendet, men utmaningar är ju till för att övervinnas. Eftersom godsvagnen "Tvålkoppen" ändå är så ful, kanske man kan gömma motorn i den? Eller så gör man smalspår och använder motor3, men egentligen tror jag den motorn är för svag.

Nextuz

Skulle man inte kunna ha gummihjul som går emot tåghjulen o på så sätt få det att driva? =)

andreaseldh

Kan man montera däcket 59895 på Technic halvbussning 4265c?

EDIT:
Ja, det passar perfekt!