Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Andlis PF-IR-hackning

Startat av andli, 16 januari 2015 kl. 17:59

Föregående ämne - Nästa ämne

andli

Fixade till "min" USB dongel så jag nu kan styra 8 lego ir mottagare med totalt 16 kanaler.

Skippar man att ha ljus i sina lok kan man alltså styra 16 st olika lok på sin bana :)

Nu ska jag bara lära mig lite VHDL också så att jag kan fixa till  IR sändarna som ska täcka 16 lok med...
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Majkel

Citat från: andli skrivet 16 januari 2015 kl. 17:59
Fixade till "min" USB dongel så jag nu kan styra 8 lego ir mottagare med totalt 16 kanaler.

Skippar man att ha ljus i sina lok kan man alltså styra 16 st olika lok på sin bana :)

Nu ska jag bara lära mig lite VHDL också så att jag kan fixa till  IR sändarna som ska täcka 16 lok med...

Hur sänder du signalerna till loken? Det här är lite spännande.

andli

Nu vet jag inte riktigt vilket Hur? du tänker på.

I loken sitter det helt standard LEGO-IR mottagare (tror de måste vara v2 för att klara 8 kanaler)

USB stickan är egentligen en demo-produkt som används av säljare för att dema det IR system företaget jag jobbar på säljer...
Med mindre modifikationer av mjukvaran i den klarar den även att sända legos IR protokoll.

Läser man legos spec står det att man kan använda en alternativ adressrymd, det är så jag får 8 mottagare.
Och varje mottagare har ju två kanaler, men eftersom det är ett envägssystem är det ju inga problem att använda två olika mottagare på samma adress. Den ena använder kanal A och den andra B.
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Majkel

Jag tänker på hur du sköter det som 64227 i vanliga fall gör? Har du ett program i datorn med 16 reglar som bestämmer hastighet och en usb-sticka som skickar signalen till 58123c01 ?

Illuwatar

Citat från: andli skrivet 16 januari 2015 kl. 18:26
(tror de måste vara v2 för att klara 8 kanaler)

V2 har samma antal kanaler som V1. Den nyare versionen tål dock mer ström (kan hantera två XL-motorer utan problem).
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

andli

Citat från: Majkel skrivet 16 januari 2015 kl. 18:39
Jag tänker på hur du sköter det som 64227 i vanliga fall gör? Har du ett program i datorn med 16 reglar som bestämmer hastighet och en usb-sticka som skickar signalen till 58123c01 ?

Precis så är det tänkt att det ska funka, just saknas ett grafiskt PC program, så man måste skriva in exakt den IR sträng man vill skicka ut.
Men tanken är att det ska finnas någon typ av grafiskt skal, kanske med små bilder så man slipper komma ihåg vilket lok som ligger på vilken kanal. Men det är ju inte alls begränsat till just lok...

Citat från: Illuwatar skrivet 16 januari 2015 kl. 18:44
Citat från: andli skrivet 16 januari 2015 kl. 18:26
(tror de måste vara v2 för att klara 8 kanaler)

V2 har samma antal kanaler som V1. Den nyare versionen tål dock mer ström (kan hantera två XL-motorer utan problem).
Jag vet inte var jag fått det ifrån, men än så länge har jag bara verifierat 16 kanals funktionaliteten på en V2, men det är ju bra om det funkar med alla.

58123 är den enda IR mottager som finna va?

(Hmm borde kanske be någon Moderator bryta ut detta till en egen tråd...)
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

andli

Citat från: andli skrivet 16 januari 2015 kl. 19:43
Citat från: Illuwatar skrivet 16 januari 2015 kl. 18:44
Citat från: andli skrivet 16 januari 2015 kl. 18:26
(tror de måste vara v2 för att klara 8 kanaler)

V2 har samma antal kanaler som V1. Den nyare versionen tål dock mer ström (kan hantera två XL-motorer utan problem).
Jag vet inte var jag fått det ifrån, men än så länge har jag bara verifierat 16 kanals funktionaliteten på en V2, men det är ju bra om det funkar med alla.

Jag vet var jag fått det ifrån!
Releasenoten för specen i version V1.1 säger
Citat
The LEGO Group has released a new version of the LEGO Power Functions RC Receiver (identified by a short blink on the green LED when power is connected). The new version of the RC Receiver supports all functionality of the LPF RC protocol and we have added a command to access the extra address space.
Gamla V1 enheter som inte blinkar en gång vid strömpåslag supportar alltså bara 4 kanaler, men verkar kunna gå att köra i en miljö där alla 8 kanalerna används.
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Manne

Får du bättre täckning med Stickan eller är det samma "regler" för den som den/dom vanliga styrningarna ?

Med vänlig hälsning, Manne
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

andli

Lego hävdar att deras fjärrkontroll ska nå mer än 10 m, jag har bara kört stickan på skrivbordet.
Men tåget rymde en gång, och då kom det inte så långt innan det time-outa för att den inte såg IR längre.

Fast stickan är inte det primära målet, det är bara för att testa konceptet.


I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

greenman

Vad är målet med övningen? Att göra en 16 kanalig fjärrstyring?

Eller en central som man kan programmera som startar och stoppar tåg enligt något schema? Men då behövs det väl lite sensorer för att se var tågen är också?
Är Legos IR protokoll dokumenterat?

andli

Målet med övningen är att göra jobbets IR system lego kompatibelt.

Ja, man kan ladda ner specifikationen av protokollet från Lego.

Ska man köra någon typ av schema, är jag helt övertygad om att man behöver någon typ av feedback. Tågen lär gå saktare och saktare ju sämre batterierna blir.

Jag ser det mer som en central styrenhet där man kan kontrollera en större tåganläggning utan att springa runt och peka på loken med en fjärrkontroll och ställa om en massa kanaler.
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

greenman

Den heliga graalen är ju att ha styrbara växlar i så fall, ett elektromekaniskt problem mer än ett rent logiskt.

Om du behöver någon hjälp med att komma igång med fpga/vhdl kan jag peka dig åt rätt håll, men min gissning är att det är lättare att jobba med mjukvara på någon arduino eller liknande. (Tyvärr, för jag älskar mina FPGAer)

andli

greenman:
Jag har redan fungerande kod som snurrar på en Atmega, så det är den enkla biten.

Men vi har en produkt på jobbet som kan ses som en 30W modulerad-IR strålkastare, men den tycker inte om legos låga 38kHz bärvåg. Felet har vi lokaliserat till en funktion i en liten CPLD  (xilinx XC9572XL), jag tyckte det var ett bra tillfälle att igen försöka lära mig VHDL och förstå tänket. (Jobbar till största delen med µC utveckling)

Så nu håller jag på att installera Vivado WebPack, så all hjälp kan säkert komma till nytta :)




I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

greenman

30W??? Ska du styra en legotågbana på andra sidan stan? Om styrningen ska centraliseras så är väl inte räckvidden viktig, för då har man väl en sändare som står optimalt för hela tågbanan? Men jag kanske missförstår vad du vill göra... Eller så kanske du ska ha 4km räls :-)

Jag har mest jobbat med med altera sista decenniet men om du behöver VHDL hjälp kan du messa mig, men det går säkert bra för dig, så länge allt är synkront är det ju ganska lätt.

Du har ingen plan för sensorer av tågens position eller styrbara växlar? Det är ju då det blir spännande. Det vore coolt med sensorer fram på tågen som kunde rapportera om de håller på att krocka med tåget framför och sakta ner...

Synd att ungarna är så små att jag inte kan motivera ett mindstorm inköp.


andli

Kanske lite overkill, och skulle det inte räcka kan man köra 12 st parallellt :) (eller i alla fall 3 på den hårdvara jag mekar med nu)

Jag har ingen direkt plan för slutprodukten, det handlar mer om resan :)

Tåg är bara en möjlig applikation, iden föddes lite på tågträffen i Eskilstuna för två år sen när alla sprang runt med fjärrkontrollerna och försökte få kontakt :)
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.