WIP/MOC: mina modulhus & fordon

Startat av jensglindgren, 24 Oktober 2014 kl. 23:21

Föregående ämne - Nästa ämne

jensglindgren

Här kommer jag lägga upp bilder på det jag bygger i hus och fordonsväg. Kommer bli mycket bilder och många förslag på förbättringar från er.

lingonfil

Ok. Då börjar jag. =)

Kanske skylten ska vara i en annan färg för att kontrastera bättre. Röd t ex.

jensglindgren

Citat från: lingonfil skrivet 24 Oktober 2014 kl. 23:32
Ok. Då börjar jag. =)

Kanske skylten ska vara i en annan färg för att kontrastera bättre. Röd t ex.

Ja nån måste bli först! Den är faktiskt bara ett test så den kommer bli röd när jag har alla bitar!

BeardedNerd

Två saker:
Stolparna ser extremt bräckliga ut. Kolla om du inte kan montera någon sorts hållare i markplan så du får lite mer grepp om den nedersta biten av pinnen. Eftersom du använder egenbyggda basplattor kan du exempelvis sänka ner en 1x2:a med korshål i på tvären, så går det att fästa stolparna bättre.

Kolla in lite nyare, udda bitar för att hitta nya former, och använd dem för att krydda fasaden på huset. Du använder (vad jag kan se) bara bitar som fanns på 70-talet, vilket i och för sig kan vara ett medvetet val det också för en retrostil. Men även med gamla bitar går det att hitta lite annorlunda former genom att utnyttja bitarnas geometri. T ex montera varannan bit på en jumper plate och få en grovräfflad fasad, eller använd "headlight bricks" lagda på rygg ovanpå en plate för att få en stud utåt (en av de äldsta formerna av SNOT) och sätt tiles utanpå. Eller ställ dem bara på rad och sätt en lång tile tvärs över - insänkningen i den biten ger en mer diskret variation. Du kan också kombinera olika storleker av de gamla fönstren för mer dynamiskt utseende, t ex två små ovanpå ett stort.

Läs på om 5:6-proportionerna på legobitarna så kommer du förmodligen få en massa roliga idéer om hur det går att bygga på längden och tvären...

BeardedNerd

Jag läste ikapp din föregående tråd nu. De andra husen ser lite mer levande ut. MEN, jag tror att en del av problemet är att du använder baskartongerna med massor av billiga bitar. Ärligt talat har jag bara såna till fyllning (för att bygga upp partier som täcks av andra bitar) numera, och kollar du på moderna set så är det oftast så. Jag blir numera lite överraskad när jag hittar en vanlig 2x3 eller nåt i ett set, på gott och ont.

Modulhusen är inte heller pastellfärgade som klassiskt lego, det är mycket därför de ser så verkliga ut. Lego har valt ovanliga (för Lego) färger istället för primärfärgerna.

Café Corner: Reddish Brown och Dark Red
Market Street: Medium Blue och Dark Blue(och då är ändå blåfärgerna lite för pastelliga för att göra det riktigt trovärdigt)
Green Grocer: Sand Green
Fire Brigade: Dark Red, Dark Tan
Grand Emporium: Tan, Dark Green
Pet Shop: Reddish Brown och Dark Orange + Sand Blue
Town Hall: Dark Orange
Palace Cinema: Dark Tan och Dark Red
Parisian Restaurant: Olive Green, Dark Blue

Alla hus kombinerar sedan sina grundfärger med mycket grått, mörkgrått, vitt, svart och tan (sandfärgat) för att ge en realistisk känsla.

Problemet är att det är svårt att få tag på de här bitarna i stora kvantiteter om man inte köper just modulhus och plockar ner. Särskilt som sagt eftersom moderna set sällan har mängder av "normala" väggbitar. Ett alternativ är att köpa ett par av Creator-husen, de innehåller ofta bra bitar. Jag har haft stor glädje av exempelvis Family House och det blå strandhuset. Eller så kan du helt enkelt beställa bitar direkt på Bricklink, då är du inte begränsad av urvalet ur baskartongerna. Å andra sidan kommer du sällan undan med ett så bra pris per bit...

Ett alternativ jag funderade på ett tag var att köpa två av det nya "Bike Shop & Cafe"-setet och använda, där finns många roliga bitar i dark red, tan, vitt och medium blue. Fast problemet är att "billigare" Lego snabbt blir dyrt jämfört med att slå till på ett modulhus på en gång. Palace Cinema är ingen höjdare men har massvis med bitar som man säkert kan göra något kul av, jag funderar på att köpa det av det anledningen.

EpsilonEta

Citat från: BeardedNerd skrivet 25 Oktober 2014 kl. 00:53
Stolparna ser extremt bräckliga ut. Kolla om du inte kan montera någon sorts hållare i markplan så du får lite mer grepp om den nedersta biten av pinnen. Eftersom du använder egenbyggda basplattor kan du exempelvis sänka ner en 1x2:a med korshål i på tvären, så går det att fästa stolparna bättre.
Jag tycker basen ser ut som 30256 så de kan inte sitta mycket stadigare.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

BeardedNerd

Åhå... det var en bit jag aldrig har kommit i kontakt med (har inget City-grejs från min dark age), den borde vara stabil ja.

jensglindgren

Nu har jag bara fasaden klar men den är stabil ändå. Pelarna är ihopvävda med de blåa bitarna. När jag får dit baksidor och sidor så kommer det vara stabilt!
Sitter just nu och gör grunden till ett hörnhus 32x32. Försöker få till ett hörn som är 45 grader om ni förstår. Lägger upp bilder senare!

jensglindgren

Hör kommer lite mer bilder.

BeardedNerd

Hmm, inte illa med vinklingen där. Det är kul att fundera ut vilka vinklar och proportioner som behövs för att bitarna ska passa.

jensglindgren

Har suttit säkert två timmar för att få till entren och vinkeln bra.Men Har kommit en bra bit på hörnhuset. Byggt alla väggar på BV och gjort stommen för våning tre. Våning två blir likadan typ förutom att där vinklingen är blir det en skylt. Så det vita blir affärer och det blå lutar åt ett hotell.

Joacim

Det ser riktigt bra ut! Hur skissar du fram dina hus bygger du bara eller har du rita på papper byggt i ldd innan du börjar?

jensglindgren

Citat från: Joacim skrivet 26 Oktober 2014 kl. 08:34
Det ser riktigt bra ut! Hur skissar du fram dina hus bygger du bara eller har du rita på papper byggt i ldd innan du börjar?

Rutat A4 papper är det som gäller så jag får en grov skiss på umgefär hur jag vill ha det. En ruta lika med en hög 1x1. Så skalan stämmer inte men jag tycker inte om att blanda in dator i lego. Sen när jag väl satt igång så bara bygger jag.
Sen för att få lite barndomsfeelings så lägger jag de bitar jag tror jag behöver i en större låda så man får leta lite:)
Fick grunden till V. 2 klar nu precis!

Om jag får för frun ska jag börja lite smått med taket. Ska nog vara öppet upp till nock med mkt fönster och träbjälkar tvärs över på insidan.

jensglindgren

Hrm... Tog inte många sekunder att sätta ihopndet taket:)

Cyklisten

Ser helt klart lovande ut!, men ett tips: Fixa jord i "fönsterbrädorna", så växterna inte växer direkt på stenen.

/Cyklisten
Hejsan svejsan allihopa!! :)