Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Hjälp med att ersätta en bit

Startat av lingonfil, 10 september 2014 kl. 23:27

Föregående ämne - Nästa ämne

lingonfil

Jag har hittat den perfekta biten till mina små mini TIE fighters. Problemet är att jag inte lyckas få dit den! Innan jag river bort allt mit hår i förtvivlan så tänkte jag kasta ut en fiskelina här. Någon som har ett förslag på hur jag kan byta ut 4588 mot 32187 men ändå få den att fästa i vingen? Kopplingen får inte bli mer än 4LU (LEGO unit)

Här är bilder på TIE-fightern:

swestar

#1
Tror jag är nått på spåren om jag sett rätt. Kapa Hose, Rigid 3mm till rätt längd går ju också. 2 st 4032 Plate, Round 2 x 2 with Axle Hole för lite mer stabilitet eller 1 st 4032 + 1st 85861. Part 4274 Technic, Pin tillsammans med Part 6541 Technic, Brick 1 x 1 with Hole för att få lite längre hål. Finns många olika lösningar. :)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

torso

Den nya teknikbiten 11214 Axle Pin 3L verkar fungera bra.

AndersI

Citat från: lingonfil skrivet 10 september 2014 kl. 23:27
Här är bilder på TIE-fightern:

Och återigen ser jag ingenting av flickr-länkarna i min browser. Provade att citera och byta https: till http: och då syntes de i förhandsgranskningen.

swestar

Citat från: torso skrivet 11 september 2014 kl. 09:48
Den nya teknikbiten 11214 Axle Pin 3L verkar fungera bra.
11214, mycket bra bit för ändamålet. :)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

lingonfil

Citat från: AndersI skrivet 11 september 2014 kl. 13:19
Citat från: lingonfil skrivet 10 september 2014 kl. 23:27
Här är bilder på TIE-fightern:

Och återigen ser jag ingenting av flickr-länkarna i min browser. Provade att citera och byta https: till http: och då syntes de i förhandsgranskningen.

Okej. Fixar.

lingonfil

Citat från: swestar skrivet 11 september 2014 kl. 00:06
Tror jag är nått på spåren om jag sett rätt. Kapa Hose, Rigid 3mm till rätt längd går ju också. 2 st 4032 Plate, Round 2 x 2 with Axle Hole för lite mer stabilitet eller 1 st 4032 + 1st 85861. Part 4274 Technic, Pin tillsammans med Part 6541 Technic, Brick 1 x 1 with Hole för att få lite längre hål. Finns många olika lösningar. :)

Det är en 3L bar 87994. Jag har bara 4L bar, tänkte inte på att det finns 3L. Skulle man kunna pröva. Den sitter nog tillräckligt bra. Det hade ju varit smutt om 85861 eller 33291 funnits i en lämplig färg.

Citat från: torso skrivet 11 september 2014 kl. 09:48
Den nya teknikbiten 11214 Axle Pin 3L verkar fungera bra.

Det var en ny bekantskap för mig. Ser intressant ut.

Tack för tipsen! Får göra en liten berställning och prova.

lingonfil

Off topic:
Det kanske vore praktiskt att samla trådar med byggtekniktips i en längre maratontråd. (t ex även denna tråd, eller denna)

andreaseldh

Jag är mot förslaget med maratontråd, då blir det för svårt att hitta just den byggteknik man söker. Mitt förslag är istället att vi inrättar en undertavla, så kan vi flytta trådarna dit.

mechamike

Citat från: andreaseldh skrivet 11 september 2014 kl. 23:44
Jag är mot förslaget med maratontråd, då blir det för svårt att hitta just den byggteknik man söker. Mitt förslag är istället att vi inrättar en undertavla, så kan vi flytta trådarna dit.
Citat från: lingonfil skrivet 11 september 2014 kl. 23:30
Off topic:
Det kanske vore praktiskt att samla trådar med byggtekniktips i en längre maratontråd. (t ex även denna tråd, eller denna)

Vi har ju en bra Wiki? bara att skapa ett index där och länka till de olika trådarna eller rakt in på en post?
?

lingonfil

Citat från: mechamike skrivet 12 september 2014 kl. 13:49
Citat från: andreaseldh skrivet 11 september 2014 kl. 23:44
Jag är mot förslaget med maratontråd, då blir det för svårt att hitta just den byggteknik man söker. Mitt förslag är istället att vi inrättar en undertavla, så kan vi flytta trådarna dit.
Citat från: lingonfil skrivet 11 september 2014 kl. 23:30
Off topic:
Det kanske vore praktiskt att samla trådar med byggtekniktips i en längre maratontråd. (t ex även denna tråd, eller denna)

Vi har ju en bra Wiki? bara att skapa ett index där och länka till de olika trådarna eller rakt in på en post?

Det är rätt knepigt att katalogisera byggteknikerna - därav förslaget på en monstertråd à lá Hjälp mig identifiera min bit.

Men vi kan göra ett försök med wiki. Nu finns det en wikisida man kan fylla på.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.