Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Tävling: Staden vi byggde

Startat av Skafte, 08 september 2014 kl. 14:17

Föregående ämne - Nästa ämne

Skafte

Knappt har dammet lagt sig efter alla sladdande fordon från 80-talets filmer förrän det är dags för nästa byggutmaning med fina priser! I nära samarbete med ledarstaben för Uppsalaeventet senare i höst presenterar härmed Swebricks tävlingsutskott:

Staden vi byggde


Del av Swebrick City i Norrköping hösten 2013. Mykos frisörsalong i centrum

Reglerna är enkla:
* Bygg ett hus i minifigskala som passar in i en stadsmiljö
* Storleken är fri
* Moduverse eller basplatta i botten, båda går bra
* Inredning valfri (det är gatumiljön vi är ute efter)
* Bara fysiska byggen, ej LDD
* Endast LEGO, inga kloner eller egenpåhittade dekaler ed
* Bara nya byggen som inte visats förut (tyvärr för de många fina hus som dykt upp på sistone... Bygg ett grannhus!)
* Bidragen publiceras genom att du lägger upp max tre bilder i en post i denna tråd. Bilderna får som mest vara 640x480 pixlar stora.
* Den bild du vill skall representera ditt bygge i den kommande röstningstråden lägger du först.
* Berätta gärna lite om huset och de som bor eller jobbar där. Eller är det övergivet?
* Bidragen skall vara publicerade senast kl 23.59 fredag 31 oktober
* Ett bidrag per person
* Tävlingen är endast öppen för medlemmar i föreningen (du hinner bli medlem innan bidragen skall vara inskickade!)

Vinnarna kommer utses genom omröstning på forumet. Dessutom delas priser ut till de högst placerade bidragen som tas med till Uppsalaeventet!

Första pris:

Parisian Restaurant

Andra pris:

Bike Shop and Cafe

Tredje pris:

Trevi Fountain

Till de två i omröstningen högst placerade byggen som ställs ut i Uppsala (som inte vunnit något av de ovanstående):

Empire State Building

Så sätt igång och bygg! Tips: börja nedifrån!  :)

o0ger

Oj oj oj vad kul! Det blir nog inga rymdskepp byggda i år :)

Ska jag försöka bygga ett modulhus? Ja, jag ska nog det...
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

SvanteOlof

Men då är det dags att bli betalande medlem då.
ordvits: studsmatta = 4186

Gideon

Citat från: Skafte skrivet 08 september 2014 kl. 14:17
* Bygg ett hus i minifigskala som passar in i en stadsmiljö
Krävs det att det är en modern europeisk stad (typ CC) eller skulle ett kvarter i Mellanöstern också vara ett giltigt bidrag?

Skafte

Citat från: Gideon skrivet 09 september 2014 kl. 17:32
Citat från: Skafte skrivet 08 september 2014 kl. 14:17
* Bygg ett hus i minifigskala som passar in i en stadsmiljö
Krävs det att det är en modern europeisk stad (typ CC) eller skulle ett kvarter i Mellanöstern också vara ett giltigt bidrag?

Tanken är att det skall passa in i City-layouten på Uppsalaeventet, så företrädesvis västerländskt. Men nån kan ju ha fått bygglov för något annat. Vi gillar ju olika.  :)

Men ett helt kvarter skall du inte bygga i alla fall. Ett hus.

dalle

Citat från: Gideon skrivet 09 september 2014 kl. 17:32
Citat från: Skafte skrivet 08 september 2014 kl. 14:17
* Bygg ett hus i minifigskala som passar in i en stadsmiljö
Krävs det att det är en modern europeisk stad (typ CC) eller skulle ett kvarter i Mellanöstern också vara ett giltigt bidrag?

Bara inte något från en fantasistad i GoH. Du får tänka utanför din egna box.

Gideon

Hehe ville bara kolla om mitt bygge för Skaerbaek hade dugt (det är ju inte byggt eller publicerat än), men det var ett långskott hur som helst ;)

Bra tävling förresten, inte minst för att upplägget uppmuntrar till byggen till Uppsalaeventet!

Citat från: dalle skrivet 09 september 2014 kl. 18:20
Bara inte något från en fantasistad i GoH. Du får tänka utanför din egna box.
Med lite moderna figurer, elledningar kors och tvärs samt lite paraboler så går det väl ganska lätt att göra om något från Kaliphlin till nutid vid Medelhavet? ;)

ErikWahlin1

Så man måste vara betalande medlem?  :'(

Skafte

Citat från: ErikWahlin1 skrivet 09 september 2014 kl. 20:04
Så man måste vara betalande medlem?  :'(

Ja, i tävlingar där vi delar ut set för tusentals kronor. Mindre byggutmaningar och utlottningar brukar vara öppna för alla forumanvändare!

Peter S

Hurra! Moduverse-plattan har jag sett beskrivning på här i forumet, men finns det någon beskricning av cc-standard på baseplate?

SvanteOlof

Ja jag såg att det fanns moduverseplattan till DDL och som pdf. Men sedan började jag tänka. Om allt skall byggas ihop sedan måste ju trotoarkanten osv vara i rätt höjd och kulör. Har vi riktlinjerna någonstan? Nu var det valfri storlek men bestämd skala mene ändå? Hur löser man det praktiskt?
ordvits: studsmatta = 4186

andli

Är det verkligen så viktigt? Visst rätt bredd är väl viktigt, höjd kan ju vara bra om det inte blir för mycket kanter att snubbla på för MF:arna, men hur många meter trotoar i en riktig stad har samma färg/stensättning (ofta är stensättningen uppgrävda och haffsigt ihop asfalterade)?
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Ozp


dalle

Viktigast för SvanteOlof om denne vill vara med i tävlingen är att bli medlem i föreningen.

jennie

Måste det vara 32*32 eller funkar 16*32 (undrar en husnybörjare)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.