Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Passagerarplan

Startat av Perjson, 06 Juli 2014 kl. 15:19

Föregående ämne - Nästa ämne

Perjson

Hej,

Jag är rätt ny här och har inte hunnit vara särskilt mycket aktiv alls, men tänkte att det kanske blir bättring på det om jag bidrar med lite egna bilder också.

Vill börja med att säga att jag är oerhört imponerad över alla kreativa byggare som finns här. Själv hade jag trea i bild när jag gick i skolan och har aldrig varit särskilt bra på att göra saker med händerna, men jag älskar Lego. Jag slutade bygga när jag var 12 och började igen 25 år senare. Nu tänker jag bygga tills jag dör (tar med mig Legot till hemmet om det skulle behövas).

Just nu har jag mycket mina kompisars barn i fokus när jag bygger och jag har nyligen startat en blogg på http://plastklossen.blogspot.se för att inspirera dem. I vintras hade jag även en utställning med en kombination av egna byggen och byggsatser från 1980-talet.

Här är mitt senaste bygge, ett 80 cm långt passagerarplan med nästan lika stor spännvidd och med 33 sittplatser i (även om den dubbla stolsraden inte är särskilt praktisk för andra än enarmade minifigurer...).

Hälsningar
Per

Mikael Sol

Personligen tycker jag nog att landningsställen blev lite för bulkiga, men tänker att det är del av retrodesignen. Annars är detta flygplanet sjuuukt snyggt!

Om man vill kan man sätta stolarna nån plupp bakom den andra stolen för att de ska få plats med sina armar. Då får man ändå in många stolar (men det är inte lika estetiskt). Tror de gjorde så i första Millenium Falcon bland annat.

Älskar redan din blogg. Väldigt smart lösning med glasbordet!

Eva

Jag tycker det här är jätte bra! Det här är LEGO!
Jo visst är landningsställen kanske lite för "stabila". Men ta bort dem och häng upp planet i ett par fisklinor och vi har ett riktigt LEGO flygplan. Inte att jämföra dem byggda på färdiga sk, one purpose pises.

dalle

Snyggt retro plan. Håller med om landninghjulen. Om de ska vara kvar förkorta dem så att de är lika höga som motorn på vingarna.
Kul med blogg och att det är en till från Uppsala. :)

marpe

Fin retro. Jag skulle vilja se planet klätt med tiles.

Perjson

Tack så mycket för synpunkterna!

Håller med om det där med landningsställen. Ett problem är att planet är så baktungt att ett nättare nosställ skulle ställa till problem. Men det tål att tänkas på.

Jag kanske ska köpa in lite fler tiles och testa för skojs skull. Men annars är jag så gammalmodig att jag helst ser knopparna...

Hälsningar från Billund där jag ikväll smugit runt lite bland kontorsbyggnaderna och spanat och även gjort ett kort besök på Legoland. I morgon är det hela racet med barnsällskap.

Magnus den store

Trevligt gammalmodigt plan. En annan har lärt sig att älska tiles, slopes och wedges. Om planet är baktungt kan du fuska med en liten stålkula i cockpit.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

shutter

Med detta bygge visar du att endast fantasin sätter gränser. Med storleken får du till fina detaljer trots gamla fyrkantiga klossar.
Själv har jag senaste året byggt mycket officiella flygplan. Det som skulle vara roligt att se är lite prylar runt. En bagagetransportör och en trappa för passagerare till exempel i passande storlek.
jag tänker särskilt på som var min favorit som barn. Den fick jag bra betalt för på Tradera för några år sedan ;)