Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] C'Heirons värdshus

Startat av BeardedNerd, 08 Juni 2014 kl. 17:47

Föregående ämne - Nästa ämne

BeardedNerd

Jag gjorde klart det här bygget nyligen, efter att ha fått hem ett par hyfsade Bricklink-beställningar. Medieval Market Village var ett av de första seten jag köpte efter min mörka medeltid (ironiskt nog) och tanken var hela tiden att ha det som bakgrund för figurerna jag höll på att bygga. Det har hela tiden stått i bokhyllan men eftersom allt är löst blev det ganska svårt att ändra något och dessutom kunde jag inte komma åt inneytorna.

Både husen är speglade och det ena bytte färg för länge sedan. Jag byggde ett nytt hörn som sätter ihop byggnaderna och ändrade mycket av inredningen (jag funderar på att göra rummet med eldstad till ett bibliotek). Med inspiration av den ursprungliga MMV-lådan gjorde jag en flod längs ena kanten och dekorerade med träd, bro och lite sånt.

Nu när alltihop står på en 48x48-platta (som, kan jag tipsa om, passar in PERFEKT i en Billy hörnhylla) och dessutom är aningen upphöjt för att tillåta en lägre vattenyta så är det också väldigt stabilt, så jag kan lyfta ut hela alltet och rotera allt eftersom humöret faller på.

Det syns inte så värst mycket på bilderna men jag fixade också om alla kvinnliga karaktärerna och målade midjor på dem - Legos lösning är inte optimal men det fungerar faktiskt riktigt bra för att ge dem en annan kroppsform.

Odidoma

Bra bygge, gillar husen och stämningen i bilderna men det jag hela tiden fastnar på oavsett vilken bild jag kollar på är alla egentillverkade (?) vapen, torsos, sköldar mm. Jag kan personligen ha svårt för det och skulle nog aldrig våga mig på det men jag tycker du har lyckats bra speciellt gillar jag håret med de långa alvöronen, svärdet som maiden håller i, bra jobbat!

BeardedNerd

Haha, bäva månde puristerna!  ;)

mechamike

Som purist så bävar jag väl inte utan snarare att det kniper lite i hjärtat..  :'( ;)

Jag gillar att bygga lego och jag gillar att bygga byggmodeller , men jag håller isär de två, miliput och humbrol är inte "lego system"  ;)Jag såg iofs några riktigt grymma spraypainted bionicles på Lego World. ::). men penselmålade gubbar.. neehh då passar nog Warhammer 40K och eller Airfix bättre som bas än en minfig.. :D

Tycker du ska prova att bygga lite mer utmanande och ta fasta på de begränsingar som gäller och jobba dig snyggt runt dom istället för att ta genvägen över humbrol, milliput papper skallpell..  :-*

ONTOPIC så ser det bra ut (ja förrutom färgkladdet då ;) Men jag saknar en bra översiktsbild över bygget!

?

BeardedNerd

Här är en översikt.

Vad gäller målandet så kommer det aldrig att hända så länge Lego är så begränsade i sitt fleshie-utbud. Visst, det finns en hel del i vanlig light flesh, men försök att skapa en karaktär som har tan, DBG eller någon annan mer udda hudfärg så hittar du i bästa fall någon Star Wars-alien.

Jag funderar dock på att göra om en del figurer och få bort limmade element. Med rätt typ av tyg går det att göra väldigt mycket kläder som Lego själva gör dem. Jag vill göra figurer som om Lego hade skapat officiella versioner av mina figurer. Och att måla dit detaljer på armar eller "t-shirts" är inte alls utanför System längre :).

Majkel

Trevligt bygge, och du ska ha stort tack för att du är tydlig med att du har målat och använt tredjepartsdelar. Även om det innebär att jag själv tappar intresset direkt så uppskattar jag ärligheten.

BeardedNerd

Själva bakgrunden är äkta åtminstone och det är den som är själva bygget. Fast å andra sidan består den till 50% av originalsetet rakt av...

mechamike

Citat från: BeardedNerd skrivet 09 Juni 2014 kl. 22:30
Här är en översikt.

tackar.. ser trevligt ut .. dock så är jag lite tveksamt till att den svarta ramen inte går runt hela bygget, även om jag förstår problematiken med vattnet..

Jag funderar dock på att göra om en del figurer och få bort limmade element. Med rätt typ av tyg går det att göra väldigt mycket kläder som Lego själva gör dem. Jag vill göra figurer som om Lego hade skapat officiella versioner av mina figurer.

Det vore kul att se figurer utan limmade element (och målade detaljer) så andra kan återskapa de karakärerna utan att gå till handgripligheter.. Tror nog du kan gå längre och få till bra karakäterer om du botnaniserar lite i faunan av Lego. Det har släppts mycket gubbar på sistone i licensteaman  som är användbara..

Och att måla dit detaljer på armar eller "t-shirts" är inte alls utanför System längre :).

::) Får nog vidhålla att sådant som man tillverkar själv hemma på skrivbordet är utanför "systemet"

Vet nån förresten om armarna (T-shirt i Simsons) är målade eller nån fom av dubbel mold? har för mig att det gick rykten om nått sånt?
?

Magnus den store

Jag dra mig inte heller för att skapa vapen eller måla bitar, även om jag bara målar enfärgat. Tycker att du ska fortsätta med målandet men du ska nog försöka använda schabloner och liknande för att få lite skarpare och tunnare linjer. Tyger låter spännande.

Citat från: mechamike skrivet 10 Juni 2014 kl. 16:47
Vet nån förresten om armarna (T-shirt i Simsons) är målade eller nån fom av dubbel mold? har för mig att det gick rykten om nått sånt?
Gjutna i två olika färgbatcher.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!