Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

DPD-strul

Startat av carlmagnuso, 05 Juni 2014 kl. 21:56

Föregående ämne - Nästa ämne

carlmagnuso

Efter mitt tidigare strul med bricklink-beställningar
http://www.swebrick.se/index.php?topic=6746.msg120663#msg120663
gjorde jag till sist slag i saken och lade en beställning hos en annan butik, som ligger i Holland. Paketet skickades snabbt, men sedan hände ingenting. Idag fick jag en hämtlapp (påmnnelse) om att hämta paketet senast igår. Så det har skickats tillbaka till Holland. Det är inte första gången som det strular med DPD, så jag är måttligt glad.
Jag har aldrig (7 gånger av 7) fått någon första hämtlapp, utan det har varje gång varit en påminnelse, med bara någon dag kvar. Då har paketet redan varit i Sverige nästan två veckor.
Vad jag tänkte fråga, är det någon som vet hur man kan spåra en DPD-försändelse? Jag har ett kolli-nr
(formaterat xxxx xxx xxx xxx). Söker jag det på Posten så får jag noll träffar. En gång tidigare när jag beställlt från Holland fick avsändaren ringa holländska posten och få ett annat nummer som funkar på den svenska posten, men det måste väl finnas något sätt att söka direkt på DPD:s nummer?

Magnus den store

Har du ett kollinummer från en utländsk postoperatör funkar det normalt bara på deras webbplats. Då kan du i princip bara se att det lämnats över till en svensk postoperatör (inte nödvändigtsvis Posten). Är det Posten kan du ringa deras kundservice och fråga efter det svenska kollinumret och få veta var paketet är. Den postoperatören Lego använder kan man söka direkt hos Posten men det är bara ett fåtal som funkar. Tyvärr råkar jag väldigt ofta ut för samma sak. Posten ger mig ingen första avi varpå jag får en påminnelse efter en vecka.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Teabox

Prövat denna sidan? http://www.dpd.com/tracking_se/%28lang%29/se (Har aldrig behövt söka på ett DPD nummer själv. Hittade sidan när jag kollade upp vad DPD va för något :P )

Sen att man inte få någon första-lapp är tyvärr ingen ovanlig företeelse oavsett bolag :(

andreas E

Tyvärr är det nog så att det inte går att söka på det, alternativt söka fram till svenska gränsen.
Gången är tydligen att DPD i Europa sammarbetar med svenska posten så när det kommer till sverige så får det ett nytt sändningsnummer.
Jag har själv råkat ut för det i samband med DHL försändelser av det mindre slaget. Fick ringa till DHL express paket i helsingborg som gav mig det nya numret som man fick söka via posten paket.
Att inte få ut sin avisering verkar mera vara en regel än ett undantag.

Ett tips för att söka DPD sändningar kan vara att följa det varje dag på dpd s hemsida i avsändarlandet och sen försöka söka den svenska partnern som tar emot det..

TheFritz

Vet inte om det funkar, men testa att sök ditt DPD paket på:

www.postnordlogistics.se

Det kanske funkar?

Magnusengstrom

Ring till posten och klaga på att ni inte får någon första avi.

carlmagnuso

Tack för alla svar!  :)
Varken Postens eller Postnordlogistics söktjänst fungerar, tyvärr. Nästa gång får jag väl ringa Postens kundtjänst så får de omvandla numret till ett som funkar.