[MOC] Volvo 740, 4 pluppar bred

Startat av torso, 02 Juni 2014 kl. 22:56

Föregående ämne - Nästa ämne

torso

Tidigt i våras byggde jag en liten bil för övningens skull. En gammal Volvo 740 kändes lagom kantig som förlaga. Främst har jag jobbat med proportioner och textur. Det blev inte så mycket detaljer, men den är passande nog rymlig nog åt en hel svensk medelklassfamilj.

Var på väg att posta den tidigare för att få förslag på förbättringar, men när Jalex postade sin Volvo 240 fick jag all kritik jag kunde önska mig. Jag är inte bara nybörjare på Lego, utan även foto. Nu försöker jag komma fram till en fungerande belysningssetup som inte kräver dagsljus (för ett senare projekt), så för detta kom modellen väl till pass. Jag skulle alltså uppskatta lite synpunkter på foto/belysning.

Nextuz

Typisk 740-raggare från Borlänge...
Kvittar om bilen är i perfekt skick (som denna) eller om de är en rishög...
För nog sjutton ska de på 19-20" fälgar med chinadäck alá Linglong :P

Riktigt trevligt bygge :D

Gideon

Jag tycker att det är mycket hög igenkänningsfaktor på denna och att sättet som minifighuvuden placerats var en riktigt slug lösning! :)
Jag tycker också att fotograferingen är riktigt bra gjord, ditt val av underlag/bakgrund har jag nog aldrig sett förut?
Det enda jag möjligtvis skulle kunna anmärka på är att skärpedjupet enligt min uppfattning är något kort, jag föredrar att hela bygget är skarpt när jag tar "översiktsbilder" (kortare skärpedjup är dock ett utmärkt sätt att framhäva detaljer man vill visa upp).
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

torso

Citat från: Nextuz skrivet 03 Juni 2014 kl. 00:00
Typisk 740-raggare från Borlänge...
Kvittar om bilen är i perfekt skick (som denna) eller om de är en rishög...
För nog sjutton ska de på 19-20" fälgar med chinadäck alá Linglong :P

Riktigt trevligt bygge :D

Kul att det uppskattas. Får erkänna att jag inte kan så mycket om bilar/bilmode. Hjulen är ju bara de saker bilen rullar på. :P Valde bara hjul som såg ut som billiga plastnavkapslar.

Citat från: Gideon skrivet 03 Juni 2014 kl. 00:01
Jag tycker att det är mycket hög igenkänningsfaktor på denna och att sättet som minifighuvuden placerats var en riktigt slug lösning! :)
Jag tycker också att fotograferingen är riktigt bra gjord, ditt val av underlag/bakgrund har jag nog aldrig sett förut?
Det enda jag möjligtvis skulle kunna anmärka på är att skärpedjupet enligt min uppfattning är något kort, jag föredrar att hela bygget är skarpt när jag tar "översiktsbilder" (kortare skärpedjup är dock ett utmärkt sätt att framhäva detaljer man vill visa upp).

Såg någon använda basplattebaksidor som bakgrund på tågträffen. Hade bara vita papper, så jag lånade den lösningen.

Håller med om att skärpedjupet blev för kort. Hade fullt sjå att flytta lampor, och i hettan från dessa bestämde jag att det var gott nog. Ska anstränga mig mer nästa gång.

jalex

Snygg och rolig med alla minifigs i bilen :) Gillar också att du byggt den med relativt få bitar och ändå fått den att likna en Volvo. För belysning kan jag rekommendera glödlampor med vitt ljus riktade från 2-3 olika håll. Ett ljustält kan också vara användbart för att få bättre ljussättning.
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

BrickMicke

Såå jäkla snygg. Ser nästan ut att vara Volvo original navkapslar på den =)
Man har många roliga minnen ifrån en 740 =)