Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Sci-Fi-motsvarighet till GoH

Startat av o0ger, 16 Maj 2014 kl. 09:04

Föregående ämne - Nästa ämne

Gideon

Kan tillägga att om man direkt länkar till byggets tråd (eller inlägg om bygget inte har egen tråd, t ex sigfig-presentation) när man lägger in det i sitt inlägg vid uppdatering av poängen så är det lätt sen att gå tillbaka och kolla på gamla byggen (dvs man får ett personligt MOC-index på köpet) och det är också lätt att kontrollera att man har förtjänat alla poäng.
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

EpsilonEta

Jag trodde man skulle göra en post per poängbegäran men detta är nog bättre.
hur gör man om ens sigfig får en annan poäng än den till fraktionen? typ vid "achevements" eller ska fraktionen alltid ha summan av spelarna?
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Gideon

Citat från: EpsilonEta skrivet 09 Juni 2014 kl. 14:41
Jag trodde man skulle göra en post per poängbegäran men detta är nog bättre.
hur gör man om ens sigfig får en annan poäng än den till fraktionen? typ vid "achevements" eller ska fraktionen alltid ha summan av spelarna?
Det var hela tiden tanken från min sida att rekommendera detta sätt med en post per spelare i de trådarna, ursäkta om det inte framkommit tydligare tidigare.

Summan av spelarna är ju absolut enklast för fraktionen, men annars får man ha en separat "fraktionspoängsumma" per spelare om det kan skilja mellan fraktionspoäng och personliga poäng (t ex om man får mer poäng för ett vinnarbidrag till en tävling etc).
Flickr   Instagram

Magnus den store

Citat från: Gideon skrivet 09 Juni 2014 kl. 13:21
Citat från: AndersI skrivet 09 Juni 2014 kl. 12:50
Då kan väl jag också hänga på, även om jag tycker det verkar kunna bli väldigt rörigt...
[...]
Min total: 10 p
De fria totalt: 30 p
Jag tror inte att man ska behöva skriva totalpoängen för sin falang i sitt "poänginlägg", eftersom tanken väl var att varje spelare har ETT sådant inlägg och sedan uppdaterar det allt eftersom.
Så inlägget bör innehålla
- Varje bygge man gjort och dess poäng
- Summa personliga poäng
- Summa poäng som spelaren bidragit med till sin falang

På så sätt kan en moderator då och då gå igenom och räkna ihop hur många poäng falangen har genom att bara läsa igenom poängtråden (som alltså bara borde ha antal inlägg = antal spelare + förstainlägget med instruktioner) och uppdatera förstainlägget med falangens totala poängställning.

Det kräver att någon administrerar det hela. Är det inte smidigare att direkt jobba i ett Google-dokument?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Gideon

Citat från: Magnus den store skrivet 09 Juni 2014 kl. 19:50
Det kräver att någon administrerar det hela. Är det inte smidigare att direkt jobba i ett Google-dokument?
Mycket jobbigare att infoga länkar mm där, och det brukar av erfarenhet lätt bli så att man har sönder andras rader...

Att varje spelare håller reda på poängen i ett inlägg vardera tycker jag är tämligen självadministrerande, att summera dessa poäng då och då är väl knappast något som kommer bränna ut ledarskapet?

Detta system funkar iaf bra i Lands of Roawia, tycker mycket bättre om det än om det slutna system som GoH kör där fraktionsledarna betygsätter MOCs och räknar poäng utan insyn från vanliga spelare...
Flickr   Instagram

Anders67

Måste få ur mig detta, logotypen till Bortom Sol är riktigt snygg!

o0ger

Citat från: Anders67 skrivet 11 Juni 2014 kl. 21:04
Måste få ir mig detta, logotypen till Bortom Sol är riktigt snygg!

Ja, den är fantastisk! :) Bra jobbat Myko!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Tunguska

Det vore bra om det fanns en lättåtkomlig länk till "Wikin" någonstans. Kanske som en punkt under "Välkomen!" eller något  liknande?
Mina LEGO-byggen på flickr.

Majkel

Tunguska

Citat från: Majkel skrivet 11 Juni 2014 kl. 22:49
Finns bredvid "oläst" :)

Stämmer bra det, jag hade bara missat att "Bortom Sol" hamnat där med. My bad ... :-\
Mina LEGO-byggen på flickr.

lingonfil

Jag har försökt fylla ut storyn en del på wikin. Det vore kul om fler är med och bidrar. Det känns som bakgrundsstoryn och förutsättningarna för dagens värld inte är helt solklara.

EpsilonEta

Ja, bakgrunden är ganska löst formulerad för att inte bli för styrande och för att vi inte tyckt en detaljerad lore var helt nödvändig än. Det du har skrivit ha fått mig att tänka över och hittat en del fel i det jag skrev.
Du har målat upp lite om kriget på jorden, något som jag lämnade tomt just för att jag inte ville bestämma för mycket. Här får alla säga hur ni tycker kriget gick till (om ni bryr er).

Jag vill klargöra några saker som jag nu sett var oklara
"De inre kolonierna" är vad jag kallar samfundet innan de blir samfundet. De definieras som de system som hade portar vid krigets start (gult område).
"De yttre kolonierna" (blått område) är alltså de som inte hade portar. Båda ligger i den första vågen av terraformering.
Den andra vågen av terraformering är det gröna området som kommer användas senare i spelet.
Jag ser nu att detta inte helt stämmer med tidslinjen och måste justeras lite åt det håll Lingonfil målat upp.

Jag vet inte vilka befogenheter jag har som "loremaster" men jag skulle önska att stora förändringar/förslag i historien och teknologin tas upp med mig innan de läggs på wikin. (i vilket fall som helst kommer jag försöka hålla ihop storyn och teknologin på ett så bra sätt som möjligt för att undvika stora logiska problem.) OBS! Jag vill inte styra eller begränsa era förutsättningar att berätta de historier ni vill. Därför försöker jag anpassa befintlig lore till de idéer ni har.
Information om stjärnsystemen får ni gärna lägga till men jag kommer se till att avstånd och storlekar på planeter håller en logisk och någorlunda konsekvent nivå.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

lingonfil

Citat från: EpsilonEta skrivet 30 Juni 2014 kl. 12:48
Jag vill klargöra några saker som jag nu sett var oklara
"De inre kolonierna" är vad jag kallar samfundet innan de blir samfundet. De definieras som de system som hade portar vid krigets start (gult område).
"De yttre kolonierna" (blått område) är alltså de som inte hade portar. Båda ligger i den första vågen av terraformering.
Den andra vågen av terraformering är det gröna området som kommer användas senare i spelet.
Jag ser nu att detta inte helt stämmer med tidslinjen och måste justeras lite åt det håll Lingonfil målat upp.

Ok. Jag tolkade det som att det de yttre och inre kolonierna var två olika vågor av kolinisation. Jag kan justera mina tillägg i wikin så att storyn håller sig till orginalet. Men kanske ska man undanhålla denna del av historien tills de yttre kolonierna "kommit med i spelet" så att säga? Så slipper man ge sig in i distinktionen inre kontra yttre kolonier - det finns en risk att inre/yttre leder till viss förvirring.

Citat från: EpsilonEta skrivet 30 Juni 2014 kl. 12:48
Jag vet inte vilka befogenheter jag har som "loremaster" men jag skulle önska att stora förändringar/förslag i historien och teknologin tas upp med mig innan de läggs på wikin. (i vilket fall som helst kommer jag försöka hålla ihop storyn och teknologin på ett så bra sätt som möjligt för att undvika stora logiska problem.) OBS! Jag vill inte styra eller begränsa era förutsättningar att berätta de historier ni vill. Därför försöker jag anpassa befintlig lore till de idéer ni har.
Information om stjärnsystemen får ni gärna lägga till men jag kommer se till att avstånd och storlekar på planeter håller en logisk och någorlunda konsekvent nivå.

Det är bra med en loremaster som håller reda på den sammanhängande världen och historien. Jag tänkte först bara ändra bakgrundstexten på wikin till att bli lite mer cinematografisk. Men det slutade med att jag skrivit om en hel del. Dessutom så uppstod det ett par luckor som jag liksom försökte fylla... =)

Det var inte meningen att göra några tillägg eller ändringar till historien utan jag försökte liksom bara göra den lite mindre skissartad och mer läsbar. Har jag några synpunkter på teknologi, tidslinje, etc så tar jag upp dem med dig först.

EpsilonEta

Citat från: lingonfil skrivet 30 Juni 2014 kl. 15:33
Ok. Jag tolkade det som att det de yttre och inre kolonierna var två olika vågor av kolinisation. Jag kan justera mina tillägg i wikin så att storyn håller sig till orginalet. Men kanske ska man undanhålla denna del av historien tills de yttre kolonierna "kommit med i spelet" så att säga? Så slipper man ge sig in i distinktionen inre kontra yttre kolonier - det finns en risk att inre/yttre leder till viss förvirring.
Ändra om du vill men jag kommer måsta justera lite som jag kom att tänka på.
Uppenbarligen blir det missförstånd. De yttre kolonierna (blått) är/blir de fria kolonierna. Den andra vågen (grönt) är för att vi senare ska kunna expandera utan att behöva vänta på terraformering.

Peter S

Måste erkänna att den tid jag har över för att bygga inte räcker till allt jag vill göra. Har börjat på en situationsplan och en interiör till en basstation. Kom riktigt långt på dem när cchus-tävlingen annonserades och de lades på is. Och i princip samtidigt kom utmaningen guld ( hur tänkte ni där?). Jag gjorde en vigg och skulle skicka in, men såg först då att min var 8x8 och inte 16x16. Har ett grymt utvinningsskepp i huvudet som jag gärna skulle göra, men beslöt att satsa på cc-huset istället. Det är klart till hälften (bottenvåningen) men kommer inte hinnas med innan tävlingen är förbi...
Så för min del är det full fart, men det blir aldrig slutfört pga ständigt nya utmaningar. Mest med min egen tid, dock. Även den biten jobbar jag på och kommer troligen om mindre än ett år ha avsevärt större möjligheter än nu.
Hittills står dock allt i standby och kan återupptas, så om det blir längre ställtider kommer ni att få allt ni önskar.

Finns det något sätt att utjämna intensiteten så att både långsamma och snabba byggare kan vara med? Jag vill minnas att namntävlingen var avklarad inom mindre än en vecka. Tre dagar för namnförslag och tre dagar för omröstning. Troligen missade vi några intresserade redan där.