MOC: Dm3 - Malmbanans legendariska drottning

Startat av DaRePo, 24 April 2014 kl. 13:37

Föregående ämne - Nästa ämne

DaRePo

Här kommer hon - den så het efterlängtade Dm3:a i 9V utförande!

Många goda råd och bidrag i form av tekniska förslag och lösningar har resulterat i denna spännande skapelse vars original under åtskilliga år ansågs som världens starkaste lok.

Denna Dm3:a som är utrustad med 4 motorer - för att kunna dra ett malmtåg med 18 vagnar uppför 8 procentiga stigningar - är i alla fall det i särklass starkaste loket i min samling.

Några tekniska data:

Längd:  70 cm (86 studs)
Bredd:  8 studs
Vikt:     Drygt 1,5 kg (inklusive 2 st. 9V batterier)
Avstånd mellan lokdelarna:  3 studs
Drivkraft:  4 st 9V motorer
Belysning fram och bak:  4x2 st PF LED lampor kopplade till 2 st. 9V batterier via 2x2 ministrömbrytare (men jisses vad dessa kablar tar plats ....)

Och nu blir det att bygga malmvagnar så det ryker!

Rörliga bilder utlovas när hela malmtåget är klart, 5 meter långt och drygt 6 kg tungt ..... uppför stigningarna, i halvmörker med belysningen på, jag kan knappt vänta ...

LeifSpangberg

J. Israelsson

Fantastiskt fin! Jag säger det igen: om man bara hade utrymme att börja med tåg.

/ji
LEGO Ideas: My Neighbour Totoro

AndersI

Alldeles vådligt snyggt! Men du får trycka fast bitarna bättre - det glipar lite, här och där  ;)

Dm3 är ett av mina favorit-lok, men det behövs en förskräckligt stor anläggning för att göra det rättvisa.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

DaRePo

Här kommer en bild på originalet.

Bilden är tagen på stationen i Narvik i september 1988 och visar en moderniserad version av en Dm3.

shutter

Grannt så jag blir tårögd!
8)

Ozp

Vad är det för bit du har använt till plogen?

DaRePo

Citat från: Ozp skrivet 25 April 2014 kl. 10:09
Vad är det för bit du har använt till plogen?

Det är en Train Buffer Beam with Sealed Magnets and Plow (64415c01). På själva plogen sitter två tillskurna bitar självhäftande papper i matt rött.

Ozp

Aha, den biten finns inte i rött, därför jag undra. Skulle själv behöva den i rött.

andreaseldh

Mycket vackert! Det är först nu jag förstår att det är ett lok som består av tre vagnar.

swestar

Mina Egna Byggen flickr
Instagram

DaRePo

Efter drygt 3 månaders bortavaro är det nu dags igen att gå vidare med mina Legoprojekt.

Testerna i våras med Dm3:an och malmtåget med 20 vagnar och 8 st. 9V motorer avslöjade bl.a. en allvarlig obalans vad gäller motorernas pull/push-krafter och -fördelning, med urspårningar som följd. Huvudorsaken syntes vara att det fanns helt enkelt för många motorer längst fram, dvs. i Dm3:an.

Jag har därför bestämt mig för att bygga om Dm3:an och utrusta den med endast två motorer i lokets mittsektion.
Och så här ser hon ut idag - ännu vackrare och måhända ännu mer likt originalet:

Och så var det dags att testa malmtåget igen. Det sitter nu två motorer i Dm3:an, två st. i vagn nr 9 och två st. i vagn nr. 19. Det krävs en hel del fingertopskänsla att köra detta 5,3 m långa och 6,5 kg tunga megatåg genom testanläggningen- och vilken fantastisk syn och upplevelse!

mechamike

?

andreas E

Dubbel WOW.
Underbart att se.
Hoppas vi får se den live i Uppsala.