Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Är alla Bricklink-butiker lurendrejare?

Startat av carlmagnuso, 09 mars 2014 kl. 10:32

Föregående ämne - Nästa ämne

carlmagnuso

I slutet på oktober 2013 köpte jag lite Lego hos Dafkis Bricktrains.
http://www.bricklink.com/store.asp?p=Daveke
Jag betalade, men något lego levererades aldrig. Först påstod säljaren att posten slarvat bort det, men jag hade betalat extra för att försäkra paketet, så jag borde få tillbaka mina pengar. Jag har försökt kontakta säljaren sedan dess, men får inga svar. Jag har anmält det till Bricklink.

I mitten på februari tänkte jag göra ett nytt försök med Bricklink, fast från en annan säljare, nämligen Specialist
http://www.bricklink.com/store.asp?p=eelke
Även där har jag betalat, och säljaren påstår att paketet postades för nästan en månad sedan, men det har inte dykt upp någonting hos mig.
Jag känner mig ganska uppgiven just nu och trött på Bricklink...

Barbaroux

Låter inget kul. Själv har jag än så länge bara positiva erfarenheter av Bricklink. Jag har väl gjort ca 50 beställningar och har aldrig haft några problem förutom att leveransen vid ett par tillfällen dragit ut någon vecka extra.

Risgrynsgrot

Ja det låter som du haft otur. Jag har visserligen bara gjort en 30 affärer än så länge, men jag har aldrig haft några problem.

Superkalle

Jag har gjort många köp på BL genom åren...inte en enda gång har det blivit strul. Å andra sidan - när jag tittar på de två butiker du nämner har båda fått ett antal negativa feedback, så det finns ju fall förstås.  ???

Så tipset blir väl: Köp bara hos butiker med ren "track record" nästa gång.

Magnus den store

Jag har över 200 köp och även om jag har råkat på en del problem har jag aldrig känt mig lurad. När man läser kommentarerna för butikerna du handlat av, verkar det inte vara två handlare som tar det på så stort allvar. En seriös handlare löser problemen. Har säljarna sändarkvitton?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

mechamike

Har handlat länge 80 ordrar och har haft lite bekymmer EN gång som dock löstes.

Tricket?  Kolla feedbacken och även LÄSA igenom den.. ibland hittar man negativa grejer i de 'positiva' kommentarerna.. typ slow on shipping .. troublesome seller but all worked out efter NSs osv.
?

marpe

Även jag har lagt många ordrar utan några väsentliga problem. Instämmer med Mecha om positiv feedback med dolda budskap.

För övrigt. Du har väl dubbelkollat din adress?
ÅÄÖ kan ibland trassla sig med t.ex sydeuropeiska inställningar hos mottagaren.
Bor man på Hönövägen kan man ändra till honovagen.  :)

carlmagnuso

Mmm, det kan strula till det. Lego lyckades vända på siffrorna i postnumret när jag beställde sist. Paketet låg på en Ica-butik på andra sidan stan. Jag fick ingen hämtlapp, däremot en påminnelse, samma dag som paketet skulle skickats tillbaka till avsändaren. Som tur var så var Ica-butiken slöa och lät bli att skicka tillbaka det, så jag kunde hämta upp det. Det ska tilläggas att jag hade uppgett rätt siffror, men Lego hade kastat om dem...

lingonfil

För att bättra på det statistiska underlaget så kan jag nämna att jag gjort ett femtiotal beställningar och aldrig råkat ut för något allvarligt.

En kille skickade en bit i fel färg, men skickade omedelbart rätt bit när jag påtalade det. En annan kunde inte hitta en bit som jag beställt, men påtalade det och gav mig en liten rabatt.

Jag tror du haft otur.

Record

Jag lär dra mitt strå till stacken, har nästan 100 beställningar och det har gått jättebra, har krånglat ett par gånger men det har löst sig jättebra.
Min känsla av BL, är att det är väldigt seriösa personer som håller på och vettiga som man kan tala med. En god dialog med en sund inställning brukar lösa det mesta iallafall.

Nått som jag jag reagerat på när det gäller feedback, så är det väldigt ofta så att säljaren väntar med att ge feedback till man som köpare lämnat, det känns inte riktigt rätt, för vad kan man som köpare göra mer än att betala på sekunden, jag är grymt noga med det, och gör jag IBAN så skickar jag alltid skärmdump till dom, och då brukar de skicka samma dag.

Sen är det väl så att magen skall tala även på BL, känns det inte bra och seriöst, beställ inte, för man ser sånt som är för bra för att vara för sant även här, BL är inget undantag från den regeln.

Sen kan jag bara beklaga att du fått en så sur start, hoppas att vi kan få dig på bättre tankar och att det inte knäckt dig helt.
Friskt satsat, hälften vunnet..

Eigenbrötler

Jag har inte handlat så mycket på BL, men jag har aldrig haft problem.

Har sålt en del på BL, har aldrig fått klagomål.


Upp i sadeln igen :)
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

BeardedNerd

Jag har handlat massor, från alla möjliga håll. Någon enstaka bit har saknats men i andra fall har jag fått någon enstaka bit för mycket. Det senaste året har jag fler beställningar än jag vågar sammanställa, men det finns ingen säljare som jag absolut vill undvika, förutom en vars bitar luktade rök.

BeardedNerd

När man talar om trollen... jag beställde en stor drös bitar, 600 st, från en ungersk säljare. Det saknades två 1 x 4 svarta, men det tänkte jag acceptera eftersom jag har extra. Fast sen saknades både två tygbitar och alla fyra vita luckorna jag hade beställt. Så nu har jag bett honom fixa det.

Odidoma

Jag har lagt 200+ ordrar och haft problem 2 ggr. Ibland har det tagit veckor innan jag fått ordrarna men det har alltid varit pga att jag valt det billigaste alternativet för frakt.

carlmagnuso

Jag fick min beställning från Specialist igår! Det verkar som åtminstone en del av tidsutdräkten beror på Posten. Jag fick en påminnelse igår att hämta ett paket, men jag har inte fått någon första avi.
Iaf, nu är jag glad som en speleman! :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.