På spåret - kategori A: På spåret -RÖSTNING!

Startat av Skafte, 07 Mars 2014 kl. 11:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Vilket bidrag får din röst?

Kwagge
15 (16.7%)
torso
6 (6.7%)
Teabox
4 (4.4%)
AndersI
2 (2.2%)
Misa
3 (3.3%)
bileam
7 (7.8%)
Muede
0 (0%)
Eigenbrötler
1 (1.1%)
Wineyard
24 (26.7%)
Ozp
2 (2.2%)
scholm
1 (1.1%)
Svartkrut
10 (11.1%)
nikerl
0 (0%)
shutter
13 (14.4%)
stigge72
2 (2.2%)

Antal personer som röstat: 90

Omröstningen har avslutats: 21 Mars 2014 kl. 16:31

Skafte

Dags att rösta! Innan fredag kväll skall det vara gjort, så välj er favorit!

Reglerna återfinns längst ner i denna post. Här är en sammanställning av alla bidrag:

Kwagge:

torso:

Teabox:

AndersI:

Misa:

Bileam:

(Innehåller några bitar som inte finns i set i aktuella färger, dock finns de till salu på BL. Bidraget godkänt.)

Muede:

Eigenbrötler:

Wineyard:

Ozp:

scholm:

Svartkrut:

nikerl:

(Originalbilden översteg maxgränsen på 640 pixlar!)

shutter:

stigge72:

Bygg något som går på LEGO-spår (förslagsvis med normal spårvidd), max 25x10 studs (inget överhäng)! Bara LEGO tillåtet, officiella (hela) klistermärken OK. Digitala bidrag måste bestå av delar som producerats i den aktuella färgen. Endast medlemmar i föreningen Swebrick får deltaga.

Publicera max 3 bilder, med största mått 640 pixlar, i denna tråd. Sätt den bild du vill ska representera ditt bygge först. Bilderna skall vara publicerade senast söndag 16/3 kl 23.59. Därefter följer en (snabb) omröstning på forumet.

För mer info, se tävlingstråden!

Vänligen avstå från andra inlägg i detta ämne!

Kwagge

Vart är vi på väg?

torso

Mitt bidrag är en fungerande pumpdressin.

Inspiration: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Drezyna_442.jpg

Teabox

Bruna lok har varit på mode den senaste tiden och med mitt bidrag, kallat "Cleveland Bay", följer jag den trenden.

Utan en tender, så klara loket storlekskravet. Den är inte större än 23 x 10 pluppar :)

Loket visas här i sitt "Display-läge". För att hjulen ska kunna snurra runt måste man plocka bort de två "Tile, Round 2 x 2"-bitarna (och några half-pins) som sitter på L-liftarmsen. Tyckte det blev snyggare med tile-bitarna så de fick sitta där fast de hindrar "mekaniken" att fungera :) ("Hjul"-designen (utan tilsen) är testad med riktiga bitar, men tyvärr kunde jag inte bygga hela loket på riktigt)

AndersI

"Förstlingen" - Sveriges första ånglok, byggt av Munktells i Eskilstuna, premiärtur 1853.

http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rstlingen
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Misa

"Djungeltåget"

Med inspiration från vissa av stans bussar som är pimpade med djungeltema.
Jag tog det steget längre, detta tåget är ett tåg för och med djur som inte ville lämna djungeln, men som ändå gärna vill ses sig omkring  ;)

Hmm om jag nu lyckas få upp några bilder...inte så strålande mobilbilder, men man får ta det man har  :D

bileam

Jag har byggt en modell inspirerad av HBA2, ett smalspårigt lokomotiv som i dag finns vid Anten-Gräfsnäs Järnväg

HBA 2 är ett för Sverige unikt lok, endast 4 stycken har funnits här. Loken tillverkades år 1957 av firma Krupp i Tyskland för Hällefors Bruk AB, där de fick nummer 1-4. Loket är ett typiskt industrilok och är i första hand avsett för växling och godstågstjänst.

Detta företag hade ett vittförgrenat bansystem kring Hällefors med spårvidd 742 mm. I samband med att HBA 1916 övertog Säfsnäs Järnväg (SVJ), Neva-Gravendal-Hörken och bruken kring denna uppstod önskemål om en järnvägsförbindelse Hällefors-Gravendal. Det skulle dock dröja till 1931 innan denna bandel kunde fullbordas. Liksom den tidigare SVJ fick den nya banan, Hällefors-Fredriksbergs Järnväg (HFJ), spårvidden 802 mm.

Då driften på HFJ upphörde överlämnades loket, tillsammans med systerloket HBA 1, som gåva till AGJ av Billeruds AB på 1970-talet. HBA 2 har vid AGJ ånyo fått en ny spårvidd. Loket är ombyggt för 891 mm spårvidd. På AGJ används NBA 2 för växling och banarbetståg men  ställdes av pga problem med kylningen. Loket genomgår f.n. en omfattande översyn och beräknas åter vara i trafik 2014.
(text tagen från agj.net)

Eftersom loket är avställt, så är det en icke körbar modell. Det finns inte byggt i verkligheten, men det kan nog komma att bli realiserat så småningom. Likaså blev man ju lite biten både av att bygga i LDD, och att bygga 8-wide. Kan komma att bli fler försök.

Muede

Dr Emmet Brown tyckte det var så coolt med en bil som gick på räls att han byggde en till någon gång runt 1963.

/ Muede

Eigenbrötler

Fortare Ragnar FORTARE, ropade Bettan i förtjusning!

Ragnar var ju en händig karl, han kom på att det var raka vägen om man tog rälsen istället för vägen, så efter några kvällar i verkstaden så var bågen och Bettan redo för en tur.

Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

Wineyard

Ett lok inspirerat av det klassiska General loket. Den saknar dessvärre motor men har både fungerande koppelstänger och en brinnande (lysande) kolugn (som dessvärre var väldigt svårt att fånga på bild).

Ett tidstypiskt fotografi.

Ozp

Väderkvarns-fyrtorns-tågvagn

Här är en tågvagn som jag har fantiserat ihop. Propellern snurrar när vagnen kör.

scholm

Det limegula tåget passerar två intet ont anande hästar som står och betar längs med järnvägen...

...vad ingen av dem vet är att en av dem snart kommer att sättas i arbete!
Livet är som ett Legobygge - färggrant och fullt av möjligheter.

Svartkrut

Mitt bidrag blev ett ånglok, för övrigt min favorit i tågvärlden, byggt utan förlaga men med viss inspiration från steampunk.  :D

nikerl

Ett gammalt hederligt BRIO-tåg som mina pojkar lekte med innan det blev LEGO för hela slanten

shutter

Tunnelborr med gruvtåg!
Ända sedan släpptes 2012 har jag velat bygga en riktig modell av en tunnelborr. Med bara några mil till Hallandsåsen har jag besökt tunnebygget där vid ett par tillfällen. Tunnelborren Hallbor körde fast och ersattes av tunnelborren Åsa som med stor precision tagit sig genom berget i båda riktningarna för ett dubbelspår.

Rakt in i berget skickar man den stora riggen (stor spårvidd) som bryter berget framför sig. Inuti riggens kärna transporteras de krossade bergsmassor på ett transportband bakåt till det väntande gruvtåget (smalspår) som kör skytteltrafik i tunneln.

Riggen är en jättestor arbetsplats med kontrollrum där ingenjörer sköter och övervakar precesserna via datorer. Ett personalutrymme för fika och avkoppling finns också i riggen. Min rigg drivs av 4 stora dieselmotorer, två på varje sida.

Att borra är egentligen en vanlig missuppfattning då man egentligen krossar berget framför sig successivt. Min rigg jag nu byggt har ett fungerande (roterande) borrhuvud och allt. Riggen tar spjärn i berget och pressar sig fram med kraftiga hydraulkolvar. När tunnlarna är färdiga demonteras riggen och ett permanent järnvägsspår läggs (med normal spårvidd) och arbetet med elektrifiering (kontaktledning) avslutar arbetet.

Tunnlarna i hallandsåsen ökar kapaciteten med antal tåg 6 gånger och dubblar godstågens maxvikt. Min rigg är ingen exakt kopia men är inspirerad av tunnelborren i Halandsåsen.

Bild 2282 utom tävlan visar att rigg och gruvtåg ryms inom 25x10 stud.