Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Council of Elrond

Startat av BeardedNerd, 31 Januari 2014 kl. 21:21

Föregående ämne - Nästa ämne

BeardedNerd

Efter många om och men känner jag mig ganska klar med min tolkning av Council of Elrond, eller Elronds Råd. Även om det officiella setet var tjusigt och hade trevliga färger så var det onekligen ett väldigt, väldigt förenklat bygge. Liksom när jag byggde ut Bag End för att mer se ut som filmen, så byggde jag en ny rådssal designad efter scenerna där.

Det första jag började med var själva cirkeln där allt står. Jag tror att jag byggde pedestalen för Ringen allra först. Sen provade jag ut hur stor plats det skulle ta med nio stolar (jag köpte tre Council of Elrond delvis för dessa och delvis för alla blad), byggde en platta som jag sedan höjde upp med skräpbitar. Tekniken för att göra en kant runt plattformen är delvis inspirerad av Weathertop.

Om man tittar i bakgrunden på scenen i filmen så syns det att korridoren där Narsil förvaras (scenen innan) är på övervåningen, med utsikt över rådsplatsen. Därför ville jag passa på att bygga båda scenerna. Det första jag gjorde var statyn som håller Narsil. Jag ville särskilt få det sexkantiga pelarvalvet runt den och sen även den vinklade korridoren. Det här byggde jag med plattor och förstärkte underifrån. När jag väl hade fått upp väggar, räcken och pelare så byggde jag undervåningen underifrån. Kanske inte mest optimalt. Där nere syns det inte särskilt mycket i filmen, men jag ville få till lite trevliga detaljer så jag improviserade.

Trädet var kul att bygga. Allt sitter ihop men det är relativt bräckligt, då det består av tre distinkta nivåer: en nedre plattform med lite SNOT-sidor, en femkantig mellandel med bruna BURP och till sist överdelen som består av två vertikala långa wedges med grenar som sticker ut åt alla håll.

De två huvuddelarna av bygget är ihopsatta modulärt så att det hela är lite lättare att flytta, och även staketet i bakgrunden är löstagbart. Jag har ingen som helst aning hur många bitar det blev i slutändan. Det allra sista jag behövde var några uschliga 1X-plates och istället för att vänta ytterligare två veckor gick jag ut och köpte ett halvstort Creator-set bara för att bli klar. Slutligen ritade jag två dekaler för att få in detaljer som annars kändes väldigt ofärdiga.

Jag är rätt nöjd överlag. Jag kompromissade bort några delar av bygget, som den stora stenväggen med statyer, och även passagen som leder bort från där Frodo sitter. Nån måtta får det vara, annars tar bygget aldrig slut. Men jag är nöjd med storleken och några nyskapande (för min byggarskicklighetsnivå i alla fall) lösningar. Nu kan jag ställa det här på plats och på allvar börja fundera på nästa skapelse...

TorstenHorssten

"Rätt nöjd överlag"  8)

Särskilt trädet är en stor förbättring. Kul att Narsil fick vara med. Applåder.

AndersB

Fantastiskt fint bygge. Fångar verkligen känslan.

swestar

Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Sollan

Snyggt! Skön live-känsla i bilderna.