USB till COM kabel som funkar ihop med Legos IR / Radio torn

Startat av tellblom, 23 Mars 2010 kl. 12:01

Föregående ämne - Nästa ämne

tellblom

Har ju bara använt citylego på senare tid eftersom dottern skall vara med och röja så de seanste 4 åren har jag fastnat i "City" träsket (inget illa ment jag älskar det :) )

Men iom vår lilla GBC uppgift har jag nu börjat plocka fram de gamla RCXerna och NXTerna och kom då plötsligt på att det där med COM portar slutade man med för ganska länge sedan. Och det var på den florerande XP tiden som allt funkade så bra och alla datorer hade COM portar.

Så min fråga nu: Vet någon en USB-COM kabel som funkar? Kan man få det att funka i Win7 eller måste jag köra via en virtuell XP?

Har inte försökt något ännu, tänkte batra om någon annan redan testat

/Martin

AntonYmer

Det finns USB-COM-adaptrar att köpa för ett par hundralappar.

COM-profilen är en standard USB-profil så det ska* inte vara några bekymmer att få den att snurra under W7.
Det var absolut inga problem under XP.

* Brasklapp!  Man vet ALDRIG med M$. :)

Tobbe Arnesson

HP 6730b har fortfarande serieport, självklart lägger man in XP istället för Win7 också.

Mina användare på jobbet använder program där adaptrar funkar dåligt och Win7 inte alls...
Blogg: Robotkampen

tellblom

Jag har en kund som har en adapter de har köpt hos Classe som funkar kanon.

Tänkte jag skulle kunna få låna den ...... å testa

Vad det gäller USB-Serieport har jag motsatt erfarenhet än du Tobbe då det gäller att få dem att funka i XP kontra Win7 (där de har inbyggda drivrutiner)

Får la kolla och testa :) 

Återrapporterar

/Martin

Tobbe Arnesson

Mja, det är programmen de kör som inte funkar i annat än XP och äldre. :/

Pekblom

Nu har jag ju hoppat av IT-livet men i XP kunde man simulera äldremiljöer för olika applikationer, kan man inte de längre?
Man man bara installerade applikationen och sen höge klickade man på exe-filen och angav vilken version av pyttemjuk den var skriven för.

tellblom

Jodå det går fortfarande men de har höjt säkerheten lite så om OSet inte tycker att mjukvaran är korrekt skriven och försöker pratat direkt med underliggande drivrutiner så kommer programmet inte att fungera

CopMike

Som riktig tung hacker tycker jag att du byter till min gamla arbetshäst, den löser säkert det där lilla problemet ;D!

10 PRINT CHR¤12
20 PRINT "Swebrick Rules"
30 GOTO 20

Och därmed lämnar jag denna tråd för evigt ........ ;)

AndersI

Ohhh, ABC80, nu blir jag riktigt nostalgisk - Jag började jobba 1980, och levde då på att programmera ABC80 och åka runt i landet och hålla kurser på den ihop med TBV. Jag har även varit med och skrivit boken "Avancerad programmering på ABC80" (gå till ert närmaste bibliotek och be dem öppna sitt dammiga arkiv, så kanske den finns kvar där).
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

CopMike

Citat från: AndersI skrivet 27 Mars 2010 kl. 20:21Ohhh, ABC80, nu blir jag riktigt nostalgisk - Jag började jobba 1980, och levde då på att programmera ABC80 och åka runt i landet och hålla kurser på den ihop med TBV. Jag har även varit med och skrivit boken "Avancerad programmering på ABC80" (gå till ert närmaste bibliotek och be dem öppna sitt dammiga arkiv, så kanske den finns kvar där).
Imponerande :)! Jag fattade aldrig PEEK & POKE, utan mina program blev snabbt för stora även med den datorn som hade extra stort minne, dvs 32kb.

Micke

tellblom

Jag får plocka fram min gamla hederliga Spectrum ZX 81 med 1K minne och touchknappar :)

Skall bara fixa COM interfacet till den :) 

Tobbe Arnesson

Hur får jag över mina hålkort till min RIS? Jag förstår inte hur radiorören ska anslutas?

AndersI

Hålkorten läser du lätt genom att lägga dem på en mörk bakgrund och sedan köra din RIS som en scanner över dem (skulle förmodligen t.o.m. kunna fungera).

Radiorören skall du inte ansluta. Det blir så lätt felkopplat, och skickar du 800 Volt genom RIS så lyser den visserligen som ett rör en stund, men sen rör den sig aldrig mer.

Men de gamla reläerna (som du glömde) går säkert bra att göra något av.

:-)
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD