Forum > Din hjälp i LEGO-världen

USB till COM kabel som funkar ihop med Legos IR / Radio torn

(1/3) > >>

tellblom:
Har ju bara använt citylego på senare tid eftersom dottern skall vara med och röja så de seanste 4 åren har jag fastnat i "City" träsket (inget illa ment jag älskar det :) )

Men iom vår lilla GBC uppgift har jag nu börjat plocka fram de gamla RCXerna och NXTerna och kom då plötsligt på att det där med COM portar slutade man med för ganska länge sedan. Och det var på den florerande XP tiden som allt funkade så bra och alla datorer hade COM portar.

Så min fråga nu: Vet någon en USB-COM kabel som funkar? Kan man få det att funka i Win7 eller måste jag köra via en virtuell XP?

Har inte försökt något ännu, tänkte batra om någon annan redan testat

/Martin

AntonYmer:
Det finns USB-COM-adaptrar att köpa för ett par hundralappar.

COM-profilen är en standard USB-profil så det ska* inte vara några bekymmer att få den att snurra under W7.
Det var absolut inga problem under XP.

* Brasklapp!  Man vet ALDRIG med M$. :)

Tobbe Arnesson:
HP 6730b har fortfarande serieport, självklart lägger man in XP istället för Win7 också.

Mina användare på jobbet använder program där adaptrar funkar dåligt och Win7 inte alls...

tellblom:
Jag har en kund som har en adapter de har köpt hos Classe som funkar kanon.

Tänkte jag skulle kunna få låna den ...... å testa

Vad det gäller USB-Serieport har jag motsatt erfarenhet än du Tobbe då det gäller att få dem att funka i XP kontra Win7 (där de har inbyggda drivrutiner)

Får la kolla och testa :) 

Återrapporterar

/Martin

Tobbe Arnesson:
Mja, det är programmen de kör som inte funkar i annat än XP och äldre. :/

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion