Frågor kring stort Sagan Om Ringen projekt!

Startat av KizzE, 19 oktober 2013 kl. 23:12

Föregående ämne - Nästa ämne

KizzE

Hallå..

Som några vet håller jag på med ett stort Sagen Om Ringen projeket ;) , men nu skulle jag behöva lite hjälp efter jag suttit o räknat på vad projektet kommer att kosta på ett ungefär..

Kommer behöva ungefär 1000-1500 lego figs, tyvärr kommer bara gubbarna ligga på runt 30.000kr, vilket känns för mycket just nu, tänkte iallafall skaffa 50st av varje (rohan, uruk hai (alla sorter)

Men vilka skulle man kunna byta ut emot som ändå passar inom detta område? Hade tänka att iallafall ska där vara minst 600-700st av både "goda" och "onda".
Planen är att hela projektet ska vara i minst 20st 48x48 plattor, (dyrt? ja)

Än så länge har jag handlat fruktansvärt mycket som kommer användas till detta, fastnade för LOTR efter jag köpte en 9471 och såg hur underbara gubbarna är..

För er som är intresserade så är det iallafall lagt runt 9.000 (UTAN ATT HA BYGGT NÅGONTING!!!)

Vad jag kommer behöva:

shiftaltcmd

Om det sista var en fråga. En enorm plånbok och ett lika stort tålamod.
Titta på tex Jesperallen Seawatch: http://www.swebrick.se/index.php?topic=2591.0
Skulle rekommendera starkt att du försöker bygga tillsammans med någon/några. Enda sättet att bygga stort utan att tid och pengar ska äta upp allt. Många som blev sugna på att bygga tillsammans efter Norrköping, se hur tråden med Community builds har exploderat.

KizzE

Citat från: shiftaltcmd skrivet 19 oktober 2013 kl. 23:55
Om det sista var en fråga. En enorm plånbok och ett lika stort tålamod.
Titta på tex Jesperallen Seawatch: http://www.swebrick.se/index.php?topic=2591.0
Skulle rekommendera starkt att du försöker bygga tillsammans med någon/några. Enda sättet att bygga stort utan att tid och pengar ska äta upp allt. Många som blev sugna på att bygga tillsammans efter Norrköping, se hur tråden med Community builds har exploderat.

Kanske skulle berättat mer, men är tyvärr inte intresserad av att dela detta projektet med någon annan, då jag vill att det ska vara mitt, kanske även skulle tillagt vad jag är bered att lägga i månaden/år på detta projekt... Jag har räknat lite på det under några veckor, och kommit fram till att detta kommer ta ungefär 5år att bli klar, och då kommer max kostaden ligga på runt 120.000  200.000kr.

Givetvis kommer jag gärna se att det hamnar så lågt som möjligt, därför jag köper på mig en massa som jag anser är billigt redan nu, fast jag inte kommer behöva dom bitarna/figuerena på ett bra tag..

malmen

Om du kan använda andra figurer än de licensierade beror lite på vilket slag du ska göra en MOC på. Om du ska göra Helms deep är det ju väldigt mycket alver och orcer/uruk-hai's och då blir det nog svårt. Ska du försöka dig på slutstriden vid Black gate eller kanske striden vid Minas Tirith så borde du kunna använda figurer från olika Castle-serier, t.ex Fantasy Era (http://www.bricklink.com/browseList.asp?itemType=M&catString=9.593) och Kingdoms (http://www.bricklink.com/browseList.asp?itemType=M&catString=9.744)

shutter

Citat från: KizzE skrivet 20 oktober 2013 kl. 00:46
Kanske skulle berättat mer, men är tyvärr inte intresserad av att dela detta projektet med någon annan, då jag vill att det ska vara mitt, kanske även skulle tillagt vad jag är bered att lägga i månaden/år på detta projekt... Jag har räknat lite på det under några veckor, och kommit fram till att detta kommer ta ungefär 5år att bli klar, och då kommer max kostaden ligga på runt 120.000  200.000kr.

Givetvis kommer jag gärna se att det hamnar så lågt som möjligt, därför jag köper på mig en massa som jag anser är billigt redan nu, fast jag inte kommer behöva dom bitarna/figuerena på ett bra tag..
Hej KizzE.
Det var ett stort projekt du bestämt dig för. Som jag förstår det på dina inlägg söker du tips på hur du skall ro detta projekt i land på egen hand.
Mitt tips till dig blir att börja jobba med delmål.
Många personer jag sett slutförda stora projekt av här på swebrick har publicerat WIP-bilder (work in progress). Det betyder att man publicerar bilder under arbetes gång, och du kan direkt få feedback på det du gjort. Förväntningarna du skapar inför ett sådant här projekt blir lite att leva upp till, och jag ser fram emot att få stötta dig i ditt arbete.
/Shutter

mechamike

Citat från: KizzE skrivet 19 oktober 2013 kl. 23:12Hallå..
Som några vet håller jag på med ett stort Sagen Om Ringen projeket ;) , men nu skulle jag behöva lite hjälp efter jag suttit o räknat på vad projektet kommer att kosta på ett ungefär..

Vill du ha hjälp med att räkna måste du nog specifiera vad du vill vi ska räkna på, du har ju ite sagt något som går att kvantifiera ännu förrutom ev dina gubbar)

Citat från: KizzE skrivet 19 oktober 2013 kl. 23:12Kommer behöva ungefär 1000-1500 lego figs, tyvärr kommer bara gubbarna ligga på runt 30.000kr, vilket känns för mycket just nu, tänkte iallafall skaffa 50st av varje (rohan, uruk hai (alla sorter)

Det är en otrolig skillnad på 1000 och 1500 , du kan ju börja med att rada upp vilka gubbar med BL nr som du tänkt köpa 50 av..  glöm inte räkna frakter från BL..

Citat från: KizzE skrivet 19 oktober 2013 kl. 23:12Men vilka skulle man kunna byta ut emot som ändå passar inom detta område? Hade tänka att iallafall ska där vara minst 600-700st av både "goda" och "onda".

Har du gått från 1000-1500 till 600-700? ur dessa nu 700 hur många ska vara licensgubbar från LOTR och hur många ska vara fleshgubbar från andra teman? för du tänker väl inte blanda gula och flesh?

Citat från: KizzE skrivet 19 oktober 2013 kl. 23:12Planen är att hela projektet ska vara i minst 20st 48x48 plattor, (dyrt? ja)

20st 48*48 basplattor kostar en del. men det är inte plattan som är dyr.. det är skillnad på  20 st tomma basplattor , 20 st upphöjda basplattor 20 st bebygda basplattor 20 st Jesperallen basplattor..

Till mitt och Ras74 hotlandskap gick det år en ICA kasse med vita plates och bricks.. till 18 baseplates (och 350 cheeseslopes (då räknar jag inte fyllet innuti som inte syns i olika färger)..  och då är det ett billigt bygge

Allt det vi använde skulle nog inte ens kanppt synts på EN av jesperallens basplattor

DU behöver nog beskriva ditt projekt lite bättre, gör en skiss definera hur du tänkt bygga (bygg för guds skull modulärt så du kan visa upp det hela om du nån dag blir klar.)

Citat från: KizzE skrivet 19 oktober 2013 kl. 23:12Än så länge har jag handlat fruktansvärt mycket som kommer användas till detta, fastnade för LOTR efter jag köpte en 9471 och såg hur underbara gubbarna är..

Det är så man får göra.. handa lite då och då.. men LOTR kommer snart försvinnna så passa på medans det finnskvar och köp när det är rea,, LOTR kommer nog bli dyrt vad del lider.

Citat från: KizzE skrivet 19 oktober 2013 kl. 23:12För er som är intresserade så är det iallafall lagt runt 9.000 (UTAN ATT HA BYGGT NÅGONTING!!!)

Det är ju en lagom rund summa , men i Legosammanhang tyvärr inte så mycket.. och satsa då på att köpa sådant du behöver MYCKET av.. allt som du inte behöver 300 st av är relativt ointressant..

Citat från: KizzE skrivet 19 oktober 2013 kl. 23:12Vad jag kommer behöva:

som sagt innan Pengar, Tid Tålamod..  själv hade jag aldrig vågat utannonsera ett sådant här löfte, har alldeles för många storslagna projekt som ligger på is..  bygger mot delmål istället.
?

marpe

Stora projekt... Det handlar kanske inte om att ha råd, utan snarare om att vara en tillräckligt skicklig legobyggare för att ro projektet i land. Skicklig blir man av erfarenhet. Se till att storslagna drömmar inte blockerar din utveckling som byggare :)

Jag tänker ett klassiskt citat ur TV-serien Fame
You've got big dreams. You want fame. Well, fame costs. And right here is where you start paying: in sweat.

Svettas på KizzE  :)

KizzE

Skriver från mobilen. Jo vet om att det kommer ta tid. Där av att jag planerat att det får ta iallafall 5 år (håller ju på med andra projekt också)

Självfallet hade jag tänkt bygga i omgångar. Allt ska kunna plockas ner o transporteras.

shiftaltcmd

Om man ska räkna grovt. Jesperallen gjorde nån bedömning av minst 200 000 bitar till 40 basplattor. Räkna med en krona per bit i genomsnitt, en del bitar 10 öre men andra betydligt över en krona.
20 basplattor ungefär 100 000 kronor plus minifigs.
Är inte så stor skillnad i pris på att köpa troll från Castle fantasy eller orcs från LOTR.

Gideon

Spännande projekt, hoppas du har tålamodet och motivationen att ro detta i land så ser jag fram emot att se det färdiga resultatet utställt på Swebrick-utställningen 2018 ;)

Jag skulle dock råda dig till att involvera Swebrick-gänget i projektet innan dess, till exempel genom uppdateringar på forumet (som Tie Fighter med Rivendell) och/eller att ta med färdigställda delmoduler till utställningar (som jesperallen med Seawatch). På så sätt får du både många glada tillrop (jesperallen kom ju dessutom tvåa redan nu med sitt WIP i besökarnas omröstning i Norrköping!) och förmodligen både ett och annat tips och råd på vägen. Det är inte minst lätt att bli hemmablind och missa sådant som andra kanske kommer störa sig på i det slutliga resultatet, och det vore ju synd om smådetaljer skulle sänka intrycket av ett 5-årigt projekt som kostat 200 kkr att genomföra ;)

Om anledningen till att du är så pass hemlighetsfull är att du vill hålla projektet hemligt för allmänheten kanske en lösning är att posta en WIP-tråd i VIP-delen av Swebrick-forumet eller dela med dig av icke-publika bilder till väl valda byggare på flickr?
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

KizzE

Snabb fråga, vad är mest intressant när det gäller färg val på port?

Kan inte bestämma mig om det ska vara svart eller brunt!

Vilket hade passat bäst?

Den färg som kommer användas mest är ju givetvis grå. (I alla dess olika färger för att göra ett mer levande intryck)

Storleken på porten kommer vara antingen 1 x 4 x 8 (1 x 8 x 8 ) eller 1 x 5 x 10 (1 x 10 x 10)

KizzE

Citat från: Gideon skrivet 21 oktober 2013 kl. 11:09
Spännande projekt, hoppas du har tålamodet och motivationen att ro detta i land så ser jag fram emot att se det färdiga resultatet utställt på Swebrick-utställningen 2018 ;)

Jag skulle dock råda dig till att involvera Swebrick-gänget i projektet innan dess, till exempel genom uppdateringar på forumet (som Tie Fighter med Rivendell) och/eller att ta med färdigställda delmoduler till utställningar (som jesperallen med Seawatch). På så sätt får du både många glada tillrop (jesperallen kom ju dessutom tvåa redan nu med sitt WIP i besökarnas omröstning i Norrköping!) och förmodligen både ett och annat tips och råd på vägen. Det är inte minst lätt att bli hemmablind och missa sådant som andra kanske kommer störa sig på i det slutliga resultatet, och det vore ju synd om smådetaljer skulle sänka intrycket av ett 5-årigt projekt som kostat 200 kkr att genomföra ;)

Om anledningen till att du är så pass hemlighetsfull är att du vill hålla projektet hemligt för allmänheten kanske en lösning är att posta en WIP-tråd i VIP-delen av Swebrick-forumet eller dela med dig av icke-publika bilder till väl valda byggare på flickr?

Givetvis kommer det delas med er här, inte så jag menade innan. Utan det jag menade var att jag vill vara den som bygger, och endast jag :) (Mina barn kan också få bidra lite ;) )

Dock kommer det nog dröja ett tag innan bilder komma att komma till, kommer först börja med att bygga när jag känner att bitarna kommer kunna utmärka sig till något, sen kommer jag bygga ungefär samma sak igen, fast lite annorlunda och gemföra vilket som ser bäst ut, om du förstår hur jag menar..

malmen

Citat från: KizzE skrivet 21 oktober 2013 kl. 20:05
Kan inte bestämma mig om det ska vara svart eller brunt!
Det beror ju också helt och hållet på vad för scen du ska basera bygget på, ska du göra en scen om slaget vid den svarta porten är det ju dumt att göra den brun  ::)

Jesperallen

Kul med fler stora projekt, och inom ett intressant tema dessutom :)

Ett tips är att inte börja fundera på detaljer som kan lösas senare, svart eller brun port löser sig när tiden är mogen. Kanske bygga en egen?
Blir lätt att fokusera på det färdiga resultatet redan från början, jag började tex handla minifigs innan jag hade bitar att bygga med, och la mkt pengar på det. Sedan kom föräldraledighet med minskad ekonomi, och där stod man med massa fina figurer men inga klossar att bygga med ::)

Min erfarenhet är att Börja med att fokusera på layouten, utformningen i stort. Behöver inte få till hela murar eller torn om det ska vara sådant. Använd gärna långa klossar, tex 1x16 för att få ut linjer och för att på dem kunna testa olika vinklar om allt inte ska vara vinkelrätt.
Bygg sedan med fördel med de bitar du har oavsett färg så du kan få koll på vad du verkligen behöver. När projektet är i full gång så har man fått lite mer insikt i vad man ska köpa för bitar. Stora inköp tidigt kan innebära att man köper på sig fel grejer eller i fel ordning. Även om man behöver bitarna längre fram kan felköp lätt göra att bygget står still pga brist på rätt bit.

Lycka till :)

KizzE

Citat från: Jesperallen skrivet 22 oktober 2013 kl. 11:06
Kul med fler stora projekt, och inom ett intressant tema dessutom :)

Ett tips är att inte börja fundera på detaljer som kan lösas senare, svart eller brun port löser sig när tiden är mogen. Kanske bygga en egen?
Blir lätt att fokusera på det färdiga resultatet redan från början, jag började tex handla minifigs innan jag hade bitar att bygga med, och la mkt pengar på det. Sedan kom föräldraledighet med minskad ekonomi, och där stod man med massa fina figurer men inga klossar att bygga med ::)

Min erfarenhet är att Börja med att fokusera på layouten, utformningen i stort. Behöver inte få till hela murar eller torn om det ska vara sådant. Använd gärna långa klossar, tex 1x16 för att få ut linjer och för att på dem kunna testa olika vinklar om allt inte ska vara vinkelrätt.
Bygg sedan med fördel med de bitar du har oavsett färg så du kan få koll på vad du verkligen behöver. När projektet är i full gång så har man fått lite mer insikt i vad man ska köpa för bitar. Stora inköp tidigt kan innebära att man köper på sig fel grejer eller i fel ordning. Även om man behöver bitarna längre fram kan felköp lätt göra att bygget står still pga brist på rätt bit.

Lycka till :)

Grymt hjälpsamt :)

Har bestämt det mesta redan (Något kommer garanterat ändras innan det är klart)

Blev att jag bygger en egen port, haha. Fick hem bitarna idag :)

Samt 16st uruk hai + 2 rohan soldier! Tog hårt på lönen!