Diskussion om purism

Startat av andreaseldh, 03 September 2013 kl. 22:28

Föregående ämne - Nästa ämne

Magnus den store

Frågor:

• Varför hamnar belysning så lågt och ME Rails så högt?
  • Borde inte BrickForge ligga på samma nivå som BrickArms och BrickWarriors?
  • Tycker inte att Cobi, Kre-O, Mega Bloks, Sidan och Sluban ska ha tredjepartsstatus. De är rena konkurrenter medan tredjepartstillverkare såsom BrickWarriors, BrickArms och BrickForge, produceras av Lego-entusiaster för Lego-byggare.
Vänligen Magnus, nivå 24 på purism-skalan.  ;D
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

erik1107

Det står Unlegal på ett ställe på nivå 24 där väl ska stå Illegal?

Nextuz

Borde det inte högst upp heta "Lego compatible clones" istället för 3rd party? :)

SvanteOlof

rörande snören som t.ex x77ac50 så undrar jag vad som gäller. Om man klipper av den så har man redan hamnat på 24/25 afol-ej-okej. Vad tycker man om att klippa av sådana snören? Om man nu ogillar att klippa av snören så kan man såklart gömma överblivna stumpar och så kommer jag att lösa det. men vad tycker man?
ordvits: studsmatta = 4186

Anders67

Citat från: mechamike skrivet 10 Januari 2017 kl. 13:20
Är flygplanet och sandsäckarna från Cobi?

Detta är min privata åsikt
Cobi och alla andra "copy/plagiat" varumärken vill inte jag se här på swebrick, då kanske facebook passar bättre där man inte har åsikter om vilken byggkloss man jobbar med.

lingonfil

Citat från: Anders67 skrivet 12 Januari 2017 kl. 00:08
Citat från: mechamike skrivet 10 Januari 2017 kl. 13:20
Är flygplanet och sandsäckarna från Cobi?

Detta är min privata åsikt
Cobi och alla andra "copy/plagiat" varumärken vill inte jag se här på swebrick, då kanske facebook passar bättre där man inte har åsikter om vilken byggkloss man jobbar med.

Jag håller med. Men det finns en del åsikter om vad vilken byggklass man använder även på facebook. =)

mechamike

Vi är ju en föreningen för Lego, så vi bör väl hålla oss till Lego?  På utställningar, där folk förväntar sig Lego så kanske vi åter ska vara "bara Lego"  eller åtminstone tydligt tala om när man gör avsteg. Jag skulle helst slippa brickarms och dyl samnt Me räls på Swebrick utställningar, jag misstänker att sådant inte tillåts på Legoworld utan att de vill att det ska vara äkta Lego. Det känns som att det smyger in allt mer tredjepartstillbehör, men även Megablocksbitar, Lepnin osv.. kanske för att vi börjat luckra upp allt mer, det började med belysning och brickarms ..o nästa steg att ta blir allt kortare..
?

byStfn

Facebook (AFOLS-gruppen) har ju spårat totalt i frågan om huruvida piratkopior etc får diskuteras. För mig personligen är det solklart: otillåtna kopior borde diskuteras i utbildningssyfte (rip-offs som t.ex Lepin) medan Megabloks och Cobi-fantaster kan starta egna grupper och forum.

Eftersom föreningen faktiskt får en form av stöttning från Lego i form av klossar och sånt borde vi inte tillåta annat än Lego på utställningar. Undantaget kanske just kan få vara belysning, tråd, tyg osv om det lyfter modellerna, men inte bitar från konkurrerande företag och definitivt inte från pirat-märken.

Och jag ser mig inte ens som en purist :)

insurrection

Jag tycker det är uppenbart att en stor del av föreningens medlemmar uppskattar byggen där det ingår ickepuristiska element. Att helt förbjuda det i trådar eller på utställningar tror jag skulle förta mycket behållning som medlemmar har av Swebrick.
Att lägga massa energi på att skapa ett detaljregelverk för exakt vad som är okej eller inte och sedan upprätthålla det mot medlemmar som inte läst in sig exakt, glömt, missförstått etc tror jag är att skapa en helt ny värld av problem och konflikter (purism-infografiken är ju väldigt roligt att kolla på men det vore en mardröm som regelbok).

En praktisk och enkel lösning är väl att säga att eftersom vi är en lego-baserad föreningen bör man berätta när man använt ickepuristiska element och att lösningar som är lego-puristiska uppskattas mer än de som inte är det.

andli

Personligen förespråkar jag 11, jag tycker utmaningen är att få till det med begränsat antal bitar...
Det kan vara nog så frustrerande ibland..

Från en tidigare purist diskussion där LW kom upp som någon slags referens...
Citat från: andli
LW är inte så puristiskt som man skulle kunna tro i alla lägen...

Belysningar är det helt klart inga som helst problem att ha egna hemmakok.
Det sågas och löds i gammal 9V räls för att montera dioder för tågstyrning (intervallelektroniken som skiftar polaritet är inte heller lego)
Förra årets tåg hade skumma bara kopparledare vid kopplingarna mellan vagnarna för belysning i vagnarna.

Alla minifigs i Rasmus Klump (Nalle) bygget i år hade eget tryck över hela, och mekaniken som fick saker att röra sig bestod av lego kombinerat med starka magneter (och säkert en del skruv och lim).

Mitt gruvtågs drivmekanik hade limmad bitar i sig (det funkar utan lim, men det kändes tryggare med), sen snurrade det utan ett enda hickup i 4x7.5h!

Utan att ha kollat vad det finns för metall kromade bitar misstänker jag starkt att utbudet är mindre än i de kromade lastbilar/motorcyklar som var utställda.

Han som blev tvåa i stora landskapet hade en hel del (fruktansvärt fula) stickers på sitt bygge.
Bygget som vann i samma klass förra året hade en massa egentryckta bitar, dock extremt mycket snyggare!...

Hela det stora berget är ju bara ett lego-skal, resten är spånskiva och reglar

Nu skulle man kunna säga saker som det är riktat åt barn och de skulle missa detaljer!
Glöm det, jag hade Emmet stående i min gruva, 4-5 baseplates från kidsen, och de pekar och skriker ändå, kolla Emmet! :)

Klonbitar ska man nog dock vara försiktig med...
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

lingonfil

Citat från: byStfn skrivet 12 Januari 2017 kl. 11:16Facebook (AFOLS-gruppen) har ju spårat totalt i frågan om huruvida piratkopior etc får diskuteras. För mig personligen är det solklart: otillåtna kopior borde diskuteras i utbildningssyfte (rip-offs som t.ex Lepin) medan Megabloks och Cobi-fantaster kan starta egna grupper och forum.

Eftersom föreningen faktiskt får en form av stöttning från Lego i form av klossar och sånt borde vi inte tillåta annat än Lego på utställningar. Undantaget kanske just kan få vara belysning, tråd, tyg osv om det lyfter modellerna, men inte bitar från konkurrerande företag och definitivt inte från pirat-märken.

Bra sagt. Så då är frågan vad man ska göra när det dyker upp byggen/trådar som innehåller Cobi mm. Ska moderator ta bort sånt? Och upprepande syndare ska varnas och bannas?

byStfn

Citat från: lingonfil skrivet 12 Januari 2017 kl. 11:29
Citat från: byStfn skrivet 12 Januari 2017 kl. 11:16Facebook (AFOLS-gruppen) har ju spårat totalt i frågan om huruvida piratkopior etc får diskuteras. För mig personligen är det solklart: otillåtna kopior borde diskuteras i utbildningssyfte (rip-offs som t.ex Lepin) medan Megabloks och Cobi-fantaster kan starta egna grupper och forum.

Bra sagt. Så då är frågan vad man ska göra när det dyker upp byggen/trådar som innehåller Cobi mm. Ska moderator ta bort sånt? Och upprepande syndare ska varnas och bannas?

Där kommer ju det stora kruxet. Jag tror generellt inte på banning från forumet, men man kanske får hålla sina Cobi-moddar till off topic eller nåt.

Angående egna klistermärken eller tryck på bitar har jag inga åsikter. Tycker det kan få finnas om de lyfter eller tillför. Så gör ju Lego själva liksom. Jag gjorde ju ett eget Simpsonshuvud till en MOC och där tycker jag det är helt ok för att det handlar om en karaktär som skulle saknas annars. Sett Lego-mässor där egenproducerade huvuden förekommit och även minions och smurfar från Megabloks. Jag är nog dock för att göra egna gubbar än att blanda in konkurrenter, men gränsdragningen är snårig.

andli

Citat från: lingonfil skrivet 12 Januari 2017 kl. 11:29

Och då är det ju det där med gränsdragning, Cobi gör både bitar som LEGO också har och en del som inte är det. Så som sandsäckar och flygplansvingar...
ME-Models gör precis samma sak, de har spår i fasta radier som LEGO inte har, och de har 2x8 bricks som LEGO ju har...

Ska upprepade ME synder också varnas och bannas?
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

byStfn

Jag tycker generellt det är skillnad på de som tillverkar specialgrejer och delar för att höja nivån på byggen (brickarms och ME) och de som direkt konkurrerar med Lego (som Megabloks och Cobi) och tycker gränserna borde dras därefter.

andli

Varför förhöjs inte byggkvaliteten av COBI specialgrejor? Det blir ju rätt snygga militär dioramor...