Reparationer av stadsmuren [MOC]

Startat av Gideon, 03 Augusti 2013 kl. 02:07

Föregående ämne - Nästa ämne

Gideon

Knåpade ihop ett bygge till för Guilds of Historica under några semesternätter nu i väntan på bulkleveransen. Utmaningen i detta fall var att visa en ny byggnad under uppförande eller reparation av en befintlig byggnad som skadats i kriget.
Jag valde att försöka bygga en liten bit av stadsmuren runt Kaliphlins huvudstad Petraea, och siktade på något som skulle kunna vara "minifigskala" (och se hur mycket tan jag egentligen har samlat på mig sen jag började bygga för Kaliphlin ;)). Ett försök till en oväntad och lite humoristisk detalj (men med allvarlig underton) som jag la till var att det faktiska arbetet utförs av illa behandlade orkiska krigsfångar (från denna strid).

En stor källa till inspiration var Konstantinopels murar, bland annat är det därifrån tekniken med lagren av tegel som förstärkte muren är hämtad.

Fler bilder på flickr

Titta inte ner!!
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Jesperallen

Det här är riktig, riktigt bra! 

Realismen är det som jag gillar mest, storleken och lagom med detaljer. Mycket intressant att titta på men samtidigt känns det inte som nåt är ditstoppat som lull lull.
Vinkeln har du fått till riktigt bra, är det cheese på båda sidorna av skarven? Gillar också kreneleringarna och den där dörren kommer jag låna :)

Gideon

Citat från: Jesperallen skrivet 03 Augusti 2013 kl. 02:23
Vinkeln har du fått till riktigt bra, är det cheese på båda sidorna av skarven? Gillar också kreneleringarna och den där dörren kommer jag låna :)
Vinkeln är bara ett gånggärn på yttersta sidan, så i rätt fel vinkel så syns ett visst glapp på framsidan (syns på andra bilden uppifrån), men på baksidan är det tätt (i alla fall i teorin, ett visst glapp blev det om man tittar rakt bakifrån pga att konstruktionen böjer sig lite).
Tjockleken på muren gjorde att den baktill bara fick en liten offset (10 studs tjock och 2 studs vinklat gav bara ca 1/5 studs skillnad).
Uppe på kreneleringen använde jag dock en cheese slope på baksidan mot gången eftersom det blev ett glapp där, men det stämde riktigt bra där också (mer tur än skicklighet ;) )
Syns bättre om man kikar lite noggrannt uppe till höger på denna bild, där kreneleringen böjs.

I vanliga fall är jag emot glapp, men jag tycker jag kom undan med ett okej glapp nu när jag bara böjde en tjock mur lite.

Låna gärna dörridén, den är inte från mig ursprungligen ändå ;)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

dalle

Grymt trevligt bygge.
Gillar fyllningen i muren och den lilla porten. Härlig dimension på muren.
Nu får du snart bulkbitar.

Majkel

Det här är riktigt snyggt! mycket som jag bara drömmer om att få ihop och några detaljer som jag genast ska försöka göra själv.

Sollan

Väldigt snyggt och kul med muren i genomskärning.

AndersI

Med risk att upprepa andras ord: Riktigt, riktigt snyggt, och allt ser trovärdigt ut (Den där genomskurna muren känns väldigt rätt)! Man får onekligen ett sug efter att få se ett jättebygge i den här stilen.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Skrytsson

Riktigt fint. Väl valt färgtema. Mitt favoritparti är delen som är lite vinklad, den skapar trovärdighet och realism.  :)

Olive green är mycket bra färgval till växtligheten - lagom skitigt.

Tie Fighter

-DoNe-

Fruktansvärt snyggt bygge! Bara älskar färgerna  ::)

Wineyard

Jag kan bara fylla i hos hyllningskören! Färgschemat, mur innehållet och svängen på muren ser väldigt bra och trovärdig ut!

Det enda jag skulle vilja se är en ännu tjockare mur. Den är redan härligt och ovanligt (i jämförelse med många andra mocs) tjock, men trots allt tycker jag att proportioner ser lite märkliga ut. Muren ser lite för hög ut i förhållande till dess tjockleken (säger han som hade ca 1-2 stud tjocka murar i mitt senaste bygge)

Sen gillar jag hur konsekvent du är i ditt byggande. Det ser ut som att alla dina scener passar varandra väldigt väl!

Etzel

Mycket mycket snyggt! Gillar verkligen linjerna med brick-bricks, absolut Konstantinopel-känsla på dem! Hela bygget känns väldigt stort och mäktigt vilket kam vara svårt att fånga i bilder, men har du lyckats med här.

Anders67

Mycket snyggt, så otroligt häftigt att få se genomskärningen, och som vanligt välfotat och intressant!
Deltar i CB Blue Harvest och CB Castonien

MartinAberg

Sweeet!
Kan inte sluta sitta och kolla och hitta nya detaljer :)
Vad är det i påsen som lämnas över? :)

dalle