Tyg till mantlar och dylikt

Startat av lingonfil, 23 Maj 2013 kl. 21:08

Föregående ämne - Nästa ämne

lingonfil

Någon som har tips om var man kan köpa tyg som är lämpligt till mantlar?

Jag tänker i första hand på det pappersliknande materialet som LEGOs mantlar är gjorda av.

Magnus den store

Tyg- eller hobbyhandel bör ha material som passar. Någon form av mikrofiber eller poplin kanske. Det svåra är att få det att inte fransa sig. Ska du ha tryck på bör det vara ett material som tål att strykas.

Tillägg: Jag har använt en gammal skjorta vid något tillfälle. Tyvärr fransade den sig och den var kanske lite, lite för tjock.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Sollan

Kanske det skulle gå att ta t ex ett poplintyg och ta på ett tunt tunt lager textillim över hela ytan. Det skulle kunna ge både styvheten och göra så att det inte fransar sig

shiftaltcmd

Jag har tagit tunna ryggsäcks/gympapås tyger, gärna syntettyg och med tät väv. Sen har jag skurit till dom med en laserskärare, ingen fransning då trådarna smälter ihop.
Markistyg var lite för tjockt men har funkat hyggligt för tält.
Tror det var Ras74 som skickade mig ett litet prov för länge sen på ett riktigt bra tunnt material, men jag glömde att fråga om mer.
Om någon har ett material värt att testa så kan ni skicka så kan jag testköra i vår skrivare och eller laserskärare.

lingonfil

Poplintyg känner jag inte till vad det är. Får fråga. 
Tyg från ryggsäck känns lite väl tjockt.

Efter lite googling så fick jag fram att tyget kallas "broadcloth". Någon som har en aning vad det heter i en svensk affär?

Magnus den store

Mina ryggsäckar är av nylon/polyester och det finns även tunnare än vad som används för ryggsäckar.

shiftaltcmd

Broadcloth säger inte så mycket, ylletyg eller kläde. Har läst på samma webbsida och för dom så måste broadcloth vara något annat.
Mitt ryggsäckstyg kommer från Haglöfs, det de använde i gamla shosho ryggan. Tunt, smidigt, starkt. Det är smidigare än Legos egen "cloth".
Legos cloth känns sm en tunnare variant av klot som används för att binda in böcker.
Har funderat på flaggtyg, tunn segelväv och de tunna vävar som man använder för vepor och rollups på mässor och liknande.

Lews

Om du har en mantel hemma skulle du ju kunna ta med den till en tyg/hobbybutik och fråga om de vet vad materialet är.

stegu

Vilket syntettyg som helst funkar nog bra bara det inte är för tjockt, men som Sollan säger så behöver du någon form av kraftig appretur (http://sv.wikipedia.org/wiki/Appretur ) för att göra det styvare och även hindra att det fransar upp sig. Om du inte tänker tvätta manteln eller utsätta den för fukt så funkar förmodligen vanlig stärkelse, antingen gammaldags potatismjöl utrört i vatten, och så doppa och stryk, eller "spraystärk" på burk (http://www.herdins.se/sv/ovrig-textilvard/verda-spraystark__123) om du vill vara mer modern. Utspätt vattenbaserat textillim i ett tunt lager är kanske bättre. Det stoppar bättre mot att kanterna fransar sig och blir dessutom mer vattenfast. Trälim eller vanligt vitt hobbylim kan säkert funka också.

Magnus den store

Det finns även tredjepartstillverkare av mantlar (om det är ett alternativ):

MMCB Custom Minifig Cloth Accessories
www.mmcbcapes.servaus.net

Nextuz

Jag skulle behövt svart manteltyg till en cabriolett :P

marpe

Citat från: Nextuz skrivet 26 Maj 2013 kl. 22:20
Jag skulle behövt en cab till ett svart manteltyg. Ska vi dela? :P (Jag får halva din cab och du får halva mitt tyg.)

lingonfil

Citat från: Magnus den store skrivet 26 Maj 2013 kl. 18:28
Det finns även tredjepartstillverkare av mantlar (om det är ett alternativ):

MMCB Custom Minifig Cloth Accessories
www.mmcbcapes.servaus.net

Jag kan inte säga att jag är förvånad att det finns en dedikerad site för att sälja tygbitar till LEGO... Men ändå är det inte utan att man häpnas en smula. 
Men det är nog inget för mig ag tycker pysslande hör till hobbyn och vill behålla friheten att göra som man vill. Segel, mantlar, fanor och kanske cabriolettyg =).

Nextuz

Citat från: marpe skrivet 27 Maj 2013 kl. 12:51
Citat från: Nextuz skrivet 26 Maj 2013 kl. 22:20
Jag skulle behövt en cab till ett svart manteltyg. Ska vi dela? :P (Jag får halva din cab och du får halva mitt tyg.)

Haha.. du låter bli min cab :P

shiftaltcmd

Gjorde två test idag.
Tyget är Fjällräven G1000 eller om det var MT. Från mina avklippta byxor. Inte lika tunnt som Legos cloth men mycket smidigt.
Blev riktigt imponerad av vår skrivare som lyckades få ut så små detaljer på tyget.
Tyget skars sedan med hjälp av en laser. Inga fransar från tyget som man får från sax. Sista bilden ser ni skillnaden mellan sax och laser.