Förvaring av set, hopbyggt eller i delar?

Startat av Björn G., 04 Maj 2013 kl. 18:04

Föregående ämne - Nästa ämne

Björn G.

Hej
Sitter nu och inventerar vad jag har för set. Börjar fundera på om seten bör förvaras hopbyggda eller i delar. Tappar hopbyggda delar "spänst" om dom ligger hopbyggda eller spelar det ingen roll.
Jag tycker mig ha märkt att vissa gamla delar (~40 år) verkar ha form- eller storleksförändrats.

Det mesta har legat hopbyggt och det verkar inte ha tagit skada av det.

Vad säger expertisen, delar eller hopbyggt?

Hälsar och undrar
/Björn G.
VA! Har dom slutat med tre-siffriga artikelnummer?!

Skafte

I delar, för då får man alltid nöjet att bygga ihop set en gång till! Och så tar det mindre plats också.  :)

Huvudfoting

Helt enig - om inte annat pga platsbrist. Dock inte att förväxla med plastbrist, vilket är motsvarighetren i detta fall ;-)

/W

Anders67

Man får bestämma sig för när man köper ett set, ska det köpas för bitarna eller för att sparas/samlas, bygg det, om den är fin så låt den stå framme så dina vänner kan förundras, och ska den sparas så ner i en ZIP påse med en lapp med LEGO nummret, förvara beskrivningen bra.

Gamla, hela set tycker jag du ska spara och förvaras svalt, i mörker tills det är dags för återbygge!

Bitarna som köps för MOCs eller dito läggs med fördel i lekhögen eller i ....
Läs hela denna tråd från början, den är bra!
http://www.swebrick.se/index.php?topic=41.msg139#msg139

Björn G.

Tack för tipsen!
I slutändan blev set som hade kartong kvar isärplockat och det som inte har kartong och instruktion fick ligga hopbyggt. Jag upptäckte att det saknades en del beskrivningar till bilar i Legoland-serien, dom är ju inte svårbyggda och packningsgraden blev faktiskt bättre när dom var hopbyggda.

Nu återstår bara att packa ner i en flyttkartong och ner i källaren. Det enda som inte får plats i kartongen är , den är några fåniga centimetrar för stor.

Tackar
/Björn G.

VA! Har dom slutat med tre-siffriga artikelnummer?!