Hjälp en nybörjare med ett medeltida slott!

Startat av KizzE, 24 Mars 2013 kl. 20:11

Föregående ämne - Nästa ämne

KizzE

Citat från: mechamike skrivet 25 Mars 2013 kl. 16:43
och?

Fins ju andra färger än grått?

;) ;D

Sant, men vafan, ni bara besitter en massa special bitar :'( Fan att man inte skaffade mer lego när man var liten, jag har typ bara raka tråkiga bitar :(

malmen

Bygg med det du har :)

I den gula borgen ser det inte ut att vara så många specialbitar, några valv bara vad jag kan se och valv klarar man sig utan i en borg :)

EDIT:
KizzE, jag är rätt ny inom det här också, så vi kan bygga varsin borg på 8x8 och sen delar båda med sig av erfarenheterna? What you say?

KizzE

Mina gråa bitar, i alla möjliga nyanser, blir inte jätte bra torn :D

Malmen, ja visst kan vi göra det..

Deadline?

malmen

Det är en början iaf ;)

Ptja... säg du en deadline =)

KizzE

Citat från: malmen skrivet 25 Mars 2013 kl. 16:56
Det är en början iaf ;)

Ptja... säg du en deadline =)

Senast Onsdag kväll? (säg 22.00?) Tror dock jag kommer starta ikväll :D

KizzE

Haha jag är klar :D Gick ju snabbt, ser dock ut som skit fan! Olika färger o mög !

malmen

Jag börjar bygga ikväll, ska bara handla, tvätta, hämta tanten osv, har bitarna uppe nu ändå, så ett litet byggstopp kan jag göra i sorteringen :)

Stigge72

Det var ett tag sedan vi hade borgtävling i forumet, eller vad säger Admin? ;)

Själv har jag ett par idéer till vinjett-trådarna som jag tänkte bygga upp och fota, innan jag gissar rätt nästa gång, men sedan blir det kanske en 8x8-borg från mig också. :)

malmen

Nu är väl mitt lilla borgbygge klart, så kör vi en borg 8x8 tävling kan jag ju ställa upp med mitt fuskbygge :P

Det var första gången på väldigt länge som jag byggde något ur eget huvud, och jag bråkade inte bara med att leta efter passande bitar och bristande fantasi, utan även min OCD vad gäller symetri. Det jag lärde mig av den stund jag satt med det här var att en plan/struktur för hur och vad man ska bygga är rätt bra att ha, jag vet inte hur många gånger jag rev ner mitt bygge för att jag kom på att en annan bit skulle in :D

Jesperallen

Härligt med fler som vill bygga stort  :)och Borg dessutom!  ;D ;D

Känn inte alls att allt dör för att du ser andras byggen, det dina är ju att kunna inspireras av varandra. Själv har jag tittat runt på mycket bilder och testat mig fram för att hitta den byggstil jag vill ha.
Mitt tips är att dela upp projektet i mindre delar, olika moduler som går att sätta ihop, tex varje 48x48 platta för sig. Då blir varje del ett eget projekt och en deletapp i ett större projekt. Blir också lättare att planera och finansiera inköp.
Under ett sånt stort projekt du funderar på kommer svackor komma. Känner man att lusten, orken och inspirationen tryter så är det gott att ha nån färdig del att titta på, hjälper till att hitta tillbaka till kreativiteten.

KizzE

Citat från: Jesperallen skrivet 25 Mars 2013 kl. 21:14
Härligt med fler som vill bygga stort  :)och Borg dessutom!  ;D ;D

Känn inte alls att allt dör för att du ser andras byggen, det dina är ju att kunna inspireras av varandra. Själv har jag tittat runt på mycket bilder och testat mig fram för att hitta den byggstil jag vill ha.
Mitt tips är att dela upp projektet i mindre delar, olika moduler som går att sätta ihop, tex varje 48x48 platta för sig. Då blir varje del ett eget projekt och en deletapp i ett större projekt. Blir också lättare att planera och finansiera inköp.
Under ett sånt stort projekt du funderar på kommer svackor komma. Känner man att lusten, orken och inspirationen tryter så är det gott att ha nån färdig del att titta på, hjälper till att hitta tillbaka till kreativiteten.

Hade dock varit skönt med någon ritning man kunde utgått ifrån, på torn, murar etc.. Sånt som jag ser på internet känner jag att min fantasi inte riktigt klarar av att leverera :(

malmen

Citat från: KizzE skrivet 25 Mars 2013 kl. 21:24
Hade dock varit skönt med någon ritning man kunde utgått ifrån, på torn, murar etc.. Sånt som jag ser på internet känner jag att min fantasi inte riktigt klarar av att leverera :(
Google är verkligen din vän i sådana här fall. Googla fram bilder, sätt dig med bitarna och börja bygg. Titta på modellen, titta på bilden, titta på modellen, titta på bilden och så håller du på tills du ser att det börjar likna något. Under tiden som man bygger så kommer man på mer saker, då får man riva och bygga om och upp igen. (Se mitt förra inlägg i den här tråden)

Din fantasi behöver inte jobba speciellt hårt när du har referensbilder, då gör ögat och skallen det istället :)

Sen kan du ju alltid börja grovt, gör en bas av grova bitar, sen skalar du bort mer och mer tills du har en fin grovsketch, sen fortsätter du bara. Det är LEGO vi pratar om, du ska inte mura ett hus :)

robban

googla bilder på riktiga slott eller goggla "concept art castle" där har jag hittat en del projekt jag vill bygga :)

Speciellt det i vinterlandskapet i bergen!! yummmie
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

Anders67

Otroligt givande dialog, känner själv att jag velat bygga stort och borgar men insett att det innebär många bitar och man inser när man ser de små dioramerna så är det i detaljerna som det oftast avgör, det kan vara en figurs händer eller vart figuren tittar på som gör det där extra.
Jag är gärna med på lite borgbyggar tävling även om 8x8 känns lite snålt om man vill ha med en mini fig vattenfall och klippor, men det ska nog gå!
Deltar i CB Blue Harvest och CB Castonien

KizzE

Snabb fråga gott folk.. Tack =)

Bör väl vara billigare att bygga set genom att köpa delarna löst? Right?