Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Great Ball Contraption

Startat av Tobbe Arnesson, 13 Januari 2010 kl. 14:04

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

Min senaste GBC (#6) - arbetsnamn Flipperspelet - har börjat transportera bollar nu (med motorn från en av de andra). Inte uppe i 1 boll / sekund, ganska stort spill och ingen ordentlig utleverans än så länge, men idén fungerar i alla fall.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Tobbe Arnesson

Blogg: Robotkampen

AntonYmer

Ser fram emot en demonstration av den där. Den ser kul ut.

sweMezza

Om någon har missat att vi söker modeller till utställningen på Tekniska museet i Stockholm under vecka 44 lägger jag in en blänkare här. Det skulle vara superkul om vi kunde få ett antal GBC:er på plats. Det skulle passa perfekt eftersom det är både LEGO och mekanik inblandat.

Kom igen och var med att göra utställningen till något vi kan vara stolta över!

Mer info i den här tråden.

AndersI

Och nu är #7 klar (Arkimedes skruv).
#8 (Sweep) under projektering/prototypande...
#9 (Kanon) påbörjad, saknar ingång och utgång, kanske aldrig går att genomföra...

@sweMezza: Tyvärr tror jag inte jag har någon möjlighet att ställa upp GBC-modulerna på TM, helt vanlig arbetsvecka och ganska svårtransporterade moduler...

Edit lördag kväll: #8 (Sweep) är klar och fungerar förträffligt så länge man inte ger den för många bollar på en gång. Här är en bild (och en på #7 också):

Stigge72

Jag hade en tanke på att göra en skruv ett tag, men jag kom inte på något bra sätt att lösa det på... så det var så man skulle göra...

Snyggt.

Aro

...kul lösning på skruven...
Min säljtråd nu inför Julen:http://www.swebrick.se/index.php?topic=7759.0

AndersI

Ingen av de här två senaste är min egen idé. YouTube: "LEGO gbc" och lite tålamod ger hur många uppslag som helst, sen gäller det bara att implementera med sina tillgängliga bitar.

Faktum är att jag bara har två moduler som bygger på egna idéer, men det gör ingenting, för det är så kul att få ihop det och se bollarna skvätta över rummet...

AndersI

Dubbelpost, för nu har jag en bollpump till (med dåligt magasin) och en splitter, så man kan dela upp bollarna på två parallella vägar med långsammare moduler. Inga bilder i kväll...

Edit 2010-09-20: Så här ser den ut, 'röret' är modulärt, så den kan enkelt ändras till både kortare (lägre) eller längre (högre). Jag blev också 'tvungen' att bygga en bollnertagare, så att de inte for all världens väg :-)

AndersI

Trippelpost, eftersom ingen annan vågar visa sina moduler :-)

#10:

Den här är testad med 39 bollar i magasinet (en borttappad och 20 utlånade från mina 60), och sedan återfyllning efter var 20:e transporterade boll, och den levererade en jämn ström (c:a 1.7 i sekunden, grovt uppskattat) hur länge som helst (jag slutade efter ~200 bolltransporter). Med annan utväxling på kugghjulen kan den leverera betydligt fler/sekund, men jag har (ännu) inte tillräckligt med bollar för att testa det!

robban

Jisses vad du bygger!! Tror du börjar bli kung på det här.. hehe
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

Sirre

Håller med robban, imponerande!

Av nån anledning gillar jag särskilt den sista. Så genialiskt enkel på nåt vis. :)

Vad kallar du den?

sweMezza

Mycket produktivt. När börjar du lägga upp filmer istället för stillbilder? Och när får vi se alla ihopkopplade i en kedja...?

AndersI

Citat från: Sirre skrivet 21 September 2010 kl. 21:04Av någon anledning gillar jag särskilt den sista. Så genialiskt enkel på nåt vis. :)  Vad kallar du den?

#10 - Tja, DiscoRound kanske - den påminner lite om en sådan tivoliattraktion (och den är inte min egen idé).

Citat från: sweMezza skrivet 21 September 2010 kl. 21:53När börjar du lägga upp filmer istället för stillbilder? Och när får vi se alla ihopkopplade i en kedja...?

6 juni i år: http://www.youtube.com/watch?v=ZoJ1t9A8pUQ

Och den långa kedjan får ni se när ni kommer på träffen :-)

Nu har jag en till halvklar, men det är den sista - motorerna är definitivt slut. Och jag behöver 9V batteriboxar eller tågtransformatorer.

tellblom

Hur fasiken har du tid Anders.....  Jag har fått ihop tre moduler och har hållt på med min fjärde....

Min kamera har havererat och mobilen tar inga bra kort.... så vi får vänta till den 16:e

/Martin