Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Great Ball Contraption

Startat av Tobbe Arnesson, 13 Januari 2010 kl. 14:04

Föregående ämne - Nästa ämne

Nextuz

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 30 Mars 2010 kl. 10:06
Äh, klart vi ska ha rundgång. Samt hellre fler moduler än supertillförlitliga.

Säger jag som inte börjar bygga än...

Neee.. jag har inte heller fått minifiggen ur arsele o börjat ännu.. :/

AndersI

Citat från: tellblomJag har nu tre färdiga moduler 1 som alltid funkar tappar aldrig något, samt två som funkar kanon om bollarna kommer i lämplig takt annars är det risk för att droppa några.
Originellt nog har jag samma fördelning på mina tre, även om jag drar mig för att säga "tappar aldrig något" om min säkraste. Den klarar dock 30-bollars-batchen utan synliga problem.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

tellblom

Tja man skall aldrig säga aldrig men jag har nog kört den med totalt ca 300 bollar i 30 batcher och det har den klarat ännu men men det kan nog fastna lite där med....

Håller på med Sweepern nu å den är tyvärr lite för platt men funderar på om man kanske inte behöver låta bitarna sitta fast så mycket i ena kanten :)

/M

AndersI

GBC handlar ju först och främst om hur kulorna kommer upp (ner kommer de ju alltid). Sen hindrar inte det att man får till intressanta nerfarter också, men de är sekundära.

42Hz

Tveksamt, har ju inga bollar att testa med! (skyller på det i alla fall :))

Kanske om man siktar på något extremt simpelt, men man vet ju hur det blir.... ;)
//Harri

Tobbe Arnesson

Med tanke på att vi träffades igår var det en sanslöst dålig ursäkt, du hade kunnat få låna en 30-pack bollar...
Blogg: Robotkampen

42Hz

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 01 April 2010 kl. 14:25
Med tanke på att vi träffades igår var det en sanslöst dålig ursäkt, du hade kunnat få låna en 30-pack bollar...

hade? det hjälper ju inte mig!
//Harri

Anders Nolberger

Nu har jag byggt klart min modul. Det funkar ganska bra, man kan slänga i 50 bollar på en gång och den tappar nästan aldrig någon boll. De kommer ut lite mer spritt men inte i någon betsämd takt och ganska fort så det är inte någon bollpump som efterfrågades men i brist på annan så kanske.

Det problem som finns är att det oftast blir några bollar kvar i maskineriet men lite svinn får man väl räkna med? ;)

Tobbe Arnesson

Harri: Hade för tiden hade redan varit, du kan fortfarande låna boll. Ska försöka ta med imorgon...

Anders: Låter kanon!
Blogg: Robotkampen

42Hz

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 07 April 2010 kl. 10:16
Harri: Hade för tiden hade redan varit, du kan fortfarande låna boll. Ska försöka ta med imorgon...

Då finns ju teoretisk chans att jag hinner, teoretisk.. ;)
//Harri

AndersI

Nu, såhär efter träffen, har jag fått ihop en modul till, min säkraste hittills (hedersord!). Samtidigt har jag fått skrota min 'jordbävningsväg' - den var hur tillförlitlig som helst här hemma, men på träffen fick vi den aldrig att fungera, den bara rasade ihop (kuggslitage?) - så jag har fortfarande bara tre moduler :-(

Inga bilder än, men det blir nog så småningom...

AndersI

Dubbel-post :-)

Så här ser den ut, min nya 'cementblandare', tätt följd av ännu en modul - en äkta bollpump. Tyvärr har jag bara trettio bollar, och tio går åt för att ladda pumpen, så det är lite svårt att testa hanteringen av större batchar. Slänger jag på bollarna nävvis, så står pumpen och spottar ur sig en boll i taget i ett mycket stadigt tempo (variabelt, tack vare tågtransformatorn - LIMA - som jag använder).

AndersI

Trippel-post

Tobbe, du råkar inte ha några bollar över av LEGO-batchen - med 36% låsta i pumpen börjar det bli svårt att testa mina konstruktioner :-)