Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Great Ball Contraption

Startat av Tobbe Arnesson, 13 Januari 2010 kl. 14:04

Föregående ämne - Nästa ämne

Tobbe Arnesson

Storleken är väl specad i standarden? Eller är det så fantastiskt att det finns fler standarder?  ???
Blogg: Robotkampen

AndersI

Standarden som jag hänvisade till i annan post är enkel:

Ett maxdjup på 32 pluppar. inkorg 10x10 (höjd 10) i främre vänstra hörnet, utsläpp längst till höger ovanför nästa moduls inkorg.

Ingenting sägs om längden på modulen, den kan inom standarden variera hur mycket som helst, men det kan ju vara lämpligt att begränsa sig något även om moduler med tåg eller datoriserade truckar kan sträcka sig hur långt som helst...

Själv skulle jag väl föredra många korta moduler, så att det händer mycket, snarare än tre jättemoduler.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Pekblom

Jag vill gärna vara med.
Jag är novis på det här men att flytta bollar men skall försöka få till något som kanske inte fyller publiken med förundran men som åtminstone forslar bollarna från A till B.
Det talas om nästa träff.  När var hur? Får vem som helst komma? Om jag inte lyckas få till något som fungerar kan man få komma och kolla ändå?
Jag har lokaliserat en fem - sex basket bollar men kan det finnas olika stora?

Tobbe Arnesson

Pekblom, skicka din adress i ett PM till mig så kommer 20 lånebollar med posten. Ska försöka få iväg ett gäng idag så kan du skicka adressen innan 16...

AntonYmer pratade löst om en träff 1:a maj men han verkar ha gått under jorden sedan dess?

I värsta fall får jag försöka dra igång något men jag har halvt lovat mig själv att inte arrangera fler träffar. :(

Tobbe Arnesson

Eftersom efterfrågan inte är jättestor har jag nu sorterat upp dem i sex påsar om 30 boll och en med 20.

Här är en lånelista: http://spreadsheets.google.com/ccc?key=0AjnP5MRqmnuHdGZla3MwdDRvNTUxZFI3WHF5djFBcHc&hl=en

Ska försöka skicka idag...

AndersI

Citat från: Tobbe ArnessonI värsta fall får jag försöka dra igång något men jag har halvt lovat mig själv att inte arrangera fler träffar. :(
Vi skulle ju kunna ordna en GBC-helg gemensamt Tobbe, om inte AntonYmer eller Stefan står för sina löften/önskningar att ordna något i maj.

Lokalmässigt är det kört ett bra tag framåt för min del, eftersom vi håller på och bygger om kontoret. Får se hur demorummet ser ut när allt är klart - men då är vi nog framme i sommar/höst.

Anders Nolberger

Jag hoppas att det löser sig med en träff på hyggligt avstånd från Linköping för jag är sugen på en träff och framförallt på att se era bollförflyttarmaskiner.

Jag har fortsatt lite på samma idé som jag hade men byggt om en del och nu verkar det fungera! Jag ska titta på reglerna igen och bygga en riktig maskin nu så får vi se om det håller hela vägen i mål.

AndersI

Jag har en fungerande modul nu - projektering påbörjad för nummer två. Vilket oväsen det kommer att bli om man har många moduler igång samtidigt!

Anders Nolberger

Citat från: AndersI skrivet 13 Mars 2010 kl. 18:06
Jag har en fungerande modul nu - projektering påbörjad för nummer två. Vilket oväsen det kommer att bli om man har många moduler igång samtidigt!

Precis min tanke också när jag provkörde min!

tellblom

Ni har redan var sin modul färdig?

Jag har två betor på gång men långt ifrån färdiga....  
Behöver nog handla ett par saker åxå :)

Har ju inte en enda boll.  

Är det en sån här http://www.peeron.com/inv/parts/x45px1 eller en sådan här 
http://www.peeron.com/inv/parts/x1897 vi kommer att få ?

/Martin

Anders Nolberger

Nej min modul är långt ifrån färdig. Men huvudsnurran kan flytta bollar utan att allt fastnar och motorn stannar. Så jag är på gång.

Jag antar att bollarna är lika stora? Jag har i alla fall testat med x45px1.

AndersI

Det är den lilla, svart-vita, fotbollen. Går lika bra med basketbollar.

Jo, jag är i teorin klar med en modul, men eftersom jag bara har en enda boll är det svårt att testa inkorgen - det kan säkert lätt bli stockningar där.

Tobbe Arnesson

Jag la fyra kuvert med 30 x45px1 i varje på lådan i fredags, men det blev efter tömning så det kommer kanske fram först imorgon?

Stigge72

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 15 Mars 2010 kl. 08:17
Jag la fyra kuvert med 30 x45px1 i varje på lådan i fredags, men det blev efter tömning så det kommer kanske fram först imorgon?

Väntar med spänning.

tellblom

Jag har fått bollarna idag :)

Tobbe var betalar jag in för frakt och kuvert?

Har iallafall testat två teorier och de funkade bägge bra nu är det bara att realisera dem :)

/M