Dagens mest misslyckade vinjett...

Startat av AndersI, 30 Januari 2013 kl. 22:11

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

Fick världens bästa idé när jag satt och funderade på vad jag skulle bygga till tråden Historiska vinjetter. Satte raskt igång, och blev mycket nöjd med resultatet...

... Ända tills det slog mig att Akropolis faktiskt ligger i Aten, och kanske inte passar så bra till att symbolisera Roms bränning (Nero).

Ridå... Facepalm...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Skafte

Det hade ju annars varit en svår att gissa på. Hittar inget på Wikipedia om någon större eldsvåda i Aten i alla fall.  :)

lindyhep

;D

Med tanke på att jag är alltför trött för att sitta här egentligen och dessutom funderar på vad jag skall bygga till ovan nämnda tråd så kanske jag skall ta lärdom av detta och stänga datorn och sova så inte jag gör nåt liknande. Risken känns överhängande just nu.

marpe

Om man tolkar elden lite fritt, så råkade du visa två andra historiska händelser istället. Turismens historia och vykortets historia.

Unga adelsmän reste runt i Europa* för att bilda sig och bli avporträtterade framför kända monument. Det var inte helt ovanligt att monument som låg tämligen långt ifrån varandra ändå råkade hamna med på bilden. Det var för övrigt långt från säkert att den unge turistande adelsmannen alls hade besökt bägge platserna. Porträttet skickades hem till föräldrarna. (vykort)

* Betydligt senare än Romarriket, bör jag tillägga för att undgå vissa sorters svar.

Lollo

Men Akropolis begrep men direkt :-)

Tommy_la

Citat från: AndersI skrivet 30 Januari 2013 kl. 22:11
Fick världens bästa idé när jag satt och funderade på vad jag skulle bygga till tråden Historiska vinjetter. Satte raskt igång, och blev mycket nöjd med resultatet...

... Ända tills det slog mig att Akropolis faktiskt ligger i Aten, och kanske inte passar så bra till att symbolisera Roms bränning (Nero).

Ridå... Facepalm...

Den där vinjetten visar ju uppenbarligen hur perserna bränner Aten år 480 f.v.t. Några fanatiska atenare håller fortfarande Akropolisklippan, men snart kommer perserna att bränna ner templen där också, vilket öppnar upp för Perikles stora byggnationsplaner som leder till uppförandet av det Parthenon vi fortfarande kan beskåda idag. :)
Min bricklinkbutik "Tommy's Store":
http://www.bricklink.com/store.asp?p=tommy_la

AndersI

Efter upprepade påtryckningar från Jenny bör här tilläggas att det faktiskt var hon som "slog mig"...

Jogge

Kul suttit i LDD i timmar för att göra min första Vinjett när jag börjar bli nöjd kör jag lite Pov-Ray och sen tänker jag ska kolla nu så inget är fel mot vad reglerna är
då läser jag på en 8x8 platta kul här har jag suttit och krånglat i timmar så blir det helt fel.

Va tänkt att vara Django om någon undrar.

AndersI

Välkommen in i den här tråden - ska vi se om den kan bli lika stor som tråden med riktiga vinjetter?
:)

För övrigt får man göra det misstaget en gång i den riktiga tråden (jag är domare!), så det var nästan synd att du talade om svaret...

Kvarnbacka

Citat från: AndersI skrivet 31 Januari 2013 kl. 23:02
Välkommen in i den här tråden - ska vi se om den kan bli lika stor som tråden med riktiga vinjetter?
:)

Det verkar onekligen finnas potential  :)

mechamike

Frågor kring bildhantering utbrutna och flyttade hit
http://www.swebrick.se/index.php?topic=4715.0
Mvh Swebrick Moderator Team
?