X-wing Killer: Kuat Drive Yards Delta-66 Incinerator-class Starfighter

Startat av mordatre, 22 Januari 2013 kl. 11:26

Föregående ämne - Nästa ämne

mordatre

Kuat Drive Yards Delta-66 Incinerator-class Starfighter

Mitt bidrag i tävlingen.
Fler bilder som visar mer av skeppets detaljer och piloter finns på Flickr. Klicka bara på en av bilderna.

Kejsaren vill inte veta av några fler nederlag mot rebellerna, speciellt inte
när en liten skitstyrka lyckas haverera Dödsstjärnan.
Han vänder sig till den kvinnliga skeppsbyggaren Lira Wessex http://starwars.wikia.com/wiki/Lira_Wessex (designade bl.a. Stjärnkryssarna)
för att få hjälp. Hennas far designade t.ex. Delta-7 skeppen som flitigt användes av Jediriddarna innan Republikens fall, han låg även bakom Alpha-3 Nimbus-class V-wing (föregångaren till dagens TIE-fighters) och den snabba RZ-1 A-Wing Interceptor.
Lira och Kuat Drive yards (filialen Kuat Systems Engineering) satte i hemlighet igång att få fram ett verkligt hot mot Rebellernas irriterande X-wings.

Skeppets grunder baserades på faderns design av Delta-7 Aethersprite-class Starighter http://starwars.wikia.com/wiki/Delta-7_Aethersprite-class_light_interceptor , men gavs mer volym  för att kunna få in hyperdrift, större kanoner, långhållssensorer och avancerade sköldsystem. Mycket teknik är inlånat från de större stjärnkryssarna, så även färgen, som hade förblivit iskallt rymdgrå om inte de kvinnliga piloterna (handplockade av Kejsaren från sitt eget Kejserliga garde) övertygat Kejsaren att lite rött hade varit snyggt.

Lite fakta:
Dubbla modifierade Taim & Bak KX9 laserkanoner monterade under nosen (används t.ex. på flera X-wings och har större eldkraft än standard TIE-bestyckning).
MG7-A målsökande Protontorpeder.
Dubbla Jonmotorer samt hyperdrift.
Astromech från R3-serien med utökad minnesbank.
Dubbla deflektorsköldar. Strålsköld (mot fientlig eld) och partikelsköld (mot kollisioner).
Extra styrraketer på undersidan framför cockpit samt på de manövrerbara vingarna för extremt kvicka styregenskaper.
Landningsställ då det till skillnad mot en TIE inte är ett kortdistansskepp.
Testpiloterna är kvinnor och handplockades av Kejsaren ur hans egna Kejserliga garde. Mottaglighet för kraften gör dem till utmärkta piloter för ett sådant här krävande skepp.
Puffig läderklädsel av Corellianskt läder och Wookiepäls.

Påskägg: För att ytterligare sätta fruktan i fienden lånade hon design av masken till den Kaleeshiska krigsherren "Qymaen jai Sheelal" http://starwars.wikia.com/wiki/Grievous som under sin tid som cyborggeneral satte skräck i både Jedi och soldater under klonkrigen.

Nyss anlända Lira Wessex och piloterna lastar R3-droiden på plats och gör de sista justeringarna för en uppvisning. Kejsaren kontaktar officeraren via hologram och frågar om Lira Wessex har anlänt med det nya skeppet, han är otålig och vill komma ner till hangaren med en gång.

delta661 by mordatre, on Flickr

delta662 by mordatre, on Flickr

delta663 by mordatre, on Flickr

delta664 by mordatre, on Flickr

delta6602 by mordatre, on Flickr

Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

Anders67

Snyggt, gillar färgsättningen och formerna. Fint diorama. Storyn är bra, det ligger nog många timmar på wookiepedia där!

Tekei

Grymt, jag gillar den. Du måste ha lagt ner enormt mycket arbete på den här!

Superkalle

Ett plus till från mig.
Gillar särskilt alla grepplar. Nice  8)

swestar

Mina Egna Byggen flickr
Instagram

mordatre

Tackar alla.  Började med den i onsdags och jag kanske inte lagt hur många timmar som helst på den men när jag väl fått tid att sitta har det dock varit intensiva byggminuter. Hade ju konceptet klart i huvudet och sedan är det bara att kombinera de bitar man har hemma så att resultatet blir något sånär likt det man tänkt att det kanske skulle kunna likna i början.  :)

@Anders: Timmar på Wookiepedia vet jag inte, men klart man fastnar där ibland.  8)
Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

shutter

Citat från: Anders67 skrivet 22 Januari 2013 kl. 11:38
Snyggt, gillar färgsättningen och formerna. Fint diorama. Storyn är bra, det ligger nog många timmar på wookiepedia där!
Håller med föregående talare 8)

Jesperallen

Snyggt! Gillar detaljerna men framförallt den Goa känslan av tyngd.