Att bygga diagonalt

Startat av Wineyard, 04 December 2012 kl. 13:39

Föregående ämne - Nästa ämne

Wineyard

När jag påbörjade bygget till borgtävlingen funderade jag rätt länge på hur jag ville att borgen skulle se ut. Jag ville ha mycket klippor, lite korsvirkesdetaljer och gärna "diagonala" delar. Om ni studerar mitt bygge upptäcker ni att den tredje detaljen fattas. För att ni ska förstå vad jag menar bifogar jag några exempel där man lyckats integrera diagonala detaljer:

01 by gearcs, on Flickr

Abbey of Saint Rumare by Aliencat!, on Flickr

CCCIX - "Life on Lake Obscurus Aqua" by vdubguy67', on Flickr

Swebrick Event Göteborg 2012 by Myko-, on Flickr

Så, min fråga är alltså finns det någon guide för hur man kan bygga "diagonalt"? Har ni swebrickare några tips? Hur slipper man stora glipor mellan mur, hus och natur vid dessa byggen?

Myko

Den här sidan har jag öppnat många gånger för att lista ut hur långa sidor man ska ha för att bygga diagonalt (och samtidigt lagligt):

http://en.wikipedia.org/wiki/Pythagorean_triple

Tiles, hinge plates och bricks, och turntables är väl de viktigaste delarna för att bygga det diagonala. Att täcka upp glipor är svårare, men ofta behöver man faktiskt inte göra det. Man stör sig på dem när man bygger det, och är väldigt mån om detaljer, men på avstånd och i helheten är de inte så farliga. Man kan använda cheese slopes, olika bars, runda bitar etc för att minska dem. Eller täcka för med buskar och löv.

Magnus den store

Jag föredrar att skapa vinklar med Wedge 3x2 (6564, 6565) och Wedge 4x2 (41767, 41768). Exempelvis kan du med 28 likadana Wedge 3x2 bygga en kvadrat, där varje sida består av 7 bitar, vars diagonaler går i en linje. I denna kvadrat kan man ställa lämpligt hus i vinkel utan besvärande skarvar. Hoppas budskapet går fram. Annars får jag ordna en bild men det kan jag göra först till helgen.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Magnus den store

Jag gjorde en liten bild som visar lite vad jag menar. I den kvadraten kan man bygga exempelvis ett torn, ansluta murar och bygga upp mark runt om. Tornet placeras på tiles och är det enda som står på sniskan. Murarna är raka utom anslutningen till tornet som görs med wedge.

Myko

Smart teknik, jag gillar den!

Räknar jag rätt så blir sidan på tornet 22,1 studs, vilket ger ett pyttelitet glapp, något som nog bara är bra.

Magnus den store

Jo, det blir ett litet glapp men ibland kan man täcka det med ett överhäng på två murfria sidor. Det går även att bygga en kvadrat på 6x6 bitar men då är det lite för tajt.

Svårigheten med den här tekniken är att bygga ihop tak, men för murar är den guld.

swestar

Har själv funderingar kring diagonala byggtekniker.
Här en bild hur Magnus den store menar i ett i mitt tycke vackert bygge.  :)

Autumn in the Park by Nannan Z., on Flickr

Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Jesperallen

Den där var ju lite spännande!

Etzel

Jag har fortfarande stora delar av min Mitgarida-ambassad kvar uppbyggd. Det är den MOC där jag använt flest olika vinklar och diagonala tekniker. Vi får ta ett utbyte där jag får kolla in ditt mästerbygge och du får kolla in den. (Kanske i samband med en viss prisutdelning ;) ) Min erfarenhet från när jag byggde var att det är ett jäkla pill att få det att stämma och att man får använda tiles och jumperplates mycket för att täppa till luckor (och jag byggde inte ens legalt).

Wineyard

Tack för alla tips! Jag ska försöka peta ihop något! :)
Citat från: Etzel skrivet 05 December 2012 kl. 21:45
Jag har fortfarande stora delar av min Mitgarida-ambassad kvar uppbyggd. Det är den MOC där jag använt flest olika vinklar och diagonala tekniker. Vi får ta ett utbyte där jag får kolla in ditt mästerbygge och du får kolla in den. (Kanske i samband med en viss prisutdelning ;) ) Min erfarenhet från när jag byggde var att det är ett jäkla pill att få det att stämma och att man får använda tiles och jumperplates mycket för att täppa till luckor (och jag byggde inte ens legalt).
Ett utbyte låter som en god idé  :) - dock är mitt slott väldigt svårflyttat.

marpe

Ni har säkert redan sett den här, men för säkerhets skull.
Här är en guide för lämpliga distanser vid diagonalbyggen.
http://www.eurobricks.com/forum/index.php?showtopic=21942

Wineyard

Citat från: marpe skrivet 09 December 2012 kl. 20:26
Ni har säkert redan sett den här, men för säkerhets skull.
Här är en guide för lämpliga distanser vid diagonalbyggen.
http://www.eurobricks.com/forum/index.php?showtopic=21942
Inte sett! Låt alla tips flöda, alltid finns det någon som inte tagit del av en teknik  ;)

Myko

Psst, min wikipedia-länk är samma sak. :)

Wineyard

Citat från: Myko skrivet 09 December 2012 kl. 20:39
Psst, min wikipedia-länk är samma sak. :)
Jag vet  ;) Men det var alldeles för länge sedan jag läste matte och marpes länk var lite mer lättillgängling för en humanist ::)

marpe

I guiden jag länkade finns även värden för jumperplate. Det är behändigt, om inte annat.  :)